Sendikamız Merkez Yürütme Kurulu üyeleri tarafından TCDD’de yaşanan işyeri ve personel sorunları hakkında TCDD Genel Müdürü İsa APAYDIN ile 5 Mayıs Perşembe günü görüşme yapıldı.
Görüşmeye aşağıda yer alan sorunlar aktarılırken, yeniden yapılanma konusunda mayıs ayı içerisinde sendikalara bilgi verileceği belirtildi.
Sendikamız tarafından TCDD Genel Müdürü Sayın İsa APAYDIN ile 04.05.2016 tarihinde Yapılacak Görüşmeye Sunulan TCDD İşyeri ve Personel Sorunları
$11. Kurumumuzda Sürdürülen Yeniden Yapılanma Çalışmaları Konusunda Bilgi Eksikliği: Uzun süredir devam eden yeniden yapılanma çalışmalarında son aşamaya gelindiği, Haziran ayı ortalarında sonlandırılacağı yönünde söylentiler vardır. Personelin durumunun ne olacağı, ayrımın nasıl olacağı, gibi konularda muğlaklık vardır. Bu konularda Sendikamızın her aşamada çalışanların geleceği açısından önem taşımaktadır.
$12. Samsun-Kalın Hattının Kapatılması: Samsun-Kalın hattının kapatılması ile beraber personelin ne olacağı konusu gündeme gelmiştir. Şu anda hattın akıbeti ve personelin ne olacağı konusunda belirsizlik vardır. Personel yıllardır çalıştığı işyerinden zorunlu olarak uzaklaştırılmakta ve hatta modernizasyon bittikten sonra dönüp dönmeyeceğini bilmemektedir. Sendikalar yasası gereği şube yönetici ve il temsilcilerinin yerlerinin değiştirilememesi amir hüküm iken bu hüküm yok sayılmaktadır. Gönüllü nakil isteyenlerin dışında kalan personel isteği doğrultusunda Bölge dâhilinde geçici görevlendirme ya da modernizasyon projesinde değerlendirilmelidir.
$13. Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Sınavı Açılması: Sendika olarak yaptığımız şifai görüşmelerde Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Sınavının Mayıs ayı ortasında açılacağı söylenmiştir. Ancak ilk önce ilan edilen kimi unvanların (örneğin öğretmenlik) daha sonra kaldırıldığı öğrenilmiştir. Bu tür iptallerin ilan edildikten sonra yapılması çalışanlarda huzursuzluğa yol açmaktadır. Yapılacak sınava öğretmenliğinde eklenmesi gerekmektedir.
$14. Başkentray: Kayaş-Sincan arasının Başkentray adı verilen bir proje nedeniyle kapanacağı, sonrasında belediyeye devredileceği söylenmektedir. Bu konuda ne yapılacağının ve hattın kapatılması halinde çalışan trenlerin ve personelin ne olacağının açıklığa kavuşturulması gerekmektedir.
$15. Marmaray: Marmaray projesinin bitmemesi hem tünel geçişi tren işletmeciliğini hem de anahat tren işletmeciliğini olumsuz etkilemektedir. Marmaray projesinin ne zaman biteceği konusunda bir netlik yoktur. Aynı zamanda Ayrılıkçeşme-Kazlıçeşme arası tren işletmeciliğinde trafik emniyeti açısından sorunlar yaşanmaktadır. Marmaray Tüp Geçişinde trafik emniyetini, can ve mal güvenliğini sağlayacak özel bir yönetmeliğin hazırlanması gerekmektedir.
$16. Haydarpaşa ve Sirkeci Garları: Marmaray projesi gerekçe gösterilerek işlevsiz kaldığı gerekçesiyle başka bir şekle dönüştürülmek istenen Haydarpaşa Garı konusunda kesinleşmiş pek çok mahkeme kararı vardır. Yine hızlı trenin son durağının Haydarpaşa olacağı Kurum yetkilileri tarafından kimi zaman zikredilmektedir. Bütün bunlara rağmen Haydarpaşa Garının “gar olma “ özelliği git gide zayıflatılmaktadır. Bir an önce Haydarpaşa’nın gar niteliğinin belirginleşmesi ve tren işletmeciliğine başlanması gerekmektedir.
