Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmeliğinin Personel Değerlendirme Formu Sendikamızın Girişimiyle Yürürlükten Kaldırıldı!
Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmeliğinde yer alan kimi maddeler nedeniyle ortaya çıkabilecek olası sorunların önlenilmesi amacıyla Sendikamız tarafından Devlet Personel Başkanlığı ile görüşme yapılmış ve ardından taleplerimiz yazılı olarak Devlet Personel Başkanlığı ile Devlet Hava Meydanları işletmesi Genel Müdürlüğüne iletilmişti.
İlgili Yönetmeliğe ekli EK-1 Değerlendirme Formunda yer alan değerlendirme ölçütlerinin uygulanması bakımından, söz konusu formda yer alan takdirname, ödül, disiplin cezaları, görevde yükselme eğitimine ve/veya sınavına mazeretsiz katılmama durumlarında verilen puanların fırsat eşitliğine aykırı olduğu ve adaletsizlik yarattığı nedeniyle bu adaletsizliği ortadan kaldıracak bir düzenleme yapılması Sendikamız tarafından 29.07.2013 tarih ve 2013-07-1091 sayılı yazı ile talep edilmişti.
Devlet Personel Başkanlığının 06.09.2013 tarih ve 14255 sayılı yazısı ile Sendikamızın talebinin incelendiği ve Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına ilişkin Yönetmelik’in 16.maddesi ile “Personel Değerlendirme Formu”nun yürürlükten kaldırıldığı Sendikamıza bildirilmiştir.
Sendikamız kamu emekçilerinin yaşadıkları her türlü sorunun çözümü, haklarımızın korunması ve geliştirilmesi yönünde mücadelesini yürütmektedir. Çalışanlar arasında adaletsizlik yaratan böylesi bir sorunun çözümlenmesi büyük önem taşımaktadır.
Sendikamız dün olduğu gibi bundan sonrada çalışanların hak ve menfaatleri için her türlü mücadeleyi sürdürecektir.
Devlet Personel Başkanlığına Giden Yazımız Aşağıdadır.
Sayı : 2013-07-1091 29.07.2013
Konu : Puanlama Sistemi Hk.
DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞINA
ANKARA
İlgi: (a) 15.03.1999 tarih ve 99/12647 sayılı Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde
Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Yönetmelik.
(b) 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname
Bilindiği üzere; Kamu Kurum ve Kuruluşlarındaki görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavları, ilgi (a)’da kayıtlı yönetmelik çerçevesinde, bu tür sınavlara katılacak personelin tespiti de yine ilgi (a) yönetmeliğe ekli EK-1 Personel Değerlendirme Formu aracılığı ile yapılmaktadır.
T.C. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının ilgili kuruluşu olan ve 233 sayılı KHK kapsamında KİK (Kamu İktisadi Kuruluşu) olarak faaliyetini sürdüren Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nde (DHMİ) görev yapan personel, takdir edileceği üzere ilgi (b)’de kayıtlı 399 sayılı KHK’ya tabi olarak görev yapmaktadırlar. Bu bahisle,
İlgi (a)’da kayıtlı yönetmeliğin hazırlanmasında doğrudan, 657 sayılı DMK’nın dayanak alınmış olması nedeni ile ilgi (a) yönetmeliğin bir bölümü 399 sayılı KHK’ya tabii personel üzerinde uygulanamamaktadır. Örneklendirilecek olur ise;
- Yakın bir tarihte anılan genel müdürlük nezdinde düzenlenmesi planlanan Koruma ve Güvenlik Grup Şefliği (görevde yükselme yönetmeliği çerçevesinde) sınavına katılacak personelin tespitinde ilgi (a) yönetmeliğe ekli EK-1 formunun 3’üncü bölümünde yıl içerisinde alınan takdir, teşekkür ve ödüllerin puanlamaya esas olacağı belirtilmiş ise de; bu takdir teşekkür ve ödüllerin nasıl verileceği herhangi bir şekle bağlanmamıştır. Şöyle ki;
İlgi (b)’de kayıtlı 399 sayılı KHK teşekkür ve takdirleri herhangi bir hükme bağlanmamışken; ödül için ise şöyle bir düzenleme getirmiştir. 399 sayılı KHK’nın 35. Maddesinde aynen “… sözleşmeli personele genel müdürce bir aylık, genel müdürün teklifi üzerine yönetim kurulunca iki aylık sözleşme ücretini aşmamak üzere ödül verilebilir. Ancak bu şekilde bir takvim yılı içinde ödüllendirileceklerin sayısı teşebbüs ve bağlı ortaklıkların toplam sözleşmeli personel sayısının % 2’sinden fazla olamaz.” denilmektedir, yani 657 sayılı kanun ile 399 sayılı kanun bu noktada birbirinden ayrılmaktadır. Ancak;
Özellikle anılan Kuruluşta (DHMİ’de), son dönemlerde; Hava Limanı Mülki İdare Amirlerince, teşekkür, takdir ve ödül verildiği (bu ödüllerin 3/2 oranında bir sayıda olan belgelerin, Güvenlik Büro personeli için düzenlendiği) tarafımıza yapılan bildirimler neticesinde bilinmektedir. Bu uygulama ise hakkaniyet ve eşitlik ilkesi ile bağdaşmamaktadır.
