Marmaray’da yaşanan iş kazası hakkında İSTANBUL 1 NOLU Şubemiz tarafından yapılan açıklama aşağıdadır.
Basına ve Kamuoyuna
23.01.2017 Tarihinde gece saat 03 sularında TCDD İstanbul Marmaray Hattının Kazlıçeşme-Yedikule istasyonları arası kısmındaki ihata çalışması işinde taşeron elemanı olarak görev yapan Ferdi AY ve Nuri AÇIKYÜREK adlı işçiler 25 bin volt yüksek gerilim hattına kapılarak yaralanmışlardır. Ağır yaralanan Nuri AÇIKYÜREK’in tedavisi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Hastanesinde sürmekte olup hayati tehlikesi devam etmektedir.
Olay; Kazlıçeşme-Yedikule arasında ihata çalışmasında kullanılan metal merdiveninin kaldırılması esnasında yüksek gerilim hattına değmesi/yaklaşması ile merdiven tutan işçilerin yüksek gerilim hattına kapılması şeklinde gerçekleşmiştir.
Marmaray’da Kazlıçeşme-Yedikule arasında çalışma programında K-500 çalışmasının “BAKIM KUŞAĞINDA ENERJİSİZ OLARAK YAPILACAK OLAN ÇALIŞMALAR” dan olduğu ancak enerjinin kesilmemiş olması nedeni ile bu olayın meydana geldiği yani İSG Yönetim Sisteminin işlemediğinin açık göstergesidir.
Daha önce de 20.09.2016 tarihinde gece saat 03 sularında Marmaray tünelinde su sızıntısına müdahale eden 27 yaşındaki Fatih Uysal, elektrik akımına kapılarak hayatını kaybetmiştir.
Marmaray’da gece banliyö tren seferleri sona erdikten sonra BAKIM KUŞAĞI saatleri arasında birçok taşeron firma, tüp tünelin de içinde bulunduğu 13,6 km’lik yol kesiminde tamamlama ve tamirat işlerini yapmaktadır.
Her iki iş kazasında da görüleceği üzere Marmaray’da 00.50 ila 04.30 saatleri arasında yapılmakta olan Bakım Kuşağında iş kazaları gece saat 03 sularında meydana gelmektedir.
Marmaray’da banliyö işletmeciliği yapılan 13,6 km’lik kesimde altyapı ve üstyapıda birçok eksiklik bulunduğundan bu hat kesiminin işletmeye açıldığı ilk günden itibaren yoğun tamamlama ve tamir işleri yapılmaktadır. Söz konusu işler birden fazla taşeron tarafından yürütülmektedir. Ayrıca TCDD’nin birçok birimi de aynı hat kesiminde tamir ve tamamlama işleri yapmaktadır.
23.01.2017 Tarihinde Ayrılıkçeşmesi-Kazlıçeşme arasında 11 işveren/ekip (TCDD Yol Bakım Onarım Müdürlüğü, Kataner Grubu, OHL, EYM, Levant İnşaat, GAMA-NUROL, ANEL Elektrik, EML İnşaat, ELSİTEL, DİMETRONİK-SİEMENS, TTA Loko Bakım Atölyesi, TCDD Halkalı Elektrifikasyon, TCDD Tüp Tünel Elektrifikasyon Başmühendisliği) toplam 16 yerde çalışma yürütmektedir. 13,6 Km’lik hat kesiminde bu kadar çok firmanın/müdürlüğün aynı anda iş yapması başlı başına bir risktir.
Her bir işin başında bir refakat memurunun bulundurulması kuralı ihlal edilmemelidir.
Demiryolu Üzerinde, Kenarında Ve Yakınında Üçüncü Şahıslar Tarafından Yapılacak, Yol Bakım ve İnşaat Çalışmalarında Uyulacak Emniyet Kurallarına Dair 2701 Numaralı Genel Emir hükümleri gereği refakat memurunun çalışmaların başında fiilen durması gerektiği yöndeki hükümler de dikkate alınmamıştır.
Çalışma yapılan alanda çalışma programında da belirtildiği üzere kataner-enerji hattının kesilmesi gerektiği belirtildiği halde bu kurala uyulmamıştır.
13,6 Km’lik bir alanda birçok firmanın çalıştığı hat kesiminde bunlar arasında koordinasyonu ve organizasyonun sağlamakta yetersizlik olmaktadır.
1995 yılından buyana TCDD’de uygulanan yeniden yapılanma tasfiye ve özelleştirme uygulamaları ile bakım ve onarım işlerindeki deneyimli kadrolu uzman işçiler yerine taşeron deneyimsiz işçiler çalıştırılması iş kazalarının oluşmasında önemli bir etkendir.
Marmaray hattında iş kazaları artmaya başlamıştır. Bunların bazıları ölümle sonuçlanmaktadır. İş Kazaları ve cinayetleri, normal karşılanmaya, işin doğasında var algısına doğru gitmektedir. Bu durum kabul edilemez. İş kazalarının-cinayetlerinin üzerine gerek idari gerekse adli olarak çok ciddi bir şekilde gidilmelidir. İş müfettişlerince olaylar araştırılıp sorumlular bulunmalı, iş kazalarına meydan verilmeyecek şekilde uygulamaların hayata geçirilmesi, önleyici tedbirlerin alınması gerekmektedir. İş cinayetleri durdurulmalıdır.
Bir başka iş cinayetinin (İş Kazasının) yaşanmaması için mevzuat hükümlerinin aksatılmadan uygulanması için asıl işveren olan TCDD’nin her türlü tedbiri alması, mevzuat hükümlerinin alt işverenler tarafından hayata geçirilmesi için gerekli denetim ve yaptırım tedbirlerinin hayata geçirilmesi gerekmektedir. Bir can hiçbir şeye değişilemez.
BTS İSTANBUL 1 NOLU ŞUBE
YÖNETİM KURULU