Sendikamız tarafından bugün (5 Mart 2019 Salı) “Marmaray’ı Seçimlere Alet Etmeyin!” başlıklı basın açıklaması yapılmıştır.
İstanbul 1 Nolu Şube binamızda yapılan ve Sendikamız Genel Başkanı Hasan Bektaş tarafından okunan basın açıkaması aşağıdadır.
05.03.2019
Basına ve Kamuoyuna
Marmaray’ı Seçimlere Alet Etmeyin!
İstanbul Boğazı Tüpgeçit Projesi İnşaatı için 1999 yılında Japonya ile Türkiye arasında imzalanan toplam 41.8 milyon Japon Yen’lik kredi anlaşmasının hükümet tarafından onaylanmış ve 15 Şubat 2000 tarihli Resmi Gazete de yayınlanarak projeye start verilmiştir. Marmaray Boğaz Tüp Geçişi Projesinin mühendislik ihalesinin 13 Aralık 2001 tarihinde yapılarak 14 Mart 2002’de işe başlandı, inşaatın ön ihalesi ise 25 Temmuz 2002’de yapılmıştır. Marmaray Projesi-Demiryolu Boğaz Tüp Geçiş projesinin temeli 9 Mayıs 2004 tarihinde atılmıştır. 5 istasyondan oluşan 13,6 km’lik boğaz tüp geçişi 29 Ekim 2013 yılında açılmıştır.
İlk İhale
Marmaray Projesi’nin ikinci etabı olan, “Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı Banliyö Hatlarının İyileştirilmesi” için Nisan 2006 tarihinde yapılan ilk ihaleyi en düşük teklifi veren (863 milyon 372 bin 904 euro) AMD (Alstrom-Marubeni-Doğuş) Konsorsiyumu kazandı.CR1 sözleşmesinin 2006 yılı içinde başlamasının ve işlerin 48 ayda tamamlanmasının planlanmıştı ama AMD (Alstrom-Marubeni-Doğuş) Konsorsiyumu, sözleşmeyi “mevcut sözleşme şartlarında projeye devam edemeyecekleri” gerekçesiyle fesh etti ve 13 Temmuz 2010’da ICC Tahkime başvurdu.
İkinci İhale
İkinci kez yapılan Marmaray Projesi “Gebze Halkalı Banliyö hatlarının iyileştirilmesi ve mekanik sistemleri” işi adlı ihaleyi 1 milyar 42 milyon Avroluk teklifiyle CR3 Obrascon Huarte Lain (OHL) SA- Dimetronic SA Ortak Girişimi kazanmış ve 26 Ekim 2011 tarihinde CR3 sözleşmesi imzalanmıştır.
Süre Uzatma
2014 yılı Ekim ayında OHL de maliyet artışını gerekçe göstererek işi yavaşlattı ve bırakmak istedi, OHL yalnızca kendisine teslim edilen hatları sökmek dışında yalnızca Gebze Pendik arası 3 yolun inşası konusunda gözle görülür bir faaliyet yürüttü. İktidar projeye yeni ödeme yapacaksa bile bunu OHL ye yapmak istemedi, Çelikler Holding’e işi tamamlatarak ona para ödemesi yapmak istedi, yapılan görüşmeler sonucunda Ulaştırma Bakanlığı 18 Kasım 2016’da OHL ile uzatma kontratı imzaladı ve teslim tarihini 31 Aralık 2018’e çekti, Projede OHL’ye Türkiye’den üç müteahhit firması, Kalyon, Kolin ve Cengiz taşeronluk yapmak üzere sözleşmeye görevlendirildi.
31 Aralık 2018 tarihine yetiştiril(e)meyen Marmaray Projesinin yüzeysel hatları henüz test ve sertifikasyon süreci tamamlanmadan 31 Mart 2019 yerel seçimlere yönelik bir şov açılış yapılacaktır. Marmaray’ın Gebze Halkalı arasının aşağıda belirteceğimiz eksikliklerle açılması telafisi imkânsız kazalara neden olacağından başta UDH bakanlığını, TCDD Genel müdürlüğünü ve Sertifikasyon teşkilatını uyarmayı görev olarak kabul ediyoruz.
