Sendikamızın 6/4 Başkanlar Kurulu toplantısı ile örgütlenme gezileri sonucu oluşturulan personel ve işyeri sorunlarını görüşmek üzere 2 Mayıs 2014 tarihinde TCDD Genel Müdürlüğünde bir toplantı yapılmıştır. Toplantıya Sendikamız Genel Başkanı, Genel Sekreteri ve Genel Hukuk TİS ve İnsan Hakları Sekreterimizi ile TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, TCDD Genel Müdür Yaradımcısı Adem Kayış ve İnsan Kaynakları Dairesi Başkanı Hüseyin Arslan katılmışlardır. MYK üyelerimiztarafından hazırlanan işyeri ve kurum sorunlarıyla ilgili dosyada yer alan maddelerin büyük çoğunluğu görüşülmüş olup, hazırlanan raporda zaman darlığı nedeniyle görüşülemeyen diğer sorunlar ise gereği yapılmak üzere elden teslim edilmiştir. Verimli bir ortamda geçen toplantıda belirttiğimiz sorunların çözümü yönünde takipçi ve ısrarcı olacağımız dile getirilmiştir.
Toplantıda görüşülen konular aşağıda yer almaktadır;
*TCDD’nin Serbestleşmesi kanunu sonrası kanunun uygulanması yönünde yapılan çalışmalarla ilgili olarak sadece 5 Şubat 2014 tarihinde bir bilgilendirme toplantısı yapılmıştır. Bu toplantıdan sonra geçen zaman içinde çalışmalarla ilgili hiçbir bilgi alınamaması nedeniyle personel için hayati öneme sahip olan bu durumla ilgili yoğun şekilde bilgi kirliliği yaşanmaktadır. Bu süreçte yaşanan belirsizlik art niyetli kişilerce personele baskı aracı olarak da kullanılmaktadır. Ülke genelinde sendikamız tarafından yapılan örgütlenme gezilerinde bu belirsizliğin had sahfaya ulaştığı, personelin yaşadığı korku ile birlikte bu durumun verimsiz bir ortam yarattığı gözlemlenmiştir. Bu sorunun giderilmesi için ivedi olarak konuyla ilgili gelinen nokta, uygulanan kriterler sendikalarla yapılacak toplantılarda açıklanmalıdır. Kurumun ikiye ayrılmasında personelle ilgili kararlarda keyfi kararların alınmayacağı, kayırmanın ve kollamanın yapılmayacağı güveni sağlanarak şeffaf bir süreç sürdürülmelidir. Sendika olarak bu süreçte personelin isteği dışında bir uygulamanın yapılmaması şartı talebimiz ifade edilmiştir. Personel konusunda çok spekülasyon yapıldığı ve tedirgin bir bekleyişin olduğunun farkında olduklarını, personelle ilgili netleşmiş bir durumun olmadığını, kurumların halihazırda kuruluşlarının yapılmadığı, Taşımacılık A.Ş’nin henüz tescil işlemi yapılarak kuruluş işlemleri tamamlanmadığı, ancak Taşımacılık A.Ş.’de yer alacak olan Yolcu Dairesi, Yük Dairesi ve Cer Dairelerinin 15 Mayıs 2014 tarihinden itibarıyla eski 2. Bölge binasına taşınması işleminin planlandığı ifade edilmiştir. Bu birimlerin ayrılması resmi olarak faaliyetin başladığı anlamına gelmemektedir.
* BİMER’e yapılan asılsız suçlamalarla ilgili olarak Niğde’de aralarında sendika temsilcimizin de olduğu personelin ve sonrasında yaşanan sıkıntılar tarafımızdan ifade edilmiştir. Kendini saklayan başkası üzerinden yapılmayanları yapılıyor gibi aktaran, bu davranışıyla bile olaydan haberi olmayanları töhmet altında bırakma ikiyüzlülüğünü kendine yakıştıran, böyle kişilere prim verilmemesi gerektiği, işyeri barışının bozulmaması, birlikte kardeşçe ve birbirimize tahammül ederek yaşamanın değerli olduğu vurgulanmıştır.
*Uzun süreden beri Trafik Kontrolörlüğü ile ilgili görevde yükselme sınavı açılmadığından özellikle 2. Bölgede sıkıntılar yaşandığı ve geçici görevlendirmelerin aynı kişiler üzerinden yürütülmekte olduğu ve bu durumun düzeltilmesi talebimiz olumlu karşılanmıştır.