Sirkeci Gar, demiryolu ve tren işletmeciliği açısından çok önemli bir gar olmasına rağmen İstanbul Büyükşehir Belediyesi Gar arazisinin önemli bir bölümünü yollarıyla beraber kendi uhdesine almak istemektedir. Bu konuda gerek ilgili dairelerin gerekse de 1. Bölge Müdürlüğünün verilmemesi yönünde görüşleri ve raporları vardır. Bu nedenle İstanbul Büyükşehir Belediyesinin bu talebi reddedilmelidir. Yoksa gelecekte nerdeyse İstanbul gibi bir metropolde tren işletmeciliği olmayacaktır.
$17. Pehlivanköy İstasyonu İle ilgili elimize ulaşan yolsuzluk iddiaları: Sendikamız üyesi tarafından Genel Merkezimize gönderilen bir yazı ile Pehlivanköy’de ısıtma sistemiyle ilgili yapılan çalışmaların TCDD’yi zarara uğrattığı ifade edilmektedir. Yazı ekte yer almakta olup (3 sayfa) konunun incelenerek tarafımıza bilgi verilmesi.
$18. Gruplandırma: Toplu sözleşmede 31 Ocak 2016 tarihine kadar yapılacağı söylenen skala ayarlamasının yapılıp yapılmadığı hakkında Sendikamıza bilgi verilmesi.
$19. Lojman komisyonlarında yetkili sendikanın yanı sıra, talebi görüşülen çalışanın üye olduğu sendikanın temsilcisinin de bulundurulması,
$110. Giyeceklerin ihalesi, alımı, dağıtımı, kalitesi gibi konularda ciddi eksiklikler vardır. Bu alımlarda oluşturulan komisyonlarda sendika temsilcilerinin de yer alması sorunu azaltacaktır.
$111. Trakya’da kaldırılan yolcu trenleri bir an önce sefere alınmalıdır. Bunun yanı sıra Pamukkale ekspresi, Karesi Ekspresi gibi trenlerin parkuru bir an önce eski haline getirilmelidir.
$112. Tüm personele işyerlerinde öğle yemeği sağlayacak düzenlemelerin yapılması, tren üstü personeline sağlanan yemeklerin kalitesinin artırılması ve kapsamının genişletilmesi
$113. TCDD Lojman Yönergesi Değişikliği Sendikamızın görüşleri dikkate alınarak gerçekleştirilmelidir.
$114. Kefalet sandığına ilişkin düzenlemede kefalet aidatı aidat kesintisi yapılan personele kasa tazminatı verilmesi, fiilen paralı işte çalışmayan personelden kefalet aidatı kesilmesine son verilmesi ve kefalet aidatı kesintilerinin mevduata uygulanan en tüksek faiz oranından nemalandırılmalı ve kefalet aidatı kesintisi sonlanana personele kesintileri neması ile birlikte iade edilmelidir.
$115. Psikoteknik muayene kişinin o anki psikolojik durumu, yorgunluğu vb durumlar etkili olmaktadır. Bu gerekçe ile her 6 ayda bir personelin kendisi istemesi halinde Psikoteknik muayeneye tabi tutulur hükmünün Sağlık Yönergesine eklenmesi gerekmektedir. Psikoteknik Yönergesi Sendikamızın da görüşleri alınarak personelin hak mahrumiyetini önleyecek şekilde yeniden düzenlenmelidir.
$116. Arazi tazminatından yararlanamayan “vagon teknisyenlerinin” bu mağduriyetinin giderilmesi,
$117. Grup düşmüş personelin mutlaka unvanı veya görevi değiştirilecekse bu aynı unvana en yakın bir unvan olmalıdır. Bir İstasyon Şefi unvanı değişecekse ya Büro Şefi unvanı verilmeli ya da eşdeğer unvan verilmelidir. Son zamanlarda yapılan unvan değişiklikleri hem ücret hem de görev bakımından çok düşük olmaktadır. Yine bir örnekle gösterirsek; Tesisler Sürveyanı sağlıktan veya pskoteknikten kaybettiğinde en azından Teknisyenlik verilmesi gerekirken okuluna ve eğitimine uygun olmayan (teknisyenlikte kadro cetvelinde yer olmaması gerekçe gösterilerek ) Gişe Memuru veya Danışma Memuru unvanı verilmektedir.
