UÇMS Sendikasının 2014-1 TCDD İdari Kurul Toplantısı Gündem ve Önerilere İlişkin Sendikamızın görüşleri aşağıdadır;
3.madde; Norm kadro altında çalışan yerlere koruma güvenlik elemanı alımı veya hizmet alımı yoluyla işyerlerindeki güvenlik zafiyetlerinin önlenmesi.
Cevap: Koruma güvenlik personelinin( ihtiyaç olan yerlere) alımı ifadesinden sonra hizmet alımı ile buralara personel alınması önerisi, kabul edilebilir bir durum değildir. Var olan bu tablonun üzerinden burada çalışılacak personelin esnek, kuralsız ve iş güvencesi olmayan bir çalışma yaşamının dayatılmasıdır. Kendisini sendika olarak gören ve işveren gibi düşünerek burada ihtiyaç olan personelin hizmet alımı yoluyla alınmasını önermek, emekçilerin değil işveren sendikası olduğunun bir kanıtıdır.
8. Madde; Repartitör ve başrepartitörlerin unvanların birleştirilerek iki unvanda çalışan personelin mağduriyetlerinin giderilmesi.
Cevap: Daha öncede hem kurumun Genel Müdürü hem de ilgili Genel Müdür Yrd. ve ilgili Daire Başkanlarıyla hem şifai hem de yazılı görüşlerimizi ifade ettik. Bunu hem çalışanlarla hem de sendikamız web sayfasından yayınladık.
Bu iki unvanın yapmış oldukları görev ve sorumlulukları aynı olmasına rağmen yaklaşın 250 TL. lik bir farkın olduğunu ve bu eşitsizliğin ve adaletsizliğin ortadan kaldırılmasını söyleyerek gerekli çalışmanın yapılmasını ifade etmiştik. İlgili sendika aradaki ücret farkının kaldırılmasın talep ederken, aynı zamanda işveren gibi düşünerek unvanların birleştirilmesini talep etmiştir. Demiryollarının yeniden yapılandırılması süreci içerisinde de demiryollarında birçok unvan birleştirilmesi yapılmış ve birçok unvan ortadan kaldırılmıştır. Burada temel olan unvanları farklı olsa bile aynı işi yaptıklarından dolayı aynı ücreti almaları gerekir.
Madde 9; İşçilerin Tren Şefliği görevini yapmaları yönetim kurulu kararı ile belirlenmiştir. Yasalarda işçinin hiçbir sorumluluğu olmamasına karşı, memurun amiri yapılmak istenmesi yasalara aykırılık oluşturmaktadır. Söz konusu protokolün iptal edilmesi.
Cevap: 2 Mayıs 2014 tarihinde TCDD Genel Müdürü ile yaptığımız görüşmede gündem maddelerinden bir tanesi de bu olmuştur. Şubelerimizden gelen bu sorunun, bazı yerlerde gerginliğe neden olduğu söylenmiştir. Bu öneri yaptığımız görüşmede kurumun genel müdürü tarafından bu uygulamanın iptal edilmesine yönelik talimatı bizzat bizim yanımızda ilgili Daire Başkanına söyleyerek iptal edilmesi sağlanmıştır.
Madde 11; Seminer, komisyon ve konferans gibi sosyal ve mesleki aktivitelere sürekli aynı kişilerin gitmesinin önüne geçilerek, iş yerlerinde huzursuzluk ve bilgi kısıtlılığın önlenmesi.
Cevap: Uzun süreden beri seminer, kurs, komisyon yâda konferanslara memur-sen üyelerinin gittiği görülmüştür. Bu ayrımcılığın ve haksızlığın belgeleriyle birlikte hem de isim isim yazılarak buna yönelik kurum yetkilerinin bu haksızlığa karşı bir tavır koymaları ve bunu uygulayanlar hakkında soruşturma başlatmaları sendikamız tarafından birçok platformda ifade edilmiştir.