*Marmaray da çalışan Makinistlerin çalışma sürelerinin günün koşullarına göre yeniden düzenlenerek servis uygulamasına geçilmesi talebimizin inceleneceği ifade etmişlerdir.
*Marmaray hattında özellikle tünel ve tüp kısımlarında elektromanyetik alan ölçümünün, sendika temsilcilerinin katılımıyla yeniden yapılarak çıkan sonucun personelle paylaşılması ve sonuca göre çalışma koşullarının düzenlenmesi talebimiz olumlu karşılanmıştır.
*Hızlı tren makinistliğine geçişte resmi olmayan, ancak fiili olarak uygulanan 35 yaşından küçük olma uygulamasının yanlış olduğu ve kaldırılması gerektiği tarafımızdan ifade edilmiştir. Yeni hazırlanan Görevde Yükselme Yönetmeliğine konulan Hızlı Tren makinisti olma koşullarının gizli bir engelleyicisi olduğu ve bunun da hukuksuz olduğu, ayrıca makinistlikte tecrübenin çok önemli olduğu tarafımızdan vurgulanmıştır. Talebimize olumlu karşılanmıştır.
*Mesleki kurslarda başarısız olan kursiyerlerin tekrar kurs tekrarı için uygulanan iki yıllık bekleme süresinin bilimsel olmadığı, personelin ve kurumun zararına olduğu tarafımızdan ifade edilmiş, konunun düzeltilmesi talebimiz olumlu karşılanmıştır.
*Yeniden oluşturulan yönetmelik taslaklarının, görüş ve öneri belirtilmek üzere sendikalarla paylaşılması gereği ifade edilerek, bunun yönetmeliklerin verimliliği ve işlerliği açısında gerekliliği tarafımızdan vurgulanmıştır.Talebimiz olumlu karşılanmıştır.
*Eskişehir Eğitim Merkezinin kurumumuz için çok önemli bir konuma sahip olduğu ve kesinlikle tasfiye edilme kapsamından çıkarılması gerektiği tarafımızdan bildirilmiş olup kurumun böyle bir düşüncesinin olmadığı tarafımıza ifade edilmiştir.
*Trenlere Tren Şefi verilmesinin temel prensipimiz olduğu beyanı ile Tren Şefi verilmeyen trenlerde memur ve işçi makinistin aynı trende görev yapması durumunda,Tren Şefliği görevinin memur makinist tarafından yapılması gerektiği tarafımızdan ifade edilmiştir. Bu görüşümüze Genel Müdür Süleyman Karaman da katıldığını ve gerekenin yapılacağını tarafımıza ifade etmiştir.
*Eskişehir Hasanbey Lojistik Gar manevra sahasının çalışanlar açısından tehlike yarattığı ve güvenlik açısından hızlı tren hattı ile yakınlaştığı kısıma (3200 metre) ihata yapılaması talebimiz olumlu karşılanmış. Gerekenin yapılması için ilgililere direktif verilmiştir.
*Mersin’de serbest bölgede iltisak hattının “IŞIKLI” geçidi olarak adlandırılan kontrolsüz geçitte trafiğin yoğun olduğu, dolayısıyla olabilecek kazaların önlenmesi için bariyer konulması talebimiz olumlu karşılanmış. Gerekenin yapılması için ilgililere direktif verilmiştir.
*İnternet üzerinden online yapılan nakil işlemlerinde sıralamanın belirlenmesi için puanlamalar üzerinden yapılan nakillerin doğru bir uygulama olduğu, ancak disiplin cezalarının puanlamada eksi puan olarak değerlendirilmesinin ikinci bir cezalandırma olarak personeli mağdur ettiğinden bu eksi puanlama uygulamasının kaldırılması gerektiği tarafımızdan ifade edilmiştir. Bu talebimiz de olumlu karşılanmıştır.
*Divriği ve Ulukışla Depolarında bulunan makinistlerin norm kadro uygulaması nedeniyle nakil talebinde bulunamadıkları ve bundan dolayı mağdur oldukları tarafımızdan ifade edilmiştir. Buraya yeni işçi makinistler alındığı ve önümüzdeki süre içerisinde nakillerin açılacağı, mağduriyetin kaldırılacağı tarafımıza bildirilmiştir.
*Mayıs ayı içerisinde nakilleri açmayı planlandığı tarafımıza ifade edilmiştir.