$118. Disiplin Kurullarının son zamanlarda gerekli incelemeyi yapmadan, sendikamız temsilcilerinin uyarılarını değerlendirmeden ceza vermektedir. Oysa bu cezaların pek çoğu mahkemeden geri dönmektedir. Bu durum hem kurumun hukuk ilişkisi açısından hem de çalışan açısından olumsuzluk yaratmaktadır.
$119. Personelin seminer, kurs ve eğitime gönderilmelerinde, ayrımcılık yapılmayarak, belirtilen kriterler çerçevesinde tüm personelin eşit olarak faydalandırılması,
$120. Tüm yer değişimine ilişkin bir Genel Müdürlük emri yayınlanarak uygulanacak koşullar belirlenmişti. Ancak (nakil) tarihleri henüz açıklanmamıştır, bir an önce açıklanması beklenmektedir.
$121. Eskişehir Eğitim Merkezi ana binasında restorasyon çalışmaları başlamış olup, inşaat çalışmaları içinde eğitim faaliyetleri sürdürülmeye çalışılmaktadır. Bu durum eğitim verimliliğini düşürmektedir. Bilindiği gibi yalnızca makinist eğitimi yapılan Eskişehir’de kuruluşun acil eğitim ihtiyaçları dışındaki tüm eğitimlerin iptal edilmesi, kursiyerlerin eğitimden maksimum yarar edinmeleri açısından olduğu kadar, hijyen koşulları ve iş sağlığı güvenliği (inşaat çalışmalarının taşıdığı riskler) açısından da son derece önemlidir. Bu nedenle eğitimler derhal durdurulmalıdır. Tren trafiğinin, yol çalışmalarına paralel olarak minimumda olduğu da göz önüne alındığında, eğitimlerdeki bu zorlama yoğunluğun bir anlamı ve önemi de kalmamaktadır.
$122. Her zaman önemli bir konu olan trafik güvenliği, özel sektör trenlerinin çalıştırılmaya başlamasıyla birlikte tedirgin edici bir şekle bürünerek önemini daha da arttıracaktır.
Yeniden yapılandırma sürecinde trafik yönetiminin alt yapı işletmecisi olan TCDD’nin tekelinde kalması trafik güvenliği açısından şüphesiz ki yerinde bir karardır. Ancak mesleki tecrübelerimiz ve bilimsel açıdan bu uygulamanın trafik güvenliğini tek başına sağlamaya yeterli gelmeyeceği kanaatini doğurmaktadır. Çünkü trafik güvenliği bir süreçtir ve birçok emniyet parametresine bağlı olarak tren trafiği altında çalışan istisnasız tüm personelin yeterli düzeyde eğitimli ve yapılan işin önemi konusunda bilinçli olmaları ile sağlanabilir.
Serbestleşme kanunu ve sonrasındaki uygulamalar ve eğilimler önümüzdeki günlerde özel sektör tren ve çalışanlarının demiryolu trafiği içerisinde yer alacağını göstermektedir. Yine son günlerdeki uygulamalar ve taslak yönetmelikler özel eğitim ve sınav merkezlerinin kurulacağını, trafik altında çalışacak personele de bu özel eğitim merkezlerinde eğitim verileceğini göstermektedir. Bu kanaati destekleyen bir başka durum zaten İŞKUR aracılığı ile uygulanmaktadır.
Kuruluş amacı kar etmek olan özel işletmelerin (firmaların) fayda – maliyet analizi yaparak faaliyetlerini yürütmeleri, bu kapsamda kar oranını arttırmak, sürekli maliyeti düşürme çabasına bağlıdır. Bu bağlamda özel işletmelerin tren trafik güvenliğine yeteri kadar önem vermeyeceği ve ikinci plana atacağı endişesini doğurmaktadır. Şunu çok iyi bilmekteyiz ki tren trafik emniyeti kritiktir ve en küçük ihmali bile hiçte arzu edilmeyecek elim kazalara neden olabilmektedir. Yeniden yapılanma sürecinde yaşanacak bir tren kazası tüm gayretleri ve çalışmaları boşa çıkarabilir.