Tüm bunlar olurken kendisini yetkili sendika gören anlayışın bunu ifade etmesi aymazlıktan başka bir şey değildir. Bundan hareketle adaletsizlik ve haksızlık üzerinden kendini var eden bir sendikanın kendi utancını ortaya koymasıdır.
Madde 14; Marmaray’da en son yapılan radyasyon ölçümünün yüksek olması sebebiyle, personeli radyasyondan koruyucu önlemlerin artırılması.
Cevap: Marmaray’ da çalışan makinist arkadaşların talepleri ve bizim taleplerimiz doğrultusunda daha önce yapılan radyasyon ölçümlerinin daha objektif bir şekilde yapılması için birçok kez görüşmeler yapıldı. Bu görüşmeler hem yazılı olarak hem de şifai olarak Ulaştırma bakanlığı ve Çalışma bakanlığında ilgili daire başkanları ile görüşmeler yapılmış ve bu görüşmeler dahilinde de Tcdd Gen.Müd.lüğüne bu kuruluşlardan yazı yazılarak yeniden ölçümlerinin yapılması istenmiştir.
2 Mayıs 204 tarihinde TCDD Genel Müdürü ile yapılan görüşmede de bunu ifade ettik. Bunun bir an önce yeniden ölçülerinin yapılmasın ve diğer sendikalarında bu ölçümler yapılırken orda olmalarını talep ettik. Bu talebimiz Genel Müdür tarafından kabul edilerek 06.06.2014.tarihinde Marmaray’da bu ölçümler yapılmıştır. Sanki bunlar hiç yapılmamış gibi davranarak burada bir menfaat sağlamak ve çalışanların sorunlarına duyarlı olduğunun göstermek adına yapılan çalışmayı ve emeği yok saymak kabul edilebilir bir durum değildir.
Madde 15; Yeniden yapılanma çalışmaları sonucu kapatılması gündemde olan Malatya ve Afyonkarahisar Cer Müdürlüklerinin kapatılmamasının önlenmesi.
Cevap: Demiryolu yasasının meclis gündemine gelmeden öncede sendika olarak 1995 yılından başlayan bu çalışmalara yönelik, bir çok eylem etkinlik yaparak, afiş, broşür, panel ve sempozyum yaparak bir duyarlılık yaratılmaya çalışılmıştır. Yasa çıkmadan öncede buna yönelik birçok uygulama bir bir kurum tarafından hayata geçirilmiştir.
Birçok unvanın ve iş yerinin birleştirilmesi, bazı unvanların kaldırılması, birçok yerde bölgesel trenlerin seferden kaldırılması, birçok ara istasyonların kapatılması bunun en temel göstergelerinden bazılarıdır. Bununla da kalınmayarak şu an demiryollarında 5000’in üzerinde taşeron elemanının çalışması ve var olan personel sayısının ciddi anlamda azalmasına rağmen şu an var olan kendisini yetkili ifade eden sendika bunun üzerinden kapatılan iş yerlerinin yeniden açılmasına yönelik bir tutum ortaya koyarak, sessizliğini ifade ediyor.
Demiryolu yasasının meclis genel kuruluna gelmeden önce kendilerinin dışında ve katılmadıkları birçok toplantı yapılmış ve toplantılar sonucunda da 16 Nisan 2013 tarihinde üretimden gelen gücümüzü kullanarak bir günlük iş bırakılmıştır.
İlgili sendikanın genel başkanı aynı gün birçok televizyona çıkarak, bu yasanın bir devrim yasası olduğunu ve desteklediklerini kamuoyu ile paylaşmışlardır. Şimdi kalkıp kapatılan bu işyerlerinin yeniden açılmasını istemek ve talepte bulunmak demiryolcu emekçileri dalga geçmektir. İşte işverenin sendikası konumunda olursanız işveren gibi düşünürsünüz. Aynı zamanda bu önerinizin nasıl devlet ve işveren güdümlü bir sendika olduğunun da belgesidir.
