Son 10 yılda demiryollarında meydana gelen kazaların üzüntüsü dinmeden, sorumlu kamu yöneticileri yargı önünde hesap vermeden facialar zincirine yeni bir halka daha eklenmiştir.
Bugün (7 Ekim 2020) saat 15.00 sıralarında Yerköy Gar ile Karaosman İstasyonu arasında Kayseri istikametine gitmekte olan iki yük treninden arkadan gelmekte olan trenin öndeki trene çarpması sonucu iki makinist meslektaşımız ağır yaralanmıştır.
Emek yoğun olarak hizmet ürettiğimiz demiryolları ülkemizde 164 yıllık tarihi geçmişe sahiptir. Tren işletmeciliğinin başlangıcından bu güne kadar yaşanmış olaylardan edinilen tecrübelerle oluşturulmuş tüzük ve mevzuatlar rant amaçlı, özelleştirme ve ticari ilişkilere göre kurumun kamusal yanı budanarak kara dayalı ticari ilişkilere göre düzenlenmiştir.
Bu düzenlemeler daha çok kâr elde etmek için az personel ile çok iş yapmayı amaçlamaktadır. Bu çerçevede demiryolu yönetimi çalışanlara çok yönlü baskı uygulayarak angarya görevler, eksik personelle uzun süreli mesailer ve işçi sağlığı ve iş güvenliği hükümlerine uymayan çalışma koşullarıyla karşı karşıya bırakmıştır.
Ayrıca, 6331 sayılı İş Sağlığı ve İş Güvenliği Kanunu gereği yapılması gereken yatırımlar zamanında ve gereği gibi yapılmaması da kazaları kaçınılmaz kılmıştır.
Ülkemizin de tarafı olduğu ve sözleşmelerine imza attığı Avrupa Demiryolu Trafik Yönetim Sistemi Ulusal Demiryolu hatlarımızda henüz uygulamamaktadır.
Bir başka olumsuzluk ise kurum içinde liyakat esas alınarak atama yapmak yerine açıktan atamaların yapılmasıdır. Kurum kültürüne uygun olmayan yönetimsel yaklaşımlarla özellikle siyasetin müdahale ve telkinleri sonucu yapılan açıktan atamalar kuruma ve demiryollarına büyük zarar verdiği gibi trafik emniyetini de zafiyete uğratmaktadır.
Yeniden Yapılanma/Serbestleştirme adı altında hayata geçirilen uygulamalar sonucunda ikiye ayrılan kurum, gündeme acı, kan ve gözyaşı dolu kazalarla gelirken bu durum çalışanların ruh ve beden sağlığını olumsuz etkilemektedir.
Her kaza ve olayda Makinistler, Tren Teşkil Memurları ve İşçileri, Trafik Kontrolleri, Hareket Memurları suçlanmakta, her türlü kaza ve olay çalışanlara fatura edilmektedir. Hâlbuki demiryollarında taşları yerinden oynatarak, çalışanlar arasından ayrımcılık yapan, mobbing uygulayan yöneticiler ve sistem asla sorgulanmamakta, yargı önüne çıkarılmasına izin verilmemektedir.
Kaza ve olaylarda asıl kusurlular; olumsuz çalışma koşullarını düzeltmeyen yöneticilerin yönetim anlayışıdır. Mahkeme kararları ile kusurları sabit bulunan üst düzey yöneticiler, geldikleri siyasetin kanatlarına sığınarak yargılanmaktan kurtulmaktadırlar.
Sendikamız tüm kaza ve olayların oluş sebeplerinin bilincindedir ve takibini yapmaktadır.
Sonuç olarak; çok kar sağlama adına yapılan tüm düzenlemeler yaşanan bu kazalarla daha çok zarara yol açmakta, onlarca çalışan veya yurttaşımız yaşamını yitirmektedir. Bu yanlıştan hızla dönülmeli, ulaşım hizmeti güvenliğin öne çıkarıldığı kamusal bir hizmet olarak verilmelidir.
Yerköy Gar ve Karaosman İstasyonu arasında meydana gelen tren kazasında yaralanan meslektaşlarımıza acil şifalar dileriz.