İkinci bir örnek ise;
- Yine ilgi (a) yönetmeliğe ekli EK-1 Personel Değerlendirme Formunun 5’inci bölümünde; personelin aldığı cezaların (uyarma, kınama, aylıktan kesme ve kademe ilerleme durdurma) her birinin eksi puana sahip oldukları belirtilmiş ise de; yine takdir edileceği üzere, disiplin cezalarından Kademe İlerme Durdurma cezası (- 6 puandır) 399 sayılı KHK’ya tabii II sayılı personele (sözleşmeli personel) Kanun Gereği uygulanamamaktadır.
Buna göre; 399 sayılı KHK’nın I Sayılı cetveline tabii bir personele uygulanan bu ceza ile II sayılı cetvele tabii personel (bu cezanın uygulanamadığı) arasında da yine hakkaniyet çerçevesinden uzak bir puanlama sistemi olduğu aşikardır.
Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik; görevde yükselme ve unvan değişikliklerinde, genel eşitliğin ve adil yaklaşımın sağlanması, liyakat ve kariyer ilkelerinin esas olması, amacıyla çıkarılmış ve yürürlüğe konulmuştur.
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesiyle beraber görevde yükselme ve unvan değişikliklerinde kayırmacılığın önüne (kısmen de olsa) geçilmiştir.
Ancak, görevde yükselme eğitimine alınma ve sınava girme şartları tespit edilirken belirlenen kimi kriter ve ölçütler ne yazık ki eşitliğin ve adaletin sağlanması konusunda ters etki yapmaktadır. Bunlardan en önemlisi personel sıralamasında kullanılan puanlama sisteminde kendini göstermektedir. Şöyle ki:
Personelin görevde yükselme sınavıyla atanabilmesi için, atama yapılacak görevler için düzenlenecek görevde yükselme eğitimi programına katılmaları gerekir. Görevde yükselme eğitimine katılacakların sayısı, duyurulan boş kadro veya pozisyon sayısının en fazla 3 katı kadar olabilmektedir. Duyurulan kadro veya pozisyon sayısının üç katından fazla personelin başvurması halinde, Görevde Yükselme Yönetmeliği ekinde yer verilen Personel Değerlendirme Formunda belirtildiği şekilde puanlama yapılması öngörülmüştür. Yapılacak değerlendirme sonucunda, toplam puanı en fazla olandan başlamak üzere, kadro veya pozisyon sayısının üç katı kadar personel belirlenerek eğitime alınır.
Görevde yükselme eğitimini tamamlayanlar, yapılacak görevde yükselme sınavına katılmaya hak kazanırlar. Görevde yükselme veya unvan değişikliği sınavı sonucunda başarılı olanlar, başarı sıralamasına göre duyurulan boş kadro veya pozisyonlara atanırlar. Ancak, başarılı olanlardan kadro sayısına göre atanacak olanlar arasında puanlarının eşit olması halinde, “Personel Değerlendirme Formu”nda belirtildiği şekilde puanlama yapılarak, toplam puanı en yüksek olandan başlamak üzere atama yapılmaktadır.
Hangi kriterler değerlendiriliyor?
Değerlendirme kriterleri arasında; eğitim seviyesi, hizmet yılı, yabancı dil bilgi seviyesi gibi kriterler yer almaktadır. Takdirname, teşekkür, başarı, üstün başarı belgeleri ve ödüller artı puan, disiplin cezaları ile görevde yükselme eğitim ve sınavlarına mazeretsiz katılmama ise eksi puan olarak hesaplanmaktadır.
Ödül ve cezanın personelin geleceğine eşit etki etmesi olarak değerlendirilebilecek olan bu yaklaşım ne yazık ki, şu anda sonuçları itibariyle eşitsizlik ve mağduriyet üretir konuma gelmiştir.
En baştan belirtmek gerekir ki, disiplin cezaların eksi puan olarak eklenmesi ikinci bir ceza olmaktadır. Aynı şekilde ödülün artı puan olması, ikinci bir “ödül” olmaktadır. Üstelik, başarı, üstün başarı ve ödül verilmesinin objektif kriterlere dayanmadığı açıktır.