Madde 20; Optimizasyon çalışmaları nedeniyle memur unvanlı kadrolar iptal edildiğinden; Gar, depo, Trafik Koor. Müdürlüğü, yol bakım onarım müdürlüklerinde personelin yazışma, tahakkuk, puantaj, denetim ve koordinasyon gibi idari işlerini yapacak personel olmadığından meydana gelen aksaklıkların giderilmesi için norm kadroların tekrar gözden geçirilerek, mağduriyetlerinin giderilmesi.
Cevap: İlgili ve yetkili genel sendika demiryolu yasasını desteklerken, bizler sendika olarak bu yasa ile birçok personelin iş yerlerinin değişeceğini ve birleştireceğini ve kapatılacağını söyledik.
Şimdi kalkıp bu özelleştirme politikalarının sonucuna yönelik ortaya çıkan olumsuzlukların giderilmesini istemek öngörüsüzlükten başka bir şey değildir. Bundan hareketle şimdi tüm bu olumsuzlukların giderilmesi ve eski uygulamaların devamını isteyerek yalvarmak sendikal bir mücadeleye denk düşmeyen bir tutumdur. İlgili sendika bu madde de belirtilenlerin olmayacağın söyledikten birkaç ay sonra 426 kişi optimizasyon adı altında işyerleri değiştirilmiştir.
Madde 22; Cer orta kademe kurslarına yüksekokulların Demiryolu araçları bölümünden mezun olanlarında katılabilmelerinin sağlanması ile Cer orta kademe, Sürveyan, Lojistik Şefliği ve Büro personeli kurslarının acilen açılması…
Cer Orta kademe kursu katılım şartları ve tahsilin tekrar gözden geçirilerek değiştirilmesi.. Cer orta kademe kursuna revizör ve makinistin katılım şartlarında bulunan 10 yıl çalışmış olmak şartı yerine 5 yıl şartı getirilmesi. Demiryolu araçları mezunları ile motor ve otomotiv mezunlarının da ilave edilmesi ( II Bşk., VIII Bşk., XV Bşk.)
Cevap: Halen personel yönetmeliğinin uygulamaya konamadığı ve kurumun uzun süreden beri kurs ve görevde yükselme sınavlarını açamadığı görülmektedir. Sadece birkaç unvan üzerinden kurs ve yükselme sınavlarının açılmasının talep edilmesi diğer unvanların görmemezlikten gelinmesi ve mağduriyetlerinin devamının istenmesi anlamı taşımaktadır.
Bu yaklaşım tamda işveren zihniyetinin devamı niteliğindedir. Olması gereken bir an önce ihtiyaç olan tüm unvanların belirlenip, kurs vegörevde yükselme sınavlarının yapılmasını istemektir.
Madde 24; Vagon Teknisyeni açığının, seyrüsefer emniyeti için tamamlanarak, uzun süreli vekâletlerin bitirilmesi, ( VIII Bşk.)
Cevap: En son 2 Mayısta Genel Müdür ile yaptığımız görüşmede vagon teknisyenlerinin uzun süre vekâlete gönderilmeleri konusunda daha öncede ve yaptığımız görüşmede de Özellikle 1 bölge ile Eskişehir’ den Adana ve Ulukışla’ya sürekli gönderildikleri ifade edilmiştir.
Yapılan görüşme neticesinde Genel Müdürün talimatları doğrultusunda bu vekâletler iptal edilmiştir.
Madde 25; İşyerlerinin kadrolarının, yetkili Sendika ile ortak hareket edilerek daha gerçekçi biçimde tespit edilmesi, ( VIII Bşk.)
Cevap: Kendilerini yetkili sendika olarak gören anlayışın, tüm bu olumsuzlukların sorumluluğunu bir tarafa bırakarak, tüm sendikalarla bu çalışmanın yapılmasını istemesi yerine işverenden aldığı talimat ile sadece kendilerinin müdahil olması konusundaki tutum ve davranışlarının etik hiçbir değeri yoktur. Burada önemli olan tüm çalışanları ilgilendiren bir konu olduğundan dolayı kurumda var olan tüm sendikaların katılımını esas almaktır.
