27 Ocak 2008 tarihinde Pamukkale Ekspresinin vagonlarının Kütahya yakınlarında Çöğürler-Değirmenözü istasyonları arasında raydan çıkması sonucu biri Tren Şefi olmak üzere 10 vatandaşımızın hayatını kaybettiği, 30 vatandaşımızın ise yaralandığı kazanın bugün (16 Ekim 2012-Salı) görülen karar duruşmasında ve meslektaşlarımız beraat etti.
Üyelerimiz ve meslektaşlarımızın yargılandıkları Kütahya Ağır Ceza Mahkemesinde görülen karar duruşmasına Sendikamız Genel Örgütlenme ve Eğitim Sekreteri Ahmet EROĞLU, Eskişehir Şube Başkanımız Rıdvan BOZAN, Şube Sekreterimiz Ersin Cem PARALI ile Şube üye ve yöneticilerimizin katıldı.
Hatırlanacağı üzere;
İstanbul-Denizli seferini yapan Pamukkale Ekspresi, 27 Ocak 2008’de, Kütahya-Afyonkarahisar güzergahındaki Çöğürler ile Değirmenözü istasyonları arasında raydan çıkmış ve iki vagonu devrilmiş, Tren Şefi Ahmet Sarıkaya, yolcular Yusuf Açıkgöz, Mehmet Börek, Kerim Yarar, İbrahim Doğan, Kadir Mıngır, Recep Ildız, Cengiz Güler ve İbrahim Levent ölmüş, 21 kişi yaralanmıştı.
Olay günü gözaltına alınan iki makinist aynı gün Cumhuriyet Savcılığınca serbest bırakılırken, tutuklanan Şube Şefi Mustafa Kurnaz ve Kısım Şefi Tarık Yalçın kefaletle, Yol Çavuşu İbrahim Demirel de kazada sorumluluğu olmadığı gerekçesiyle daha sonra tahliye edilmişti.
Kazada sorumluluğu bulunduğu iddia edilen 9 demiryolu çalışanı hakkında ”taksirle yaralanmaya ve ölüme sebebiyet verme” suçundan dava açılmıştı.
İstanbul Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi ve Kimya-Metalurji Fakültesi öğretim üyelerinden oluşan bilirkişi heyetinin 24 Nisan 2008’de Kütahya Cumhuriyet Başsavcılığına gönderdiği raporda; kazaya iki rayın birleştiği yerde bulunan kırılmanın neden olduğu belirtilmiş, kazanın nedeni, bulon deliklerinde başlayan çatlağın daha sonra söz konusu tren olay mahallinden geçerken rayın kırılması olarak belirtilmişti. Kısacası bilirkişi heyetinin kazaya kırık rayın neden olduğu yönünde bir tespiti vardı. Sendikamız avukatı tarafından İlk duruşmada mahkeme heyetine cebire ve bulonu gösteren fotoğraflar sunulmuş, çatlağın yol çalışanlarının gözle görüp tespit edemeyeceğini, bunun ancak makine yardımıyla anlaşılabileceğini ifade edilmişti.
Bilirkişi raporunda; ”kaza anında Pamukkale Ekspresi’nin hızının tarife tablosundaki öngörüldüğü gibi saatte 65 kilometre olduğunun belirlendiği, makinistlerin hız limitine uyduğunun anlaşıldığı, makinistlerin kusur ve sorumluluğu bulunmadığı” belirtilirken kazaya neden olan raylardaki çatlağın gözle görülemeyecek boyutta olması ve ‘malzeme, bakım, ray ve contalarda çatlak muayene yöntemleri ve gerekli araçların noksanlığı nedeniyle’ TCDD İşletmesinin kusurlu olacağı belirtilmişti.
Kütahya Ağır Ceza Mahkemesi (görülen 2.duruşmada) dosyanın tümüyle Ankara Ağır Ceza Mahkemesine gönderildiğini ve Ortadoğu Teknik Üniversitesi, TÜBİTAK, mahkemece resen tespit edilecek bir üniversiteden TCDD çalışanlarının görev tanımları ve çalışma koşullarını bilen üniversite öğretim üyelerinden oluşturulacak üç kişilik uzman heyet tarafından olayda sanıkların kusuru olup olmadığı yönünde rapor talebi sonrası hazırlanan 2.bilirkişi raporunda ise kazanın öngörülemeyecek bir olay olduğuna vurgu yapılarak 1.bilirkişi raporunda vurgu yapılan gerekli araçları almaması nedeniyle TCDD İşletmesinin sorumluluğuna değinilmemiş, gözardı edilmişti.