$123. Diğer bir durum İŞKUR kurslarıdır. İŞKUR birçok meslekte işsizlerin niteliklerini geliştirerek istihdam edilebilirliklerini artırmak amacıyla yapılan meslek edindirme ve geliştirme kurslarıdır. Bu anlamda Makinist mesleğini, işsizlerin niteliklerini geliştirmek amacıyla öğrenilecek/öğretilecek bir meslek olarak görmenin ve değerlendirilmesinin doğru olmayacağını düşünmekteyiz.
Makinist eğitimi konusunda İŞKUR, kurumsal olarak yeterli ve hazır olmadığı gibi bu konuda hiçbir bilgi ve birikime de sahip olmadığı açıktır. Makinistlik mesleği trafik altında Emniyet yönetim ilkeleri doğrultusunda yürütülmektedir. Bu nedenle eğitimlerin nitelikli, kaliteli ve hesap verilebilirliğe dayalı yapılması gerekmektedir. Şuanda iş kur eğitimleri çeşitli bölgelerde verilmektedir. Buralarda eğitim kalitesinden daha çok kurumda işe girebilmek için mutlak bir sınava yönelik hazırlık çabası olduğu görülmektedir. Eğer bu eğitimlerde de istenilen öğrenme yaşantıları sağlanamaz ise bu alanda oluşacak zaafların geriye dönüşü mümkün olmayan ciddi sonuçlar doğuracağı da aşikârdır.
Yukarıdaki tüm bu nedenlerle demiryolu kritik görev eğitimlerinin aynı Trafik Yönetiminde olduğu gibi bir tekel olarak alt yapı işletmecisi olan TCDD ye bağlı olarak hizmet vermeye devam etmesi en doğru karar olacaktır. Bu anlamda milyonlarca lira yatırım yapılarak ve Makinistlik eğitimlerinin uzmanlık alanı haline getirmiş olan ve Taşımacılık AŞ ye bağlanması planlanan Eskişehir Eğitim Merkezinin (Sivas ve Ankara Eğitim merkezleri gibi) mutlaka alt yapı işletmecisi olan TCDD bünyesinde yer alması kaçınılmazdır. Eğer sonraki süreçte Taşımacılık AŞ için eğitim merkezi ihtiyacı doğarsa o zaman yeniden değerlendirme yapılması daha doğru olacaktır.
$124. Kuruma 3.şahıslar ya da kurum personeli tarafından yapılan ihbarların büyük kısmı kişisel çekişmelerden kaynaklandığı daha sonradan anlaşılmaktadır. Özellikle sosyal medya paylaşımları üzerinden yapılan ihbarlar kesinlikle asılsız ve gereksiz çıkmaktadır. Sosyal medya paylaşımları adli makamlarca zaten takip edilmektedir. Dolayısıyla adli makamları ilgilendiren konularda kuruma yapılan ihbarların dikkate alınmaması
$125. Nusaybin Gar’da çalışan personel sürmekte olan çatışmalı ortam ve sokağa çıkma yasağı nedeniyle mağduriyet yaşamaktadır. Bu sorunun çözümü için personel arasında gönüllülük temelinde vekalete gitmesi, lojmanda oturduğu halde güvenlik gerekçesiyle ailesini daha uzak yerlere taşıyan personelden lojman kirasının alınmaması,
BÖLGESEL SORUNLAR
$11. Bozüyük Yol Bakım Onarım Müdürlüğünün Eskişehir yönüne olan mıntıkası Enveriye Gara kadar olduğundan Bozüyük Yol Bakım Onarım Müdürü turnesinde 2. Bölge Mıntıkasında kalan hat güzergâhını da çiğnemek zorundadır. Bozüyük Yol Bakım Onarım Müdürlüğünün mıntıkası Eskişehir Batı Makasta sona ermelidir.
$12. Halkalı-Kapıkule arasın durak, gar ve istasyonlarda ve civarındaki yerleşim yerlerinde yaşayanların ulaşımın sağlanması için yolcu trenlerinin sefere konması gerekmektedir.
$13. Marmaray Üsküdar Kumanda Merkezinde birçok unvan tesis edilmiş olup (Örnek Bakım, Elektromekanik, İletişim Koordinatörleri ile Süpervizör) bu unvanlarla ilgili mevzuatta görev ve sorumluluk (iş) tanımlamaları yapılmalı, ayrıca bunların lojman yönergesi, temel ücret skalası gibi düzenlemelerde de yer verilmesi gerekmektedir.