Sonuç olarak uzun süreden beri devam eden norm kadro çalışmaları tamamlanmış ve bunun üzerinden uygulama devam etmektedir. Bu uygulamalar yapılırken sesini çıkaramayan yetkili sendika şimdi kalkıp kendisini işveren zannederek yalnız başına bunu yapmak istemesi çalışanların değil bir kez daha işveren sendikası olduğunu göstermiştir.
Madde 26; Lojistik Şefliği ile Ambar Şefi unvanın en kısa zamanda birleştirilmesi
Cevap: Lojistik şefliği ile ambar şefliğinin görev ve sorumlulukları aynı olmasına rağmen ücret farklılığının fazla olması üzerine sendikamız Genel Başkanı ambar şefi olmasından kaynaklı bu haksız ve hukuksuz ücret farkının olmaması ve ortadan kaldırılması için mahkemeye taşınmış ve halen mahkeme süreci devam etmektedir.
Bu uygulama daha önce müstakil işyerleri belirlenerek yükselme sınavına tabi tutulmadan bir çok farklı unvanlarda çalışanlar da dahil olmak üzere bu unvan verilmiştir. Bu işleyişin bu şekilde devam etmesine yetkili sendikada ses çıkarmamıştır.
Uzun süreden beri ambar şefi yükselme sınavı açılmadığı için birçok ambar saymanı şeflik sınavına girememiştir. Yaklaşık ambar saymanı 100’ün üzerinde bir mağduriyet devam etmekte gelecekte de bu unvanların birleştirilmesiyle birlikte yükselme sınavına giremeyeceklerdir. Nedeni ise lojistik şefi yükselme sınavına girmenin koşullarından bir tanesi de ambar şefi olması gerekmektedir.
Şimdi kalkıp bu iki unvanın birleştirilmesini yani ücret farklılığının giderilesi için lojistik şefi olarak birleştirilmesi demek, ambar saymanlarının bu sınava girmemesi demek ve büyük bir haksızlığın devamına taraf olmaktır.
Madde 29; Bitmiş veya yapımı süren hızlı tren birimleri ile Marmaray,EYS gibi kritik görevlerde çalışacak personelin daha titiz seçilerek atanması, ( MEYSİS, 1. Bölge, YHT Bölge)
Cevap: Hızlı tren birimleri ile Marmaray ve EYS gibi yerlerde çalışacak personelin meslek grupları üzerinden bir değerlendirme yapılmalıdır. Bu değerlendirmeler üzerinde de bir kriter belirlenip ve belirlenen bu kriterler üzerinde de sınav yapılarak, sınavda başarılı olanlar buraya atamaları yapılmalıdır.
İşveren güdümlü sendikanın daha titizlikle seçilmesi demek kendi yandaşlarının haksız ve hukuksuz bir şekilde buraya atanmaları demektir.
Madde 36; Yeniden yapılanma komisyonunun çalışmaları kapsamında, Hareket Memuru ve Tren Teşkil Memuru unvanlarının iptal edilerek, söz konusu personele Tren Hazırlama işletmeni ve Trafik İşletmeni unvanlarının verilmesi. ( VIII Bşk.)
Cevap: Yeniden yapılanma komisyonunun çalışması kapsamında, hareket memuru ve TTM unvanlarının iptal edilmesi gerçeği ifade etmektedir. Eğer yeniden söz konusu unvanların yeni isim adı altında unvan verilmesi düşünülüyor ise, burada temel olan bu unvanların bir üst gruba çıkartılarak temel sözleşme ücretinin artışının sağlanması gerekir.
Uzun süreden beri her iki unvanda çalışan arkadaşların ciddi anlamda temel ücret skalasındaki tabana takıldıkları için ücret mağduriyeti yaşamak zorunda bırakılmışlardır.
Var olan genel yetkili sendika işveren gibi düşünerek bir mağduriyetin devamını istemektedir.