13.06.2020 tarihinde saat 01.58 civarında Malatya’nın Battalgazi ilçesine bağlı Kemerköprü Mahallesi yakınlarında iki yük treni kafa-kafaya çarpıştı. Kazada makinistlerden Mahmut Kaya ile Mehmet Ulutaş yaşamını yitirdi.
Öncelikle kazada yaşamını yitiren demiryolu personeli arkadaşlarımızın aileleri ve yakınları başta olmak üzere tüm demiryolu camiasına başsağlığı dileriz.
Kazanın öğrenilmesinin ardından Sendikamız Genel Başkanı Hasan Bektaş ve Malatya Şube Başkanımız Hasan Akdemir tarafından kazanın yaşandığı yere gidilerek incelemelerde bulunulmuştur.
TCDD Genel Müdürlüğü tarafından yapılacak incelemelerin ardından kazanın nedenine ilişkin bilgiler öğrenilecektir.
Ancak belirtmek gerekir ki siyasi iktidarın tercihleri doğrultusunda demiryollarının yeniden yapılanması amacıyla hayata geçirilen uygulamalar, ardından kurum TCDD Genel Müdürlüğü ve TCDD Anonim Şirketi olarak ikiye ayrılmasına neden olan 1 Mayıs 2013 tarihinde 6461 sayılı Türkiye’de Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleşmesi hakkındaki kanunun yürürlüğe girmesi ve beraberindeki süreç bir süreden beridir yaşadığımız facia niteliğindeki bu kazaların temel nedenini oluşturmaktadır.
Bu süreç TCDD’nin yapısında ve mevzuatında ciddi değişikliklere neden olmuş; personel sayısı azalmış, bütün yük makiniste yüklenmiş, trenlerin hazırlanmasında görevli personelin yapısı değişmiş, aynı görev farklı statülerdeki personele yaptırılmaya başlanmış, kurumsal yapıda yapılan yanlış değişikliklerle demiryolu sistemi karma karışık bir hale getirilmiştir.
Diğer yandan yakın zamanda TCDD Genel Müdürlüğü tarafından; içerisinde sendikamızın 15 üye ve yöneticisinin olduğu onlarca personel kendi istekleri dışında ve hiçbir gerekçe gösterilmeksizin başka işyerlerine sürgün edilmesine, TCDD’de örgütlü bulunan yandaş sendikanın üye ve yöneticilerinin ise hülle yoluyla atandığı kararlar alınmıştır.
Bu süreçte sürgünlerin geri alınması talebiyle yaptığımız açıklamalarımızda belirttiğimiz gibi demiryollarında atamalar; bilgi, birikim, liyakat ve atama prosedürü yerini yandaşlığa bırakmasının çok tehlikeli sonuçlar yaratacağına, kazaların yaşanacağına vurgu yapılmıştır.
Malatya’da yaşanan bu kazanın nedenini sadece makinistlere ya da birkaç personele yıkmak işin kolaycılığı olmasının yanı sıra, ne kazaların yaşanmasını engelleyecek ne de bu kazanın gerçek nedenini ve sorumlularını açığa çıkaracaktır.
Önümüzdeki süreçte benzer kazaların yaşanmaması için demiryollarında tek elden hizmet verme yönünde karar alınmasının yanı sıra acil olarak bir trenin güvenli bir şekilde çalışması için yeterli unvanda personelin bulundurulması sağlanmalı ve kurum içi atamalarda siyasi kadrolaşmadan hızla vazgeçilerek, liyakata dayalı atamalar yapılmalıdır.
Kamuoyuna duyurulur
14.06.2020
BTS
Merkez Yürütme Kurulu