Tesisler Personelinin Sorunlarının Çözümlenmesi Amacıyla Taleplerimizi İlettik!
TCDD Genel Müdürlüğü emrinde çalışan tesisler personelinin yaşadıkları sorunlarla ilgili olarak Sendikamız tarafından bir rapor hazırlanarak TCDD Genel Müdürlüğüne iletildi.
Sunduğumuz raporda yer alan tesisler personelinin yaşadığı sorunların çözümlenmesi talep edildi.
İlgili raporumuz aşağıdadır.
TCDD Tesisler Bölümü Yok Ediliyor..
Demiryollarındaki tesisler bölümü ilk zamanlarında yol bölümünün bir parçası (bariyerli hemzemin geçitler vb.) olarak düşünürken, zamanla oluşturulan telefon santralleri, sinyal şeflikleri vb. ile kendi başına bir birim ve demiryolları içinde teknik daire haline gelmiştir. Teknolojik gelişmeler neticesinde ise günümüz bilgi iletişim çağında, işletmeciliğin devamlılığı ve trafik/seyrüsefer açısından en önemli birim/daire haline gelmiştir. Gerek sinyalizasyon sistemleri, gerek elektrifikasyon sistemleri, gerekse de bilgi işlemin beyni olan iletişim sistemleri(telekomünikasyon), Tesisler Dairesini ve bağlı tüm birimleri çok önemli hale getirmiştir.
.Zamanında doğru düzgün bir mevzuatla çerçevesi çizilmeyen tesisler bölümü işleri ve sorumluluk alanları, zaman içinde yeni yönetmelikle bir kapsam altına alınmış, ancak bu yapılırken, işin özüne tekniğine uygun bir çerçeve çizilmek yerine, unvan birleştirmelerine (tekniker, teknisyen, mühendis, sürveyan, çavuş vb.), yeni angarya işlerin yüklenmesi hedeflenmiştir. Tesisler bölümünde ehillik, teçhizat ve donanım gerektiren 10 ayrı birim (şeflik) olmasına rağmen, üst düzey yönetimin anlayışı nedeniyle, tesisler bölümü genel olarak, “tek bir şeflik ve iş” gibi algılatılmak istenmiştir.
Örneklemek gerekirse, bir makinist, nasıl ki sadece makinistlik yapıyor, elektrik rezivörlüğü, revizörlük, depo işçiliği(arıza ve bakım için) yapmıyorsa, tesislerin 10 ayrı bölümünün de bu şekilde kendi işlerini yapması, bu konuda etkin olması gerekir. Bu çarpık, teknik ve bilimsel olmayan, verimliliği de düşüren bakış açısının sonucu olarak; Tesisler Dairesine bağlı 10 tane ayrı ünite/şeflik, hukuka aykırı olarak birleştirildi.
Tesisler Personeli ile ilgili yönergede tanımlı şeflikler(10 ayrı şeflik) olmasına( bu önergenin iptali için sendikamız tarafından açılan dava Danıştay’da devam etmektedir), yönergenin tamimlere göre tartışmasız hukuki üstünlüğü olmasına rağmen, yönergenin üzerinde olmayan 480 nolu Tamimle 10 ayrı birim birleştirilerek, 3 birim haline getirilmiştir.
Birleştirilen İşyerleri;
Mekanik Sinyal şeflikleri, Kumanda Masası Tesisler Şeflikleri ile Sinyal Şeflikleri birleştirilerek; Sinyalizasyon şefliği yapılmıştır.
Katener Şeflikleri, Telekomand Şeflikleri, Elektrik İşleri, Trafo Şeflikleri birleştirilerek Elektrifikasyon Şeflikleri haline getirilmiştir.
Haberleşme Şeflikleri, Laboratuar Şeflikleri, Kablo Şeflikleri birleştirilerek Haberleşme Şeflikleri haline getirilmiştir.
Birleştirmelerin yarattığı sonuç:
Bu birleştirmeler sonrasında işyerlerinin işleyişi tamamen bozulmuştur. Çalışma ortamı tamamıyla esnek hale gelmiştir. Konunun uzmanı olmayan, ihtisas sahibi olmayan personel, tüm birleştirmeler sonunda bu işlerin tamamını yapmaya zorlandı, zorlanıyor.
Bu birleştirmeler, personel sayısını artırmadı, kimseye eğitim verilmedi, ekipman ve teçhizat alımı olmadı. Bölgeler yeni sürveyanlıklar kurularak uzatılırken, iş yükü de arttı, iş güvenliği ve teknik yeterlilik hiçe sayıldı. Tesisler Dairesine bağlı teşkilat ve birim/ünite işyerleri bölümünün bir özelliği olarak, teknik konularla ilgilendiği ve bu tekniğin başında elektrik, iletişim geldiği için, yapılan hataların hiçbir şekilde geri dönüşü olmayacağı, ölümlü kazalara neden olacağı açıktır. Ayrıca işyerlerinde işçi personel de hemen hemen kalmamıştır. Bu tip işyerlerinde el/sanatkar işçiliği çok büyük önem arz etmektedir.
