Resmi olarak henüz açıklanmayan ihalenin elektronik ihale olarak yapıldığı ve yaklaşık 7 milyar 600 milyon civarında bir teklif veren Silahtaroğlu Mühendislik İnşaat şirketinin tercih edileceği bilgisine ulaştım.
Hatay Havalimanı, Kahramanmaraş depremlerinde ağır hasar gördü. Yedi yerinden kırıldığı açıklanan pistin yenileneceği, bunun için de ihale açılacağı daha önce duyurulmuştu.
Zamanında bilimsel temele dayalı tüm itirazlara rağmen, daha önce kurutulmuş olan Amik Gölü alanına yapılan Hatay Havalimanı’nın yine aynı yerde yenileneceğini, çünkü başka bir alan olmadığını da Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdülkadir Uraloğlu açıklamıştı. Bakan Uraloğlu geçen ağustos ayında gazetecilere “Projemizi yaptık, şimdi hızlıca ihalesini yapıp havaalanını yeniden yapacağız” demişti.
Son olarak da geçen ay AKP Hatay Milletvekili Hüseyin Yayman, DHMİ Genel Müdürü Hüseyin Keskin ile yaptığı görüşmenin ardından Hatay Havalimanı ihalesinin 12 Ekim’de yapılacağına dair verdiği bilgi, Hatay yerel medyasında yer almıştı.
7,6 milyar TL’ye Silahtaroğlu’na mı?
Resmi olarak henüz açıklanmayan ihalenin elektronik ihale olarak yapıldığı ve yaklaşık 7 milyar 600 milyon civarında bir teklif veren Silahtaroğlu Mühendislik İnşaat şirketinin tercih edileceği bilgisine ulaştım. İhale bilgileri artık nedense gizli tutulduğu için yaklaşık maliyet tutarına ulaşamadım. Bununla birlikte sektörün önde gelen firmasının da davet edildiğini öğrendim.
Silahtaroğlu, havalimanı sektörünü izleyenlerin çok da yabancısı olduğu bir firma adı değil. Adı DHMİ’nin Sabiha Gökçen Havalimanı ikinci pist için 2022 yılında açtığı “3. Etap Güçlendirme İşini” üstlenen ortaklıkta geçmiş, “Silahtaroğlu Mühendislik İnşaat- Ek-Pet İnşaat – Teknomel Yapı”, ikinci pisti güçlendirme çalışmasını 550 gün içinde tamamlamayı taahhüt etmişti. Ta o zamandan gerçekçi olmadığı belirtilen bu süre de 2023 seçimleri öncesine rastlıyordu, ancak olmadı. Cumhurbaşkanı Erdoğan‘ın geçenlerde açacağı duyurulan Sabiha Gökçen ikinci pisti, mania ve diğer eksiklikler nedeniyle DHMİ’nin “notam”ına konu olmuş, pistin açılışının en az üç ay gecikeceği belirtilmişti. (Geçen hafta konuyu yazdım.)
Pist yükseltilecek
Dönelim Hatay Havalimanı’na. İhale sürecinde su basma riski dolayısıyla, Hatay Havalimanı zemininde pist platformunun yükseltilme gereği gündeme gelmiş. Pistin zeminden birkaç metre yukarıda olacağı, terminal binasının aşağıda kalacağı belirtiliyor.
Bunun ise inşaat sektöründe dolgu anlamına geldiği da bir kamu yapım ihalesinde fiyatı ve maliyeti belirleyen en önemli unsurlar arasında yer aldığı, konuşuluyor.
Kamuoyuna açıklanmayan Hatay Havalimanı ihalesinde sözleşme imzalanacağı konuşulan Silahtaroğlu şirketinin, -Sabiha Gökçen Havalimanı 2. Pisti 3. Etap projesi için kurulduğu sicil kayıtlarında yer alan – Set Grup adlı bir taşeron şirketle çalışacağı da sektördeki bir diğer kulis bilgisi. (Kahramanmaraş depreminden üç gün sonra 9 Şubat’ta kurulmuş bir ortaklık olan Set Grup’un ortakları ise yine Silahtaroğlu, Ek-Pet ve Teknomel.)
* * *
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın Hatay Havalimanı ihalesi konusunda kamuoyunu bilgilendirmesi gerekiyor. Gerçi, daha Sabiha Gökçen Havalimanı pistleri hakkında sorduğum, bir çoğu da uçuş ve seyir güvenliğini ilgilendiren sorulara yanıt gelmedi. Yine Silahtaroğlu şirketinde kalacağı belirtilen Hatay Havalimanı da tıpkı Sabiha Gökçen Havalimanı gibi bütün vatandaşları ilgilendiren bir proje olma özelliği taşıyor.
Neyse ki yarın TBMM Plan v Bütçe Komisyonu’nda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın bütçe ve hesapları görüşülecek.
Gerek Sabiha Gökçen Havalimanı pistleri (ikinci pistin ne zaman devreye alınacağı, kamuya ne kadar mali zarara yol açtığı, birinci pistin de kapsamlı bir bakımdan geçip geçmediği gerekse ihalesinin yapıldığını öğrendiğim ancak sonuçları saklı tutulan Hatay Havalimanı ihalesiyle ilgili konuların bu görüşmelerde gündeme gelmesi beklenir.
Ek olarak, Hatay Havalimanı ihale bedelinin, yaklaşık 7,6 milyar TL olup olmadığı, yaklaşık maliyetin ne olduğu, bu tutarın kamu kaynakları açısından yeterli gelip gelmeyeceği, bu ihalenin de “ikmal”e gidip gitmeyeceği de şimdiden cevap bekleyen diğer bir soru.
Umarım, Plan Bütçe Komisyonu üyelerinin soruları, birçok kritik konuda olduğu gibi Bakanlık tarafından “sonra yazılı olarak cevaplarız” diye geçiştirilmez.