1978 yılında Haydarpaşa Denizli arasında çalışan Burdur, İsparta, Eğirdir bağlantısı bulunan Pamukkale Ekspresi 27.01.2008 tarihinde Çöğürler Değirmenözü istasyonları arasında raydan çıkmış ve 9 kişi hayatını kaybetmişti. Kazanın ardından demiryoluna bakım yapılacağı öne sürülerek Pamukkale Ekspresi seferden kaldırılmıştı.
En kısa sürede hızlı tren hatlarını yapmakla övünen, hızlı tren hatları ile Marmaray projesini tamamlanmadan trafiğe açmakta sakınca görmeyen TCDD ve AKP iktidarı bakımını tamamladığı halde aradan geçen 6 yıla rağmen Pamukkale Ekspresini tekrar sefere koymayarak bu trenin yolcularını karayolu taşıma şirketlerinin insafına terk etmiştir.
2009 yılında ” 5793 sayalı kanunun 43 maddesi 1. fıkrasındaki hükme dayanılarak oluşturulan “teknik komisyon” tarafından TCDD mülkiyetindeki taşınmazların “yatırım planı ve işletmecilik esasları” değerlendirilmiştir. Komisyonun değerlendirmesi sonucu işletmecilik fazlası olarak belirlenen 9 adet taşınmaz ve 25 adet Gar sahasını satışı yapılmak üzere 15.05.2009 tarih 9/69 sayılı yönetim kurulu kararı ileÖzelleştirme İdaresi başkanlığına devretmiştir.
TCDD tarafından Özelleştirme İdaresine devredilen 25 adet gar sahasının arasında EĞİRDİR Gar’ında bulunması Pamukkale Ekspresinin seferden kaldırılmasına gerekçe olarak gösterilen yol bakım ve onarım çalışmasının olduğu iddiasını boşa çıkarmaktadır.
AKP iktidarının uyguladığı yeni liberal ulaşım politikalarının bir yansıması olarak; 1997 yılında 8751 yolcu ve 125 ton yük, 2001 yılında ise 2796 yolcu, 145 ton yük taşıması yapılan Eğirdir Gara uzanan hat ve diğer konvansiyonel demiryolu hatları bakımı yapılmayarak kaderine terk ediliyor, bakımsız yolda trenler yoldan çıkarak kaza yapıyor, kaza yapan trenler seferden kaldırılıyor, sonra güzergâhtaki garlar işlevsiz kaldı denilerek satılması için ÖİB’na devrediliyor.
Pamukkale ekspresinin seferden kaldırılması ile Eğirdir ve Isparta Garlarının satış için ÖİB’na devri yukarıdaki cümlede izah ettiğimiz süreç izlenerek gerçekleştirilmiştir. TCDD’nin tasfiyesini öngören CANAC raporunda da Garların yıkılması öngörülmekteydi.
11. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Şurası 18.08.2013 tarihinde yapılan Tanıtım Toplantısında Bakan Yıldırım Ramazan Bayramı tatilinde ölümlü trafik kazalarında da azalma kaydedildiğini belirterek, “Çok sevindirici bir haber. Bu bayramda ölümlü trafik kazalarında yüzde 11,5 azalma oldu. Bu sevindirici bir haber. Arife günü dahil beş gün boyunca 86 vatandaşımızı kaybettik. Trafiğin bir önceki bayrama göre bir kat daha artmasına rağmen. Çok fazla trafik artışı olmuş. Bu 86 vatandaşımızın 56’sı şehirlerarası yolda, 30 tanesi de maalesef şehir içinde hayatını kaybetmiş… Kurban Bayramı biraz daha uzun olacak, öyle anlaşılıyor; 9 gün. Orada da gerekli tebdirleri alacağız ama vatandaşlarımıza mesajımız şudur; yolların kralı olmaz, yolların kuralı olur. Siz siz olun yolların kuralına riayet edin. Sevdiklerinizi üzmeyin” diye konuşmuştu.
Ancak yapılan bu uyarıya rağmen 9 günlük kurban bayramı tatili süresince karayollarımızda 122 yurttaşımız hayatını kaybetmiştir.
TOFED Genel Başkanı Mehmet Erdoğan son 11 yılda yapılan duble yol ve otoyol uzunluklarına dikkat çekerek, “Tüm Cumhuriyet tarihimizde 11 yıl öncesine kadar yapılan, hizmete sokulan bölünmüş yol toplamından daha fazlası, son 11 yılda hızla gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, İzmit Körfezi üzerine kurulacak dünyanın en uzun 4. Köprüsünü de içinde barındıran, İstanbul-İzmir arasını karayolu ile 3 saate indirecek olan otoyol projesi, 3. Boğaz Köprüsü ile Marmaray’a paralel olarak Marmara Denizi’nin altından geçecek yolun inşaatları için yapılan yatırımlar karayolu ulaşımına verilen önemi açıkça ortaya koymaktadır” diyerek görüşlerini belirtti.
AKP’nin karayoluna yaptığı yatırımlar karayolu taşıma sektörü sahiplerini sevindirirken yollarımız bir savaş meydanına dönmüş, ülke vatandaşlarının demiryolu özlemi hızlı tren projeleri ile sanal bir beklenti içine sokulurken birkaç gün önce Sivas yakınlarında meydana gelen kazanın ardından “yollar kan gölüne döndü” ifadesinin fotoğrafı bile çekilebilir olmuştur.
YIL |
TATİL |
GÜN SAYISI |
TOPLAM KAZA |
ÖLÜ |
YARALI |
GÜN/ÖLÜ |
2010 |
KURBAN |
9 |
2509 |
122 |
5223 |
13,55 |
2010 |
RAMAZAN |
4,5 |
1527 |
97 |
3455 |
21,55 |
2011 |
KURBAN |
5 |
1491 |
61 |
3173 |
12,2 |
2011 |
RAMAZAN |
9 |
300 |
172 |
1027 |
19,11 |
2012 |
KURBAN+29 EKİM |
7 |
1980 |
76 |
4129 |
10,85 |
2012 |
RAMAZAN |
3 |
1841 |
74 |
4061 |
24 |
2013 |
KURBAN |
9 |
1917 |
122 |
681 |
13,55 |
2013 |
RAMAZAN |
3 |
2199 |
86 |
4711 |
28,66 |
Toplam |
49 |
14574 |
810 |
26460 |
16,53 |
2014 yılına gelindiğinde yol bakım onarım çalışmaları tamamlanmasına rağmen Pamukkale Ekspresi hala sefere konulmadığı gibi 29 Ocak 2014 Çarşamba günlü Resmi Gazetede yayınlanan tebliğle Eğirdir Gar’ın da içerisinde olduğu toplam 1.037.78 metrekare yüzölçümlü taşınmaz 344.000.- (üçyüzkırkdörtbin) TL bedel karşılığı satışı yapılmıştır.
Sendikamız tarafından bu taşınmazın satışıyla ilgili olarak hukuksal girişimlerde bulunularak satışın iptali amacıyla dava açılacaktır.
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarihi değeri ve yolcu talebi olan Eğirdir Gar üzerindeki tasarruf hakkından vazgeçerek TCDD’ye iade etmelidir. TCDD Eğirdir Garı açarak Pamukkale ekspresinin tekrar sefere koymalı, Burdur Isparta ve Eğirdir bağlantıları hayata geçirilmelidir. Demiryolu işletmeciliği YHT işletmeciliğinden ibaret değildir.