Sürveyanlıkların kurulması, işyeri sayılarının 10 dan 3 düşürülmesi ve akabinde de 2 yıl önce Tesisler Şef yardımcısı kadrosunun norm kadro ile kaldırılması sonucunda, yükselmenin önü de tamamen kapatılmış oldu. Personelin esnek çalışma altında iş yükü artarken, maaşları da, Tesisler Dairesinin yanlış bilgi vermesi ve dairenin işleyişini birbirine katan uygulamaları nedeniyle düştü, unvanlar arasından adaletsizlikler oluşmasına neden olmuştur.
a)Haberleşme Şeflikleri, Laboratuar Şeflikleri, Kablo Şeflikleri birleştirilerek oluşturulan Haberleşme Şeflikleri:
Tamimle yapılan bu düzenlemenin hukuka aykırılığı ve yok hükmünde olması bir kenara, ihtisas birimleri olan Kablo Şefliklerinin kapatılması, verimlilik ve teknik yeterlilik açısından ciddi sakıncalar yaratmıştır ve yaratmaya devam etmektedir.
Haberleşme Şefliği personelinin; kablo arıza takibi ve tamiri konusunda donanımlı ve bilgi sahibi olmaması, bu konuda hiçbir tecrübeye sahip olmaması, yeterli kablo ek ekipmanlarına sahip olmaması, alınan tek tük ölçüm cihazlarını dahi kullanma yeterliliğine sahip olmaması söz konusu ve ek yapacak personel de yoktur. Tersi bir şekilde de, eski Kablo Şeflikleri personeli, telefon santralleri konusunda yetersiz ve ehil değildir.
Haberleşme Şefliklerinde, personel asli görevlerini dahi yapamaz iken, gerekli cihazların ve altyapı desteğinin sağlanmadığı, iletişim hatlarının bakımı, arızalarının ıslahı gibi konularda gelişen teknolojilere göre eğitimler verilmediği, tam aksine ilgilisi olmayan KKY, bilgisayar, faks, kamera, şantiye işleri vb. gibi konular hakkında(arıza, proje işleri vb.) sorumluluklar yüklenmesi söz konusu olmuştur. Ortam bu kadar kötüleşmesine rağmen, bilgi iletişim çağında çok önemli ve özel bir yere sahip olan fiber optik kablonun; arıza takibi ve eki işinin yüklenmesiyle, durum daha da kötüleşmiştir. Fiber teknolojisi, kendi alanında bir özel bir dal olup, sadece bu iş için bile özel şeflikler tahsis edilmesi gerekirken, bu iş de Haberleşme şefliklerine yüklenmiştir (Bir fiber optik kablo eki, tüm şartlar sağlandığı taktirde minimum 6 saat sürmektedir).
b) Katener Şeflikleri, Telekomand Şeflikleri, Elektrik İşleri, Trafo Şeflikleri birleştirilerek oluşturulan Elektrifikasyon Şeflikleri:
Bu birleştirme sonrasında; hem katener, hem trafo, hem şeflik bölgesi dahilindeki tüm istasyon, işyeri ve lojmanların elektrik işleri, hem de katener kumanda merkezi olarak adlandırılabilecek telekomand işleri, arıza ve bakımları tek bir şefliğe yüklenmiştir.
Birbirinin tamamlayan ama birbiriyle ilgili olmayan bu 4 ayrı işin bir şeflikçe aynı anda, doğru ve güvenli olarak yapılabilmesi imkansızdır. Zaten çalıştıkları gerilim dalları da, birbirinden çok farklıdır. Örneklemek gerekirse, istasyon işyeri ve lojmanların elektrik işleri 220 Voltla, katener işleri 25.000-28.000 Voltla, trafo işleri 35.000-154.000 Voltla çalışmaktadır. Bu durum da, ayrı bir ehlilik(ehliyet da dahil) gerektirmektedir. Kaldı ki bu alanda yapılacak bir hata, genel olarak ölümle sonuçlanacak ciddi sorunlar doğuracaktır, doğurmaktadır.
c) Mekanik Sinyal şeflikleri, Kumanda Masası Tesisler Şeflikleri ile Sinyal Şeflikleri birleştirilerek oluşturulan Sinyalizasyon Şeflikleri:
Sinyalizasyon sistemleri TCDD’de farklı firmalara yaptırıldığı için, her bölgede farklılık arz etmektedir. Sadece 1.bölgede, Japon, Amerikan, İspanyol ve EAM (TCDD’nin) firmaların yaptığı ayrı ayrı sistemler mevcut olup, bu işleri öğrenmek bile personel açısından zordur. Kurum bu sistemleri en ince ayrıntısına kadar personele göstermek, yeterli eğitimleri vermek zorunda iken, aksi bir uygulama ile işyerlerini birleştirmiş ve personeli, tüm işleri yapmaya zorlamıştır.
Kaldı ki uygulamada fiber optik kablo altyapılı sistemlere geçilmesi, bu birimin iş yükünü daha da artırmıştır. Buna rağmen, otomatik, mekanik bariyer tamirat ve bakımlarının yapılma işi ile kumanda merkezinde arıza takibinin, irtibat-koordinasyon sağlanması işinin da bu personele yaptırılmak istenmesi, bu işyerlerini çalışılamaz hale getirmiştir.