Mevcut hükümet göreve geldiği 2002 yılından bu zamana kadar uyguladığı ulaşım politikalarının sonuçları çok ağır kazalar yaşayarak gördük
- 17 Temmuz 2004 yılında 41 kişinin hayatını kaybettiği Pamukova’daki hızlandırılmış tren kazası
- *11 Ağustos 2004 yılında 8 kişinin hayatını kaybettiği Tavşancıl tren kazası
- *28 Ocak 2008 yılında 9 hayatını kaybettiği Kütahya tren kası
- *27 Ağustos 2009 yılında 5 kişinin hayatını kaybettiği Cumhuriyet Ekspresi kazası
- *8 Temmuz 2018 tarihinde 25 kişini n hayatını kaybettiği Çorlu tren kazası
- *13 Aralık 2018 tarihinde 9 kişinin hayatını kaybettiği Ankara YHT tren kazası
Görüldüğü üzere birden fazla yolcunun hayatını kaybettiği bu kazaların hepsindeki ortak nokta AKP hükümeti ile beraber kurumun seçim dönemi gösterisi için demiryolu mühendislik ve biliminin dışlanarak liyakatsiz kadrolaşma, seçim gösterisi ve özelleştirme politikalarının hayata geçirilmesidir.
Uyarıyoruz Marmaray henüz hazır değil!!!!
- 76 Km’lik (Ayrılıkçeşmesi Kazlıçeşme hariç) Marmaray projesine sertifikasyon alınabilmesi amacı ile yolcusuz test çalışmaları 1 Mart 2019 tarihinde başlanılmış olup, hatta sertifikasyon alınıp alınamayacağı daha belli olmadan hattın açılış tarihi 10 Mart 2019 olarak kamuoyuna ilan edilmiştir.
- 2013 yılında hizmete açılan 13,6 hat kesiminde çalışan Makinistler yeterince bilgi ve deneyime sahip olmakla beraber yeni yapılan 63 km lik hattın eğim, peron, sinyal, makas yerleri konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları için yol tecrübesine tabi tutulmaları gerekmektedir. Marmaray projesinin toplam 76 km lik kısmında görev yapmak üzere İş-Kur üzerinden alınmış 90 adet makinistin eğitim ve yol deneyimleri yeterince yerine getirilmeden görevlendirilmeleri kazalara davetiye çıkarmaktır. Makinistlik mesleğinin mesleki teknik bilgi ve deneyimle birlikte yapılması gereken bir meslek olduğunu düşünürsek burada da çok ciddi aksaklıkların olacağı ön görülmektedir.
- OCC kumanda merkezinde proje gereği bulunması gereken 6 masanın her birinde 7 adet Tren Trafik Kontrolünün görev yapması gerekmektedir. Toplamda 42 adet Tren Trafik kontrolörü istihdam edilmesi gerekirken bu sayı henüz tamamlanmamış olmasının yanında Tren Trafik Kontrolörü unvanlı personelin başka birimlerde görevlendirilmiştir.
- Aynı hat üzerinde hem Marmaray trenleri ve hem de ana hat trenlerinin çalıştırılması öngörüldüğünden ERTMS (European Rail Traffic Management System) sistemi ile çalışacak trenler için bazı noktalarda sinyal görüş mesafesi çok kısa olup yönetmeliklerle belirlenmiş frenleme mesafesi için yetersizdir.
- Marmaray trenlerinin işletim sistemi olan CBTC (Communications Based Train Control) iletişim tabanlı tren kontrol sistemi henüz tam olarak çalışmamaktadır.
- OCC Kumanda merkezi ekranında sık-sık tren kayıpları yaşanmaktadır. Yani hat üzerinde işleyen trenler Trafik Kontrolörü ekranında zaman zaman görünmemektedir.
- Halkalı, Gebze ve bazı istasyonlarda otomatik motorlu makaslarda henüz makas motorları yoktur, makaslar tıpkı Ankara YHT garı batı çıkışında olduğu gibi makasçı tarafından tanzim edilmektedir.
Sonuç olarak yönetmeliklerle belirlenmiş testler ve personelin eğitimleri tamamlanmadan, teknolojik eksiklikler giderilmeden, dile getirdiğimiz sorunlar giderilmeden Marmaray yeterlilik sertifikasyonu verilerek hattın demiryolu trafiğine açılmasından siyasi iktidar, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ve TCDD bürokratlarının yanında hatta sertifikasyon veren kurumda sorumlu olacaktır.
Yolcuların, çalışanların can güvenliği açısından afişlerle ilan edilen 10 Mart 2019 tarihindeki açılışın durdurulmasını talep ediyoruz. 5 Mart 2019
BTS GENEL MERKEZİ