*Çatalağzı Revizörlük binasının yeniden yapılmasının hangi aşamada olduğuyla ilgili sorumuza ihale aşamasında olduğu ve ihalenin 14 Mayıs’ta yapılacağı tarafımıza bildirilmiştir.
*Sivas ve Eskişehir Şubelerimize kurum tarafından yer verilmesi talebimiz olumlu karşılanmıştır.
*Haydarpaşa’da görevli revizörlerin Ulukışla’ya vekalet gönderildiği, buradaki hattın açılacağından dolayı bunun sonlandırılması talebimiz olumlu karşılanmıştır.
*6. Bölgede yapımı devam eden motorlu makaslarda ters makastan çıkma olaylarının arttığı ve bu olaylara karışan makinistlere disiplin cezaları verilerek sorun yokmuş gibi yaklaşımın doğru olmadığı, bu sorunun giderilmesi için gerekli araştırmanın yapılması ve önlemlerin alınması talebimiz olumlu karşılanmıştır.
*5. Bölgede makinistlerin kurşunlu ve mühürlü vagonların bulunduğu dizilerde ilgili daha önceki yıllarda yayınlanan Genel Müdürlük emirlerine göre ya Tren Şefi verilmesi ya da kurşunlu ve mühürlü vagonların diziden ayrılması talepleri karşısında sürekli bu talebi yapan makinistlere disiplin cezaları verilerek bir yıldırmanın yapılmak istendiği, bunun doğru olmadığı, konunun netleşmesi için bir emrin yada düzenlemenin yapılması talebi tarafımızdan iletilmiştir.
*Yeniden Yapılanma adı altında gerçekleştirilen süreç, 2013 yılında demiryollarının serbestleştirilmesi yasasıyla sonuçlandırılmıştır. Sendikamız bu yasaya karşı gereken mücadeleyi yapmasına rağmen yasanın çıkarılmasını maalesef önleyememiştir. Bu yasayla beraber demiryollarında özel sektörde kendi personeli ile taşımacılık yapacaktır. Kar odaklı bir hedefle, ister özel, ister devlet eliyle yürütülen hizmetlerde kuralsız ve esnek çalıştırma esas alınmaktadır. Özellikle can ve mal taşıyan makinistlerin uzun süre çalıştırılması, fazla çalışmada emeğinin karşılığı olmayan az miktarda ücretlendirmeye maruz bırakılmaları halen yaşadığımız bir gerçekliktir. Esnek ve kuralsız çalışmanın önlenebilmesi için sendikamız tarafından makinistlerin çalışma süreleri ve şartlarını düzenleyen bir taslak yönetmelik hazırlanarak ilgililere verilmiştir.
*Tesisler Dairesinin Yol Dairesine aktarılması ile ilgili çalışmalar olduğu bilinmektedir. Bu gerçekleştiğinde Tesisler Dairesi Yol Dairesi içinde Müdürlük ve Şeflikler düzeyinde yer alacaktır. Bunun doğru olmadığı ve tekrar gözden geçirilmesi gerektiği Tesisler Dairesinin varlığını sürdürmesi gerektiği tarafımızdan ifade edilmiştir. Ayrıca 1601 sayılı yönetmelikle ilgili sendikamız tarafından hazırlanan değerlendirme raporu Genel Müdüre sunulmuştur.
*Eski Genel Başkanımız ve halen KESK Genel Meclis üyesi Yunus Akıl’a görevli olduğu Eğitim ve Öğretim Dairesinde kendisiyle ilgili yapılan yer değişikliği ve görevlendirmenin kabul edilemez olduğu, arkadaşımıza yapılanın sendikamıza karşı yapılan bir ayrımcılık olarak kabul edileceği ve bu durumun gözden geçirilerek düzeltilmesi talebi olumlu karşılanmıştır.
*Muş’ta Özelleştirme Dairesi tarafından satışa çıkarılan demiryolu arazisi satış işlemi gerçekleştirilmiştir. Bu arazi içerisinde demiryolu lojmanları mevcuttur ve içerisinde 28 demiryolcu ikamet etmektedir. Bu arkadaşlarımızın mağdur edildiği tarafımızdan ifade edilmiştir. Bu işlemin koşullarıyla ilgili değerlendirme yapılacağı tarafımıza iletilmiştir.
BTS
MERKEZ YÖNETİM KURULU