Bugün Uluslararası Demiryolcular Günü
Bu etkinlik Bu Yıl ITF ve Üye Sendikalar Tarafından Konteyner Güvenliği Olarak Tespit Edilmiştir.
Bizler Eksik Olan Konteyner Güvenliğine İlişkin Düzenlemelerin Hazırlanmasını İstiyoruz.
Konteyner güvenliği liman çalışanları, denizcilik çalışanları, kamyon sürücüleri ve demiryolu çalışanları açısından önemli bir meseledir. Bu işçiler ulaştırma zinciri boyunca konteynerlerle doğrudan temas halindedir. Fakat, konteyner güvenliği aynı zamanda bu ulaştırma zincirinde yer alan ve sorumluluğu olan yöneticiler, idareciler, depo çalışanları için de kaygı verici ciddi bir meseledir.
Konteyner güvenliği ile ilgili yaşanan iş kazaları ölümcül olabilmektedir. Bu tarz kazalar ulaştırma zincirinin herhangi bir halkasında meydana gelebilir ve bu kazalarda ölüm riskiyle karşı karşıya olanlar yalnızca taşımacılık çalışanları değildir. Konteyner güvenliğinin olmaması sonucu yaşanan kazalar diğer insanları da etkilemektedir.
Konunun bu kadar ciddi olması nedeniyle sendikamızın da üyesi olduğu Uluslararası Taşımacılık Çalışanları Federasyonu (ITF) tarafından kara, demiryolu, liman ve denizcilik seksiyonları kargo güvenliği üzerine sektörler arası bir kampanya başlatılmıştır. 2014-2018 dönemi boyunca devam edecek bu kampanyanın temel amacı taşımacılık zinciri boyunca güvenliğin ve sorumlu bir politikanın uygulanmasının gerçekleştirilmesini sağlamaktır.
Bu noktada konteyner güvenliğiyle ilgili kaygılarımız aşağıdaki şekilde sıralanabilir;
Tehlike madde ve konteynere yüklenecek ürünün miktarı (aşırı yük) gibi konularda farklı bildirimlerde bulunmak,
Düzgün şekilde paketleme yapılmaması,
Konteynerlerin düzgün bir şekilde dezenfekte edilmemesi vb.
Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO), Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) ve Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu “taşımacılık kargolarının güvenliği” hakkında bir taslak yönerge hazırladı. Bu yönergenin 2014 yılı içerisinde hükümetler tarafından uygulanması bekleniyor. ITF bu sürecin izlenmesinde yer almaktadır.
ilk defa 1957 yılında kullanılmaya başlayan konteynerler şu anda tüm dünyada 34.5 milyon adet olup, bu sayı her geçen gün artmaktadır. İçerisinde her şeyin taşındığı (gıda, elektronik, tehlikeli kimyasallar vb.) bu konteynerlere ilişkin düzenlemeler ise çok azdır.
Düzgün paketlenmeme sızıntıya sebep olarak çalışanları etkileyebilmektedir veya aşırı yüklenen konteynerler (gemi batması, trenin raydan çıkması vb.) kazaya neden olmaktadır. İçeriğinin ne olduğu bilmeyen şoförler kaza anında tehlikeyi azaltacak yöntemleri bilmemektedir. Öte yandan, kaza yaşanması durumunda tek sorumlu olarak şoförler gösterilmektedir.
Bu kapsamda işyerlerinde bilgilendirme faaliyetleri, işveren yetkilileriyle görüşmeler, kamu yetkilileriyle konteyner güvenliği konusunda düzenlemeler yapması için görüşmeler yapılması, konuyla ilgili diğer sendika ve sivil toplum temsilcileriyle görüşüp ilişki geliştirme önem taşımaktadır.
Konteyner güvenliği ürün zincirinin tamamında gerekli olan güvenlik ve sorumluluğun bir parçasıdır. Bizler eksik olan konteyner güvenliğine ilişkin düzenlemelerin hazırlanmasını istiyoruz.