27.06.2016
Basına ve Kamuoyuna
Çok Başlılık Kazaya Yol Açıyor!
Demiryolu Ulaşımı Güvenliği Azalıyor!
26.06.2016 tarihinde saat 20.25’ te Konya Mavi trenini temin etmek üzere Halkapınar depodan çıkan 33042 lokomotif ile Hilal’den Alsancak Gar’a gitmekte olan 30164 numaralı İZBAN banliyö treninin karıştığı bir çarpışmalı demiryolu kazası meydana gelmiştir. İki trende raydan çıkarken, yolcuların büyük panik yaşadığı kazada şans eseri ölen ya da yaralanan olmadı.
Kaza sonrası TCDD Genel Müdürlüğü tarafından yapılan açıklamada; “İlk belirlemelere göre kazanın lokomotifin Alsancak Gar’a girişte bulunan kırmızı sinyali ve 2 nolu makası bilinmeyen bir nedenle ihlal etmesi sonucu meydana geldiği öğrenilmiştir. Çarpma neticesi banliyö treninin son vagonu ve 33042 lokomotif deray etmiştir. Banliyö trenindeki yolcularımız güvenli bir şekilde tahliye edilmiştir. Olay nedeniyle İZBAN trenleri Alsancak Gar’ a giremediğinden İZBAN seferleri Halkapınar üzerinden gerçekleştirilmektedir. Alsancak Gar’ a gelecek yolcular Halkapınar-Alsancak arasında otobüslerle aktarmalı olarak taşınmaktadır. Olayda yolcularımızdan ve personelimizden ölen ya da yaralanan olmamıştır. Olayla ilgili adli ve idari soruşturma başlatılmıştır” denilmiştir.
İZBAN Genel Müdürlüğü’nden kazayla ilgili yapılan açıklamada ise yine TCDD Genel Müdürlüğünün yaptığı açıklamaya benzer “Hilal İstasyonu’ndan Cumaovası yönüne doğru hareket etmekte olan İZBAN trenine, tam kalkışı esnasında, sinyal ihlali yapanTCDD’ye ait lokomotif arkadan çarptı. Çarpmanın etkisiyleTCDDlokomotifi raydan çıkarken, İZBAN’ın ise en arka vagonunun ilk tekerlekleri deray oldu” şeklinde ifadeler yer almıştır.
TCDD’nin tasfiyesi ve yapılandırılması projesinin bir parçası olarak TCDD’nin İzmir’de yaptığı banliyö tren işletmeciliğinin ortak şirkete devrini içeren protokol İzmir Büyükşehir BelediyesiileTCDDarasında 2005’te imzalandı ve İZBAN A.Ş. 2007’de kuruldu. İZBAN Halkapınar–Cumaovasıarasındaki kısımda 30 Ağustos 2010’da banliyö tren işletmeciliğine başladı.
Demiryollarındaki kamu çalışanlarının sendikal mücadelesini işveren yanlısı sendikalar kurarak engellemeye çalışan TCDD yönetimi ve AKP iktidarı 2011 yılında memur statüsünde görevlilerin çalıştığı mühendislik, makinistlik ve makasçılık/manevracılık görevlerine işçi mühendis, işçi makinist ve tren teşkil işçisi adı altında işçi statüsüne tabi personel istihdam etmeye başlamıştır.
Tren trafiği ile ilgili görevlere farklı statülerde çalışan istihdam etmek çalışma barışını bozduğu gibi iş ve trafik güvenliğini de tehlikeye sokmaktadır. Keza son yaşanan olayda da işçi makinistleri görev yapmaktadır.
TCDD banliyö hatları üzerinde İZBAN ve TCDD trenlerinin birlikte işletilmesi sürecinde meydana gelen kazalar; Demiryollarının Serbestleştirme Kanununun uygulamaya konulduğunda farklı şirket trenlerin ve çalışanlarının TCDD hatları üzerinde çalışmaya başlaması ile birlikte şirketlerin aşırı kar hırsı ve birbirleri arasındaki rekabeti sonucu birçok çarpışmalı tren kazasının meydana geleceğinin de işaretidir.
Meydana gelen kaza sonrası bağımsız denetçilerin ya da müfettişlerin inceleme ve raporlama süreci beklenmeksizin iki işletici (İZBAN ve TCDD) şirket “kırmızı sinyal ihlali” diye açıklama yaparak müfettişler üzerine kamu gücü kullanarak yönlendirme yapmaktadırlar.
Ulaşımın kamusal bir insan hakkı olduğundan hareketle yol yakınken Demiryolu İşletmeciliğini sermayenin kar hırsına terk etmekten vazgeçin.
BTS
MERKEZ YÜRÜTME KURULU