Sendikamız, Uluslararası Taşımacılık Çalışanları Federasyonu (ITF) ve Avrupa Taşımacılık Çalışanları Federasyonu (ETF) üyesi olup, faaliyetleri kapsamında bu kurumlarımızla sendikal alanda sürekli dayanışma içinde olup gerekli konularda bilgilendirmeler yapılmakta, işbirliği içerisinde ortak çalışmalar yapmaktadır.
Sendikamıza yönetici ve üyeleri şahsında uygulanan sürgün, cezalandırma ve baskılar üzerine bu durumun üyesi olduğumuz; 150 ülkeden 700 üye sendika ve 18 Milyondan fazla taşımacılık çalışanı üyeyi temsil eden ITF ile 41 ülkede 200 üye sendika ve yaklaşık 5 Milyon taşımacılık çalışanı üyeyi temsil eden ETF’ye raporlanarak bildirilmesinin ardından üyesi olduğumuz bu kurumlar tarafından sendikamızla dayanışma gösterilmiştir. Sendikamız BTS’ye yönelik uygulamaların ILO’nun 87 ve 98 No’lu Sözleşmelerine aykırı olduğu belirtilerek derin kaygı duyulduğuna vurgu yapılmış en üst düzeyde ilgili kurumlar protesto mektupları gönderilmiş ve bu hukuksuz uygulamaların durdurulması talep edilmişti.
Bunun yanı sıra Türkiye Demiryollarının Özelleştirilmesi Süreci hakkında da ITF ve ETF’ye bu konularda bilgilendirmeler ve raporlamalar yapılmıştır. Bunun üzerine ITF ve ETF yetkilileri sendikamızla bu konuları görüşmek üzere 6 Mayıs 2021 tarihinde çevrimiçi bir toplantı gerçekleştirmiştir.
ITF ve ETF ile Sendikamız arasında gerçekleştirilen ortak toplantıya; ITF Demiryolu Seksiyon Başkanı David GOBÈ ve ITF Demiryolu Bölümü Sekreter Yardımcısı Deniz AKDOĞAN, ETF Demiryolu Politikaları Sekreteri Jedde HOLLEWİJN ile sendikamızı temsilen Genel Başkanımız Murat ORAL ve Genel Sekreterimiz İsmail ÖZDEMİR katılmışlardır.
Toplantıda Genel Başkanımız tarafından; 1950’li yıllarla ulaştırma politikalarındaki değişimle birlikte karayolu ulaşımı lehine atılan adımların ardından, 1983 yılından itibaren uygulanan neoliberal politikalar sonucu sübvansiyonların kesildiği, özel bankalara yüksek faiz ile borçlandırılan TCDD’nin mali yapısının bozulduğu, personel sayısındaki azalmaya rağmen personel başına düşen yük/yolcu taşıma oranlarının arttığı, TCDD elindeki Sivas, Eskişehir ve Yakacık hastanelerini devir yolu ile yine elindeki yedi adet Limandan Derince, Mersin, Samsun ve Bandırma Limanlarını özelleştirme yolu ile elden çıkarıldığı, 6461 sayılı Demiryollarının Serbestleştirilmesi Hk. Kanununun çıktığı 1 Mayıs 2013 tarihe kadar olan “yeniden yapılanma” döneminde; demiryollarına ait birçok taşınmazın satıldığı, birçok işyerinin kapatıldığı, birçok hizmetin taşeronlaştırıldığı, bazı hizmetlerin ise özelleştirildiği belirtilmiştir.
Ulaştırma politikalarının liberalizasyonuna paralel olarak demiryollarındaki özelleştirme, taşeronlaştırma süreçlerini ele alarak; demiryolu ulaşımındaki yanlış politikalara ilaveten emekçilerin çalışma yaşamında yaşadığı hak kayıplarının daha da artacağı son süreçte 2021 Cumhurbaşkanlığı Programıyla demiryollarının tamamen özelleştirilmesinin, piyasalaştırılmasının amaçlandığı ifade edilmiştir.
