3. havalimanında biletler 40 TL pahalı
Çiğdem Toker – 27 Mayıs 2018
3. havalimanının 29 Ekim’e yetişmesi gerekiyor. Bunun için de dört koldan ve yoğun ötesi bir çalışma yürütülüyor.
Kokpit.aero sitesi, yolcu vergisinin 20 Avro olacağını duyurdu. Üzerinde “özel haber” logosu vardı.
(Halen Atatürk Havalimanı’nda dış hatlar yolcu hizmet bedeli 15 dolar). “Özel haber” kısmı, İGA CEO’su Kadri Samsunlu imzasıyla hava yolu şirketlerine giden mektup olabilir.
Fakat ayıptır söylemesi, Cumhuriyet okurları 3. havalimanına dair rakamları epeyi önce öğrendi. En son 13 Mart 2018 tarihli yazımda başta “yeni ortaya çıktı” denilen 20 Avro olmak üzere diğer hizmet bedelleri tek tek yer almıştı.
Tabii 25 yıllık bir sözleşmeye dayalı olması nedeniyle, bazı bilgilere sık yer vermekte sakınca yok. Zira TL’nin hızlı ve büyük değer kaybı her şeyi olduğu gibi yolculuk maliyetlerini de etkileyecek.
25 yıllık ‘sır’ sözleşme
3. havalimanı bir “kamuözel işbirliği” projesi.
Yap-işlet-devret (YİD) yöntemiyle yaptırılıyor.
Özü şu: Cengiz-MAPALimak- Kolin-Kalyon’un kurduğu İGA, inşaatını yaptığı havaalanını işletecek ve devlete de 25 yıl kira ödeyecek. Limak daha önce sayfasında devlete ödenecek toplam kira bedelini, 26 milyar 139 milyon Avro olduğunu bildirmişti. (Yıllık 1 milyar 45 milyon Avro kiraya karşılık geliyor. )
İGA ile Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) arasındaki Uygulama Sözleşmesi halka açıklanmıyor. “Sır” sözleşmede, DHMİ’ce şirkete tahsis edilen gelirler ve garanti kısmı var.
12 yıl boyunca garanti edilen ücretleri paylaşalım:
– Dış hat giden yolcu servis ücreti 20 Avro.
– Dış hattan gelip dış hatta giden için 5 Avro.
– İç hat giden yolcu için 3 Avro.
Toplamda da 6.3 milyar Avro.
Şirketin elde ettiği gelir bu tutarın altında kalırsa DHMİ şirkete, üstünde çıkarsa da İGA, DHMİ’ye farkı ödeyecek.
Şimdi gelelim meselenin can alıcı kısmına.
Atatürk Havalimanı’nda halihazırda yurtdışına gidecek yolcu başına hizmet ücreti 15 dolar.
Atatürk Havalimanı da YİD yöntemiyle yaptırıldı ve bu rakam da yıllar önce yine DHMİ ile TAV arasında belirlenmişti
15 dolar yaklaşık 70 TL. 3. havalimanı sözleşmesinde konulmuş 20 Avro ise -bu yazı yazılırken- 110 TL’ye karşılık geliyor.
Arada şimdiden 40 TL’nin üzerinde bir fark var.
Yolcunun, şirketlerin ve devletin altına girdiği ek maliyeti gördünüz değil mi?
Bu rakamlar daha önce ucuzlayacağı açıklanan bilet fiyatlarına yansıyacak.
Hadi şimdi bir daha söyleyin, KÖİ modeli için “Milletin cebinden beş kuruş çıkmıyor” diye.