Yeniden yapılanma adı altında yürütülen özelleştirme çalışmaları, ölümlü kazalara davetiye çıkarıyor.
Yeniden yapılandırma adı altında yürütülen çalışmalarla özellikle trafik yoğunluğunun olduğu hatlarda geçit bekçileri kaldırılarak buraların otomatik bariyer sistemine geçmesi sonucu, 06.11.2013 Tarihinde Adana-Mersin seferini yapmakta olan 61701 nolu Yolcu Treni Yenice-Tarsus arası Km:35+730‘de bulunan Yunusoğlu hemzemin geçidinde 01 AMD 11 plakalı araca çarpmıştır. Çarpma neticesi 2 vatandaşımız hayatını kaybetmiştir.
Öncelikle bu vahim kazada hayatını kaybedenlere rahmet, yakınlarına başsağlığı diliyoruz.
İlk bakışta yaşanan bu kazanın sıradan bir hemzemin geçit kazası olduğu düşünülse de görgü tanıklarının beyanları ve TCDD yetkililerinin beyanları arasındaki çelişki hemzemin geçit konusunda bizi tekrar düşünceye sevk etmiştir.
Yaşanan olayın görgü tanıkları hemzemin geçit bariyer kolunun yaklaşık beş gündür arızalı olduğunu, bariyer kolunun manuel müdahale sonucu sürekli havada kaldığını bu sebeple kazanın yaşandığını beyan etmişlerdir. Kaza yapan trenin makinisti olan arkadaşımızın beyanı ise bariyerlerin kapalı konumda olduğu, aracın kapalı vaziyetteki bariyer aralarından geçmeye çalışırken uzaklaşamayarak gabari dışına çıkamadığından trenin araca çarptığı şeklindedir.
Ayrıca TCDD Adana Tesisler Müdürlüğünün hemzemin geçit bariyerlerinin bakım, arıza ve tadilatlarından sorumlu ilgili personelleri de söz konusu bariyerin daha önce arızalı olduğunu kabul etmekle beraber arızayı 05.11.2013 tarihinde akşam saatlerinde giderdiklerini beyan etmişlerdir.
Adana-Mersin arasındaki demiryolu hat kesiminde bu tür vahim kazalar sürekli yaşanmaktadır. En son yaşanan olay otomatik bariyer sistemi ile korunan hemzemin geçitlerde bu ve benzeri olayların tekrar yaşanabileceği kaygısını oluşturmuştur.
Adana-Mersin arasında bulunan ve karayolu trafiğinin yoğun olduğu hemzemin geçitlerde koruma sistemi bekçili ve bariyerli olmaktadır. Bu tür korumaya sahip hemzemin geçitlerde kazalar hemen hemen hiç yaşanmamaktadır. En güvenli koruma şeklinin Bekçili Bariyerli Hemzemin Geçit olduğu kanaatindeyiz ve bunu böyle görmekteyiz.
Bu hat kesiminde bulunan, göreceli olarak daha az karayolu trafik yoğunluğunun bulunduğu hemzemin geçitler ise Otomatik Bariyerli Koruma sistemi ile korunmaktadır. Bu sistem demiryolu seyrüsefer emniyeti, karayolu vasıta emniyeti ile yaya emniyetini riske edecek tehlikeler içermektedir. Şöyle ki;
- Adana-Mersin arası hat kesiminde yıllar önce yapılan planlamalar sonucu trafik yoğunluğunun azlığı dikkate alınarak bazı geçitler otomatik bariyer olarak planlanmıştır. Ancak Adana ve Mersin illerinin aldığı göçlerin de etkisi ile hızlı nüfus büyümesi ve kentleşmede yaşanan gelişmeler trafik yoğunluğunu zamanla arttırmıştır.
- Otomatik bariyerle korunan hemzemin geçitlerin bariyer kollarının çalışıp çalışmadığını anlık takip edebilecek bir sistem yoktur. Bu hemzemin geçitler 3000 metrelik yaklaşma mesafesi ile çalışmaktadır. Bu sistemde; hemzemin geçidin bulunduğu kesimin her iki tarafında 1500 metrede uç (Start) nokta bulunmakta, trenin bu noktaya temas etmesi ile devre tamamlanarak bariyer kolu otomatik olarak kapanmakta ve demiryolu vasıtasının geçitte bulunan besleme noktasını geçmesi ile bariyer kolu tekrar otomatik olarak açılmaktadır.
- Mevcut geçitlerdeki sistemde arızaları otomatik olarak herhangi bir merkeze ileten bir sistem yoktur.
- Bariyer kolunun inmemesi, karayolu araçlarının çarpması neticesi bariyerin kırılması v.b arızalar ancak bir kişi ya da yetkilinin görerek ihbarı sonucu tespit edilmektedir. Bu da arıza tespitlerinin uzun süre yapılamamasına sebep olmaktadır. Bundan dolayı da bu tür kazaların olması kaçınılmaz bir duruma gelmektedir.
- Bu kesimlerde sık sık bariyer arızalarının yaşandığı gözlemlenmiştir. Arıza ihbarının yapıldığı saat ile demiryolu personel, araç ve ekipmanların olay yerine varışına kadar olan sürede herhangi bir koruma sisteminin bulunmaması da ayrıca bir risk teşkil etmektedir.
Ayrıca şu an yapımı devam etmekte olan sinyalizasyon projesinde bu hat kesiminde bulunan ve şu an bekçili bariyerli olarak koruma görevi yürüten birçok hemzemin geçidinde maliyetler bahane edilerek otomatik bariyerli olarak yapılması planlanmaktadır. Karayolu ve demiryolu trafiğinin yoğun olduğu Adana-Mersin arasındaki hat kesiminde hemzemin geçitlerin otomatik bariyerli olarak planlanması önümüzdeki dönemlerde istenmeyen bu tür üzücü kazalara davetiye çıkartmak demektir.
Bu nedenle kamu sorumluluğumuz gereği hemzemin geçitlerde sorumluluğu bulunan Belediyeleri, İl Özel İdarelerini, Karayolu ve TCDD yetkililerini bir kez daha uyarıyoruz. Bu tür kazaların önlenmesi için acilen şu önlemler alınmalıdır;
- Şu anda mevcut hali ile otomatik bariyerli olarak çalışan tüm geçitleri demiryolu ile ilişkisini kesecek şekilde alt geçit veya üst geçit şeklinde yapılmalıdır.
- Alt geçit veya üstgeçit yapılmasının imkansız olduğu zorunlu durumlarda ise geçitler bekçili bariyerli hemzemin geçide dönüştürmelidir.
- Ayrıca yapımı devam eden Sinyalizasyon projesini tekrar gözden geçirilmeli ve projede bulunan otomatik bariyerli hemzemin geçitlerden vazgeçerek hepsini demiryolu ile ilişkisini kesecek şekilde alt geçit veya üst geçit şeklinde yapılmalıdır.
Hiçbir maliyet insan canından daha kıymetli değildir.
Sonuç olarak tüm yetkilileri buradan bir kez daha uyararak, gerekli önlemleri almaya ve bundan sonra olabilecek kazalarda da sorumlular hakkında da suç duyurusunda bulunacağımızı sendika olarak ifade ediyoruz.07.11.2013