Tren kazalarına bugün bir yenisi daha eklendi.
14.04.2021 tarihi saat sabah 07.30 sularında 746 ton yük ile Çiftehan’dan Pozantı yönüne giden 23246 tren, Pozantı yakınlarında km:278+000’da imdat istemiştir. Bunun üzerine Çiftehan’da bekleyen 63004 tren imdat treni olarak sevk edilmiştir. Ancak Çiftehan’dan imdat için gönderilen 63004 trenin duramayarak 23246 trene arkadan çarpması sonucu karambol(kaza) meydana gelmiştir. Kazada 63004 tren lokomotifi ve 23246 tren dizisinin sonunda bulunan yük vagonları hasarlanmıştır.
Olayda 3 makinist arkadaşımız da hafif şekilde yaralanmıştır.
Sendikamız tarafından her fırsatta siyasi iktidarın demiryolu ulaştırmasına gereken önemi vermesi gerektiği ve bilim insanlarının, ilgili sendika ve odaların görüş ve önerilerini dinleme yönünde ısrarla çağrılar yapmamıza rağmen, bugün yine bu çağrılarımıza kulaklarını tıkamanın sonuçlarından birini yine yaşıyoruz.
Bundan daha 1 ay önce yaşanan kazalar ve bunların nedenleriyle ilgili açıklama yapmamıza rağmen, bugün bu kazalardan ders alınmamasından kaynaklı yaşanan yeni bir kaza nedeniyle açıklama yapmak zorunda kalmamız bizleri derinden yaralamaktadır.
Bizler kazaların yaşanmaması için bir yandan Avrupa tren işletim sistemine imza atmış olan TCDD’nin bu sistemin tüm demiryolu hatlarında uygulanmasını, demiryollarının bakım-onarım ve sinyalizasyon işlerinin yeterli kaynaklar ayrılarak bir an evvel hayata geçirilmesini ve yeterli eğitim verilmiş yeterli sayıda kurum personeli tarafından hizmet verilmesi gerektiğini savuna geldik.
Ancak özelleştirme kapsamında Demiryolu Meslek Okullarını kapatıp, TCDD Eğitim Merkezlerini işlevsizleştirerek İŞKUR üzerinden verilen eğitimlerle personel istihdam etmek, çalışma koşullarında hiçbir iyileştirme yapılmaması, personelin demorilize bir şekilde çalıştırılması sonucu seyrüsefer güvenliğinin tehlikeye atılmasının acı sonuçlarını yaşamaktayız.
Son dönemde siyasi iktidarın TCDD’nin özelleştirilmesi yönünde bir dizi adımlar atacağı yönünde açıklamalar yapılmaktadır.
TCDD’nin güvenli ve emniyetli bir demiryolu ulaşımının sağlanması için yapılması gereken asıl iş; özeleştirme yönünde adımlardan uzak durması, kurumun yapısıyla oynamaması, kurumu parçalamaması ve konvansiyonel hatların, çeken ve çekilen araçların bakım ve onarımlarının yeterince yapıldığı bir sistemi hayata geçirmesidir. Bununla beraber yeterli personelin istihdam edilerek bu personelin eskiden olduğu gibi yeterli eğitimi aldığı, bilgi ve tecrübe sahibi olduğu süreçlerin yaşanmasının ardından hizmet vermelerinin sağlandığı bir sürecin yaratılması gerekmektedir.
2004 yılından beridir yapılan özelleştirme ve taşeronlaştırma ile kurumun yasayla bölünmesi/parçalanması ve özel tren işletmeciliği nedeniyle demiryollarında kazalar sürekli olarak artmıştır. Yani kazalarda yaşanan artışın asıl nedeni, özelleştirme ve taşeronlaştırmadır.
Bu duruma yanlış ve liyakatsız yönetim de eklenince demiryolları, kazalarla anılan bir kurum haline gelmiştir. Özellikle son yıllarda açıktan atamalarla belediyelerden ve başka kurumlardan atanan yöneticilerin bilgi, birikim ve tecrübe yetersizlikleri nedeniyle kurumun yanlış yönetilmesi, yaşanan kazaları önleyici tedbirleri alınmasına engel teşkil etmiştir.
Bu tür kazaların yaşanmaması için TCDD yönetiminin bilgi, birikim ve tecrübe sahibi kişiler tarafından yönetilmesi, personelin de aynı şekilde yeterli donanıma sahip eğitim alması büyük önem taşımaktadır.
Yoksa münferit olarak çalışanları suçlamak, asıl nedenlerin ve sorumlularının açığa çıkatılmayarak gizlenmesinden başka bir şeye hizmet etmeyecektir. Ve bu kazalar yaşanmaya devam edecektir.
Aksi bir uygulama ile TCDD daha da parçalanır ve özelleştirilirse, bu kazalarda inanılmaz boyutlarda artış olması kaçınılmaz olacaktır. Kamuoyu bilmelidir ki, dünyanın hiçbir yerinde demiryolu özelleştirmeleri fayda sağlamamış, aksine; kazaların önü alınmaz hale gelmiştir. Ve kamusal hizmet veren demiryollarının ticarethaneye çevrilmesi, ülke ekonomilerine katkı sağlamamış, aksine kurumlar iflas ederken, ülke ekonomilerine verdiği zarar katlanarak artmıştır.
Yeni kazaların yaşanmaması için görüş ve önerilerimizin dikkate alınması, özelleştirme ve taşeronlaştırma uygulamalarından derhal vazgeçilmesi, özelleştirilen birimlerin kamulaştırılmasını ısrarla talep ediyor, başta kazada yaralanan makinistler olmak üzere tüm demiryolu camiasına geçmiş olsun diyoruz.
Merkez Yürütme Kurulu