$14. Birçok personel Gebze-Adapazarı arası yerleşim yerlerinde ikamet ettiğinden ve bu aralarda Köseköy gibi işyerleri de olduğundan Adapazarı Ekspresinin Tavşancıl, Hereke, Körfez, Derince, Köseköy istasyonlarında duruş konmalıdır.
$15. Haydarpaşa Banliyö Müdürlüğü bünyesindeki Gişe Memurların 1.Bölge Müdürlüğünün çeşitli servislerinde “memur” görevini yerine getirmektedirler. Unvanı gişe memuru olup fiilen “memur” olarak geçici görevle diğer birimlerde görev yapanlardan istekli olanların unvanlarının “memur” olarak değiştirilmesi,
$16. TCDD 1. Bölge Müdürlüğü Bilgi İşlem Müdürlüğü ve Mali İşler Müdürlüğünde ciddi personel yetersizliği mevcuttur.
$17. 2016-2017 toplu sözleşme metninde yer alan “arazide çalışan Mühendislere ödenecek tazminat” ,” yıllık izinlerin bir sonraki yıla devri” ve personelin işe geliş-gidiş servis hizmetleri” başlıklı maddelerle ilgili uygulamaların ne zaman başlatılacağı
$18. Çatalağzı Vagon Atölyesinde görev yapan teknik personelin ”işçi personel” eksikliği nedeniyle atıl duruma getirilmesi ve apleti tamirine tutulan vagonların arıza ıslahının giderilememesi nedeniyle tamire tutulan apletili vagonları Kayseri’ye sevk edilmektedir. Bu uygulama hem seyrüsefer işleyişini ve iş güvenliğini tehlikeye sokmakta hem de kuruma ciddi anlamda ekonomik külfet getirmektedir. Acilen personel temini ya da tamirlik vagonların ıslahı için belirli dönemlerde vekalet personel gönderilmesi,
$19. Irmak-Karabük-Zonguldak Demiryolu Hattı Rehabilitasyonu ve Sinyalizasyonu Projesi tamamlanmadan açılışı 26.04.2016 tarihinde yapılmıştır. Sinyalizasyon sisteminde tespit edilen noksanlıklar;
$1a. Özellikle Karabük Garda yerel kumada masasının olmaması hem işçi sağlığı ve iş güvenliği açısında hem de seyrüsefer güvenliği açısından ciddi bir eksikliktir. Manevra esnasında Tren Teşkil memur/ işçi personeli manevra komutunu önce nöbetçi hareket memuruna telsizle bildiriyor, Hareket memurda telsiz ya da telefonla TSİ merkezindeki trafik kontrolörüne aktarıyor. Özellikle telsiz konuşmalarının ve tren trafiğinin yoğun olduğu saatlerde iletişim sorunu yaşanmakta komutlar eksik ya da yanlış anlaşılmaktadır. Bu durum önümüzdeki günlerde ciddi hadiselere zemin hazırlamaktadır. Acilen yerel kumanda masasının yaptırılması sağlanmalıdır.
$1b. Karabük kumanda merkezinde bulunan TSİ Sisteminde görünen peron yerleri ile İstasyonlardaki mevcut peron yerlerinin birbirini tutmadığı, İstasyonlarda Hamule ya da makinaların bulundukları yollarda sistemde yokmuş gibi görülmekte ve bu yollar üzerine yeşil sinyal açılmaktadır.
$1c. Gidiş sinyali arıza veriyor dönüş sinyalinde de arıza vermektedir.
$1d. Motorlu makaslar iki yıldır manuel kullanıldığından sisteme uyum sağlamamakta, sürekli arıza vermektedir. Özellikle Karabük Gar ve Depo giriş makasları arıza vermekte Karabük gar giriş ve çıkışlarda sinyal açılamamaktadır.
$1e. Hemzemin geçitler sağlıklı değil sık sık arıza vermektedir.
$110. İstasyon isimleri ve saat ekranda çok küçük yazılmış olduğundan Trafik Kontrolörleri görmekte güçlük çekmektedir. Yapılan yazılımlarda bu gibi durumların yüklenici firmaya düzelttirilmesi gerekmektedir.