Bunun yanında sendikamızın; üyelerinin hak ve menfaatlerinin savunmasının yanı sıra, ulaştırma politikaları ve halkı ilgilendiren temel meselelerde, duyarlı sendikal mücadele yürütmesi nedeniyle üye ve yöneticilerimizin sürgünlerle, cezalandırmalarla, mobinglerle baskı altına alınmaya çalışıldığını ifade etmiştir. Özellikle son dönemde sendikamız üye ve yöneticilerine karşı hayata geçirilen haksız, hukuksuz ve sendikal faaliyeti engellemeye dönük sürgün politikasını somut örneklerle ifade etmiştir. Genel Sekreterimizden, Şube Başkanlarımıza, Temsilcilerimizden Üyelerimize kadar tüm örgütlülüğümüzün bu baskıya maruz kaldığı ifade edilmiştir.
Sendikamız Genel Sekreteri İsmail ÖZDEMİR ise özelleştirmenin sermayenin çıkarları doğrultusunda hayata geçirilmek istendiğini, emekçilerin geleceği ve yaşayacağı sorunların göz önüne alınmadığını, bu tür özelleştirme uygulamalarına karşı örgütlü mücadele ile karşı konulabileceği ifade edilmiştir. Bu süreçte halkın; kamusal, erişilebilir ve güvenli demiryolu ulaşım hakkı için mücadele eden sendikamızın mücadelesine devam edeceğini, buna karşın ITF ve ETF gibi uluslararası üst örgütlerimizin sendikamızla dayanışma içerisinde olması gerektiği, bu diyalogun ve dayanışmanın devam etmesi gerekliliğine vurgu yapmıştır.
ITF Demiryolu Seksiyon Başkanı David GOBÈ tarafından, BTS’ye yönelik Sürgünleri ITF’ın protesto ettiğini, bu çerçevede BTS ile uluslararası dayanışmanın güçlendirileceği deklere edilmiştir. Bunun yanı sıra muhatapların talepleri dikkate almaması nedeniyle, BTS tarafından hazırlanıp ITF Hukuk Departmanına Sürgün Raporunun bildirilmesi istenmiş. ITF Hukuk Departmanınca yürütülecek çalışmayla, konunun şikâyet dilekçesi ile Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) tarafından her yıl Haziran ayında yapılan ve karar organı niteliği taşıyan Uluslararası Çalışma Konferansı’na taşınacağı ifade edilmiştir.
Demiryollarının Özelleştirilmesine ilişkin ise BTS’nin süreci net olarak ITF’e bildirdiği, raporladığı ifade edilmiştir. Bunlardan edinilen bilgiler doğrultusunda uluslararasın dayanışmanın zaruri olduğu ve ortak işbirliğinin yapılması için ITF iç dinamikleriyle çalışma yapılacağı ifade edilmiştir. Türkiye Demiryollarının Özelleştirilmesi sürecinin ITF tarafından takip edildiği belirtilmiştir. ITF Demiryolu Bölümü Sekreter Yardımcısı Deniz Akdoğan ise BTS’nin mücadelesinin yakından takip edildiğini, sürgün ve cezalandırma politikasının arka planının net olarak anlaşıldığının, buna karşın gerek ITF gerekse ETF gibi uluslararası mücadele örgütlerince bu sürecin diyalog ve işbirliği ile yürütülmesinin stratejik önemde olduğu vurgulamıştır. Ayrıca 29 Mart 2021’de ITF Küresel Demiryolu Komitesi toplantısında Demiryolu Güvenliği ile ilgili bir alt komitenin kurulması kararı alındığı bu komitenin özelleştirme ile ilgili sendikamızla entegre çalışabileceği bildirilmiştir.
ETF Demiryolu Politikaları Sekreteri Jedde HOLLEWİJN ise demiryollarının özelleştirilmesine karşı ETF’nin bu süreçte BTS’nin yanında olduğunu, dayanışma içerisinde olacağını ifade etmiştir. Ayrıca Türkiye’deki diğer demiryolları ve taşımacılık işkolundaki sendikaların bu sürece karşın çalışmalarının olup olmadığının özellikle kayda değer olduğu ve BTS tarafından önerilecek ve talep edilecek hususların özellikle ETF gündemine taşınmasında özverili bir çalışmanın yürütüleceği ifade edilmiştir.
Sendikamız tarafından gerek sürgünler gerekse demiryollarının özelleştirilmesi sürecine ilişkin somut taleplerimiz, öneri ve işbirliği yapabileceğimiz hususlar ele alınmış olup ortak çalışma iradesi ortaya konulmuştur.
Yaşasın enternasyonal dayanışma!
Merkez Yürütme Kurulu