Sendikamız Merkez Yürütme Kurulu bugün (30 Haziran 2020 tarihinde) daha önceden planlandığı şekilde TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürü Sayın Kamuran Yazıcı ile kurumda yaşanan işyeri ve personel soruları kapsamında görüşme gerçekleştirildi.
Sendikamız Genel Başkanı Hasan Bektaş, Genel Hukuk TİS ve İnsan Hakları Sekreterimiz Rıza Ercivan ve Ankara Şube Başkanımız İsmail Özdemir’in katıldığı görüşmede Sendikamız tarafından tespit edilen işyeri ve personel sorunları Sayın Genel Müdüre iletilmiştir.
Toplantıda; Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği sınavının kesinlikle iptal edilmeyeceği, ancak sınavın ne zaman yapılacağı konusunda kesin tarihin şimdilik belli olmadığı, öncelikli olarak daha önce planlanan 79 memur makinist alımı mülakat sınavı ile ardından işçi alımı mülakatının yapılacağı, bu sınavların bitiminden sonra mülakat sınavının yapılacağı tarafımıza belirtilmiştir.
Olumlu bir ortamda geçen toplantıda aktardığımız sorunların çözümü yönünde Sayın Genel Müdür tarafından gerekli adımların atılacağı belirtilirken Sendikamız tarafından da aktarılan bu sorunların çözümünün takipçisi olunacağı vurgusu yapılmıştır.
Toplantıya sunulan raporumuz aşağıdadır.
Sendikamız Tarafından 30.06.2020 Tarihinde Gerçekleştirilen Görüşmeye Sunulmak Üzere Hazırlanan İşyeri Ve Personel Sorunlarına İlişkin Rapor
- Genel Müdürlüğünüz tarafından Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği sınavı 26 Ekim 2019 tarihinde yapılmış ve sınav sonuçları da 15.11.2019 tarihinde açıklanmıştı. Yazılı sınav sonrası başarılı olanlar için yapılması gereken mülakat sınavı ne yazık ki bugüne kadar yapılmamış olmakla beraber ne zaman yapılacağı konusunda da herhangi bir açıklama yapılanmıştır.
Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği sınavı mülakatının yapılmamış olması bir yandan kurumun ihtiyacının karşılanmaması nedeniyle çeşitli olumsuzlara neden olurken, personelin maddi ve manevi mağduriyetine neden olmaktadır. Ayrıca çocukları eğitimde bulunan çalışanların yeni atanacağı yer konusunda belirsizlik yaşandığından okul seçiminde okulların açılmasıyla beraber sıkıntı yaşanacağı çok açıktır. Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği mülakat tarihinin bir an önce belirlenerek duyurusunun yapılmasını talep ederiz.
Ayrıca mülakat sınavlarına ilişkin geçtiğimiz yıllarda hiçte azımsanmayacak derecede spekülasyon ve şaibenin olduğu, sendikal tercihin yapılmasında çok fazlaca baskı aracı olarak kullanıldığı çok net olarak bilinmektedir. Bu durum bir yandan iş barışını bozduğu gibi bir yanda da liyakatli personelin seçimine de gölge düşürmektedir. Özelikle taşrada etkili olan ve söylentisinin bile kurumun kamuoyunda itibar kaybetmesine, sınavlarda ter döken personel arasında da iş barışını bozulmasına yol açmaktadır. Mülakat sınavlarında bu gibi şaibe ve olası spekülasyonların önüne geçmek için 2018 yılında TCDD Genel Müdürlüğü bünyesine yapılan Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Mülakat Sınavında uygulanan yöntemin, yani yazılı sınavda alınan notun istisnasız mülakat sınavında da aynı oranda adaya verilmesi ile sağlanabilecektir.
- Kurumumuzda daha önce sadece memur statüsünde istihdam edilen Makinist ve Tren Teşkil Görevlisi çalışanlar, kuruma hiçbir faydası olmayan bir kararla İşçi statüsü ile alımları yapılmıştır. Aynı işte iki ayrı statüde personel çalıştırılmasının ne derece gereksiz ve sakıncalı olduğu ise yaşanan süreçte görülmüştür. Kurumumuzun yeni Makinist alımını eskiden olduğu gibi 399 sayılı KHK kapsamında gerçekleştirmesini olumlu bir adım olarak görmekteyiz. Aynı uygulamanın TTG çalışanlarında da yapılması doğru bir adım olacaktır.
Diğer yandan halen İşçi statüsünde çalışan Makinist ve TTG çalışanlarında da yasal düzenleme ile istekleri halinde 399 sayılı KHK kapsamına alınması iş verimliliği açısından olumlu olacaktır.