$111. Diyarbakır-Batman arasında seyir eden Trenlerin Batman da Plak torna olmamasından kaynaklı kaza ve can kayıplarına sebep olmaktadır. Uzun zamandan beri dile getirdiğimiz sorun bir türlü çözülememiştir.
$112. Diyarbakır Gar’da Tren Teşkil Memurları için yer taleplerinin karşılanması,
$113. Dik-Kale arasında iletişim imkânı yoktur. Hattın hassasiyeti göz önüne alınarak gerekli çalışmanın yapılması,
$114. Batman Gar sahasında görev yapan Koruma ve Güvenlik Görevlisi sayısı 9 olup, vardiyaya giren sayısı 7, sahanın geniş olması nedeniyle vardiyaya giren 2 personel yetersiz kalmaktadır. Konuyla ilgili olarak Batman Emniyet Müdürlüğü tarafından sayısına en az 6 personelin daha eklenmesi gerektiği belirtilmiştir.
$115. Elazığ’da yoğun taşımaya rağmen vagon teknisyeni sayısı kadro cetvelinde düşüktür bu durum iş sağlığını ve güvenliğini tehlikeye atmaktadır.
$116. Batman’da lojman tadilatı için ödenek ayrılmamış.(3 meskenin olduğu lojmanda sadece Memur sen üyesi çalışanın iç ve dış bakımı yapılmış olup başta hem dış görünümü bozmuş hem de anlaşılmaz derecede ayrımcılık yapılmış)
$117. 5.Bölgede Batman’da çalışıp Hat Bakım Onarım Memuru unvanı almamış personelin bu mağduriyetinin giderilmesi,
$118. Özellikle Bölgemizde yapılan yeni lojman tahsislerinin ve süre/nakil nedeniyle tahliye edilmesi gereken personelin tespitinde konut yönergesi hükümlerine aykırı davranılması sebebiyle özellikle üyelerimizin yaşadığı mağduriyetin giderilmesi, (konu ile ilgili 6. Bölge Müdürlüğüne vermiş olduğumuz yazı ektedir)
$119. Mersin’de kapatılan, emekli ve çalışan personelin faydalandığı Lokal’in yeniden açılması,
$120. Özellikle faal personelin vekâleten görevlendirmeleri esnasında kaldıkları süreler için yatakhanelerden herhangi bir ücret alınmaması,
$121. Eğitim ve Dinlenme Tesislerinde (Arsuz) ihtiyaç duyulan personelin (muhasebe, demirbaş, vb.) ayrım gözetmeksizin dönüşümlü olarak görevlendirilmesi,
$122. Adana-Mersin-Adana trenlerinden, gerek çalışan personelin gerekse de ailelerinin ücretsiz faydalanmasının sağlanması,
$123. Ara istasyonlarda çalışan TTG lere de tıpkı Teşkil garlarda çalışanlara verilen giyim malzemelerinin verilmesi gerekmektedir. Çünkü bu personel de sürekli teşkil garlara vekalete gönderilmekte ve manevra işi yapmaktadırlar.
$124. Halkapınar Depo envanterine kayıtlı 24.000 ve 33.000 lik Dizel Lokoların bakımları çok kötü durumdadır. Özellikle 24.000 liklerde yağ kayıplarından dolayı imdat isteme durumu çok sık yaşanmaktadır. Ayrıca markizlerin durumu ve temizliği çok kötü durumda olup soğutucular çalışmamaktadır.
$125. 55.000 lik ünitelerin klimaları çok yüksek maliyete mal olmasına rağmen hemen hemen hiçbiri çalışmamaktadır. Çalışanlar ise kısa sürede arızaya geçmektedir. Bu klimaların 55.000 lik ünitelere takılmaması yönünde çeşitli tavsiyeler olmasına rağmen ısrarla takılmışlardır.
$126. İş treni yönetmeliğinde iş treni çalışma saatleri gün doğumu- gün batımı olarak belirtilmesine rağmen bölge müdürlüğümüz tasarrufu ile gece çalışması yapıldığında bekleme bonosu çift değil tek olarak ödeme yapılıyor. Bu durum personel içinde ciddi sıkıntı yaratmaktadır.