Devlet Memurları Kanununun “Başarı, üstün başarı ve ödül” başlıklı 122 nci maddesinde, “Görevli oldukları kurumlarda olağanüstü gayret ve çalışmaları ile emsallerine göre başarılı görev yapmak suretiyle; kamu kaynağında önemli ölçüde tasarruf sağlanmasında, kamu zararının olunmasının önlenmesinde ve önlenemez kamu zararlarının önemli ölçüde azaltılmasında, kamusal fayda ve gelirlerin beklenenin üzerinde artırılmasında veya sunulan hizmetlerin etkinlik ve kalitesinin yükseltilmesinde somut olaylara ve verilere dayalı olarak katkı sağladıkları tespit edilen memurlara, merkezde bağlı veya ilgili bakan, illerde valiler, ilçelerde kaymakamlar tarafından başarı belgesi verilebilir. … Üç defa başarı belgesi alanlara üstün başarı belgesi verilir. Üstün başarı belgesi verilenlere, merkezde bağlı veya ilgili bakan ve illerde valiler tarafından uygun görülmesi hâlinde en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dâhil) % 200‘üne kadar ödül verilebilir….” denilmiştir.
Bu hükümden de anlaşılacağı üzere “başarı, üstün başarı ve ödül” kamu görevlisine memuriyetten doğan görev ve sorumluluklarını yerine getirdiği için değil, olağanüstü bir yarar sağladığı ya da zararı önlediği gerekçesiyle verilebilir.
Oysa uygulama da bunun tersi durumlar yaşanmaktadır. “Başarı, üstün başarı ve ödül” verilmesi daha çok kamu görevlisinin memuriyetten doğan görev ve sorumluluklarını yerine getirmekten ötürüdür. Bunun yanı sıra özellikle taşra teşkilatında “başarı, üstün başarı ve ödül” verilmesi uygulamasının daha yaygın olduğu görülmektedir. Merkez teşkilatlarında ise bu tip belgeler nadiren verilmektedir. aynı görevde yükselme eğitimine ve sınavına girecek merkez ve taşra personeli arasında eşitsizliğe sebep olunmaktadır.
Öte yandan, “başarı, üstün başarı ve ödül” verilmesinde belirlenmiş somut kurallar yoktur. Bu durumda kişisel değerlendirmeler neticesinde verilmeleri de mümkün olduğundan, görevde yükselmelerde kullanılması bu belgeleri alamamış personelin aleyhine bir durum yaratmaktadır.
Eğitim ve/veya sınava katılmamak suç sayılıyor.
Bunların yanı sıra, yapılacak değerlendirmede görevde yükselme eğitimine mazeretsiz katılmadığı için sınava girme hakkını kaybeden ya da görevde yükselme veya unvan değişikliği sınavına mazeretsiz katılmayanlar hakkında eksi puanlar verilmesi, hakkaniyete uygun düşmemektedir.
Görevde yükselme eğitimine katılmak için müracaat etmek ve eğitime katılması halinde görevde yükselme sınavına girmek personele tanınan bir hak olduğuna göre, personelin bu eğitim ve sınavlara başvurduğu halde girmemesi de mümkündür. Bu hareketlerinin kendisine ceza olarak dönmesi ise, söz konusu haklarının kısıtlanması şeklinde değerlendirilebilir.
Yukarıda saydığımız gerekçeler, önümüzdeki günlerde Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü tarafından açılacak olan Güvenlik Şefi kursu ve görevde yükselme sınavında da eşitsizliği ve mağduriyeti artırıcı unsur olmaktadır.
Bu eğitim ve sınav için hesaplanan puanlara her başarı belgesi için 1 puan, her ödül içinde 2 puan eklenmektedir.
Valilikler tarafından verilen bu belgelerden DHMİ personelinden ancak güvenlik görevlileri yararlanmaktadır. Böyle olmasına karşın güvenlik görevlisi personelin bile az bir bölümü bu tür başarı ve ödül belgelerine sahiptir. Ancak puanlamada bu durum sıralamayı değiştirerek olumsuz etkilemektedir.
SONUÇ ve İSTEM OLARAK: Yukarıda arz ve izah edilen nedenler ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile 399 sayılı KHK’ya tabii personelin aralarında bu kadar aykırılık bulunmasına rağmen aynı puanlama sistemine tabii olmaları, yine anılan kurumda (DHMİ) personeline, Havalimanı Mülki İdare Amirliğince verilen taktir, Teşekkür ve ödüllerin kurum içi fırsat eşitliğine aykırı olduğu gerekçeleriyle;
İlgi (a)’da kayıtlı yönetmeliğin uygulanması aşamasında yaşanılacak olan olası sorunların önlenilmesi amacı ile gerekli düzenlemelerin bir an önce sağlanması ve bu haksız uygulamaların ivedilikle durdurulması hususlarında, gereğinin yapılmasını talep ederiz.
İshak KOCABIYIK Genel Örgütlenme ve Eğitim Sekreteri |
Nazım KARAKURT Genel Başkan |
Gereği :
Devlet Personel Başkanlığı
DHMİ Genel Müdürlüğü