- Makinistlik mesleğinin icra edilmesinde çok önemli bir yere sahip kriterleri eğitim, tecrübe ve usta-çırak ilişkisi olarak söyleyebiliriz. Son dönemde özellikle Yardımcı Makinist unvanının kaldırılması sonucunda kabin (markiz) içindeki ast-üst ilişkisini ortadan kaldırarak bu meslekteki daha önceki yetişme sürecini yok ederek çok önemli olan usta-çırak ilişkisinin vermiş olduğu mesleki disiplinin kaybolmasına neden olmuştur. Bu durum mesleğin icra edilmesinde ciddi olumsuzlukları da beraberinde getirmiştir. Havacılıkta (Pilot-Kaptan Pilot) ve Denizcilikte (1. Kaptan- 2.Kaptan…) şeklinde sorumluluğu belirleyen statü farkı olmasına rağmen kurumumuzda bunun kaldırılması ciddi olumsuzluklara neden olmaktadır. Daha nitelikli, sorumlulukla bir görevin yapılması için makinistlikte de statü farkının yeniden belirlenmesi gerekmektedir.
- TCDD Taşımacılık A.Ş. hizmete girdiğinden bugüne kadar elektronik nakiller ne yazık yapılmamıştır. Nakil talebi olan çalışanların (eğitim, eş durumu, sağlık vb.) nakilleri büyük oranda karşılanmakla beraber bunların dışında bulundukları yerde uzun süre çalışan ve yer değiştirme talebi olanlar ile diğer nakil talepleri için elektronik nakillerin ve becayişin açılması,
- Kuruma ait lojmanlarda oturan personelden alınan kira ve yakıt bedeline ayrıca KDV eklenmektedir. Bu uygulama yasal olmayıp Ankara 4.Vergi Mahkemesinin 2015-1531 sayılı kararı ile de sabittir. Bu nedenle KDV alımının iptal edilmesi,
- Daha evvel Kondüktör unvanına Tren Teşkil Memuru unvanlı personelden alımlar yapılırken son yıllarda bu alımlar Gişe Memuru unvanlı personelden yapılmaktadır. Tren Teşkil Memuru unvanlı personele Kondüktör unvanına geçişin kapanması anlamına gelen bu uygulama ilgili unvanda çalışan personelin mağduriyetine neden olmaktadır. Tren Teşkil Memuru unvanlı personelin Kondüktör ve diğer unvanlara geçişlerinin Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği sınavı ile sağlanması gerekmektedir.
- Lojistik personelinin bazı işyerlerinde olmaması nedeniyle bu personel dolumunu görmediği ve fiziken bulunmadığı yerdeki vagon işlemlerini sadece beyana dayalı olarak KKY üzerinden tanzim etmektedir. Vagonlara yapılacak düzensiz yüklemeler, vagonlar ve kurumumuz için tehlike arz etmektedir. Örneğin; Değirmisaz, Emirler evrakları Tavşanlı Lojistik Şefliği tarafından, Vezirhan, Pamukova, Doğançay evrakları Arifiye Lojistik Şefliği tarafından, Gölbaşı, Yazlak evrakları Malatya Lojistik Şefliği tarafından, Leylek, Ergani, Maden istasyonlarında yapılan yüklemeler Diyarbakır Lojistik Müdürlüğü tarafından yapılmaktadır.
- TCDD Taşımacılık A.Ş.’ye bağlı işyerlerinde makinist kadrosu tam olmadığından normal izin ve dinlenmeler kullanılamamaktadır. Personelin zaman zaman 100 saatin üzerinde fazla mesai ile çalışmakta olup bu durum kazaların en büyük nedenidir. Daha emniyetli bir işletmecilik için Makinist kadrosunun tamamlanması,
- Daha önce sağlık ve psikoteknik nedeniyle makinistlikten ayrılan personelin Sağlık Yönetmeliğinin değişmesi nedeniyle makinistliğe geçişlerinde bir engel olmamasına rağmen bugüne kadar herhangi bir geçiş sağlanmamıştır. Tecrübe ve liyakat açısından yetkin olan bu kişilerin tekrar makinistliğe alınmaları kurumumuz açısından olumlu olacaktır.
Bölge Sorunları
1.Bölge Müdürlüğü
Makinistlerin kullanmakta olduğu personel yatakhanesi özellikle pandemi sürecinde ihtiyacı karşılamaktan uzak olup bu nedenle 3 adet konteyner alımına karar verilmiş ve onay verilmesi beklenmektedir. Genel Müdürlük tarafından onayın verilmesi,
5.Bölge Müdürlüğü
Diyarbakır-Malatya arasındaki tren temininde görevli Diyarbakır makinistlerin daha önce trenleri buluşma noktasında değişerek geri dönmeleri ve toplamda 10-12 saat tren üstündeki görev süreleri son bir aydan beridir Diyarbakır makinistlerinin Malatya’ya devam ettirilmeleri ve hemen geri döndürülmeleri nedeniyle tren üstünde geçen süreleri toplamda 25-30 saati bulmaktadır. Bu durum tren trafiğinin ciddi şekilde tehlikeye girmesi anlamına gelmesi demektir. Tren üstü personelinin çalışma sürelerinin hiçbir şekilde (kendi rızaları olsa bile) 8 saati aşmayacak şekilde programlanması,