Ayrıca birleştirmeler personel sayısını artırmamıştır, çünkü birleştirmeler öncesi bu işyerlerinde yeterli personel olmadığı ayrı bir gerçekliktir.
Birleştirmelerle hedeflenenler ile gelinen durum:
İşyeri/şeflik birleştirmeleriyle, istihdam azaltılırken, unvan kadroları da(Tesisler Şef Yardımcısı vb. gibi) iptal edilerek, iş yükü 2-3 katına çıkartılmıştır. Bu durum işi; hem ehil olma, hem de personel ve donanım olmadığı için yapamayan şeflikleri, durumu-günü kurtarma yoluna itmiş, katener işini bilmeyen eski trafo şeflikleri, trafo işini bilmeyen eski katener şeflikleri, kablo işini bilmeyen eski haberleşme şeflikleri, santral işini bilmeyen kablo şeflikleri ya işi yapmaya çalışmış yada müdürlüklerle irtibata geçerek, işlerin taşeronlara yaptırılmasını istemiştir.
Kablo ekinden, santral bakımlarına, katener bakımından trafo bakımlarına, sinyalizasyon bakım ve arızasından otomatik bariyerli geçitlerin bakım ve arızası işleri taşeron yada 3.şahıslar aracılığıyla gördürülür olmuştur.
İlk bakışta hiçe sayılan ve iş yükü artırılan tesisler bölümü şeflikleri personeli için bu durum bir avantaj gibi algılanmıştır. Çünkü böyle bir durumda şeflikler fiili kontrol birimleri(amirlikleri) haline dönmüştür. Böylelikle mesleğe olan sevgi tamamen ortadan kalkarken, personelin kendi mesleklerine saygısı da azalmıştır.
Özel taşeron şirketler/firmalar aracılığıyla gördürülen işler için, firmalardan araba, klima, diz üstü bilgisayar vb. malzemelerin istenmesi, firmalara ait araçların kullanım yetkisinin şefliklere yada bizzat personeline kendisine verilmesi gelenek haline gelmeye başlamıştır. Bu tip şirket uygulamalarının personele(memura) rüşvetçi gözüyle bakılmasının, “ağza bir parmak bal çalma” mantığının bir sonucu olduğu ve firmalarca fahiş fiyatlarla yapılan kalitesiz, güven vermeyen, yarım yamalak işlerin üst kabul heyetlerince sürekli kabul edilir olduğu gözlerden kaçmıştır.
“Demiryollarının yeniden yapılandırılması” adı altında özelleştirilmek istemesi sürecinin önceden alt yapısı hazırlanması anlamına gelen bu tutumu ve bu tutum çerçevesinde yeniden görev ve sorumluluk tanımı yapılmasını, bir çok şefliğin iptal edilerek işyeri birleştirmelerinin yapılmasını ve iş yükünün 3-4 kat artırılmasını kabul etmemiz mümkün değildir.
Son olarak, 480 nolu tamimde yapılan değişikle kalan 3 birim de birleştirilmeye başlanmıştır
02 Mayıs 2013 tarihinde yürürlüğe giren değişikle, kalan 3 tesisler biriminden(Elektrifikasyon, Sinyalizasyon, Haberleşme-Telekomünikasyon), Sinyalizasyon ve Haberleşme-Telekomünikasyon birimleri de tek bir isimle “Sinyalizasyon ve Telekomünikasyon Şefliği” olarak birleştirilmiştir. 2. ve 6.Bölgelerde yapılan bu düzenlemenin, yakında tüm TCDD teşkilatına yaygınlaştırılmasının hedeflendiği açıktır. 10 ayrı birimin önce 3, sonra da 2 birime düşürülmesi, iş güvenliğini ve verimliliği tamamen yok edecek ve inanılmaz bir angarya, karmaşa yaratacaktır. Bu durum, hem trafik ve seyrüseferi olumsuz etkileyecek, hem de, gerek personeli bire bir etkileyen ve gerekse de demiryolu güvenliğini etkileyen kazalar kaçınılmaz olacaktır.
Sonuç olarak, öncelikli talebimiz; hukuka ve bilime aykırı bir şekilde yapılan “işyeri birleştirmesi” uygulamasına son verilmesidir. Bu çerçevede, 480 Nolu tamimde, 02 Mayıs 2013 tarihinde yürürlüğe giren son değişiklik ve geçtiğimiz yıllarda yapılan değişiklikler İPTAL edilmeli, işyerleri Tesisler Personeli ile ilgili hali hazırdaki yönerge çerçevesinde yeniden düzenlenmelidir.
Bu kadar büyük ve demiryollarının beyni haline gelen Tesisler Bölümü ile ilgili olarak, sorunların tartışılması, çözümler üretilmesi, personel mağduriyetlerinin giderilmesi için Genel Müdürlük bünyesinde acilen bir komisyon kurulmalı ve sendikamızın da bu komisyona katılımı sağlanmalıdır.