Sendikamız Merkez Yürütme Kurulu üyeleri ve Şube Başkanlarımızın katılımıyla TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürü Sayın Kamuran Yazıcı ile bugün makamında ziyaret edildi.
Görüşmeye; Genel Başkanımız Hasan Bektaş, Genel Hukuk TİS ve İnsan Hakları Sekreterimiz Rıza Ercivan, Ankara Şube Başkanımız İsmail Özdemir, İstanbul 1 Nolu Şube Başkanımız Sadık Kısa, Adana Şube Başkanımız Tonguç Özkan ve Diyarbakır Şube Başkanımız Nusret Basmacı tarafından katılım sağlanırken, Sayın Kamuran Yazıcı ile yapılan görüşmede yeni görevinden dolayı hayırlı olsun dileklerimiz iletilirken işyerlerinde yaşanan sorunlar ve bu sorunların çözümü yönünde görüş alışverişinde bulunulmuştur.
Yapılan görüşmede iletilen sorunlar aşağıdadır.
- 26 Ekim 2019 tarihinde TCDD AŞ bünyesinde Görevde Yükselme sınavları yapılmış olup izleyen günlerde sınava girip kontenjan dahilinde başarılı olanlar mülakat sınavına tabii tutulacaklardır, ancak mülakat sınavlarına ilişkin geçtiğimiz yıllarda hiçte azımsanmayacak derecede spekülasyon ve şaibenin olduğu, sendikal tercihin yapılmasında çok fazlaca baskı aracı olarak kullanıldığı çok net olarak bilinmektedir. Bu durum bir yandan iş barışını bozduğu gibi bir yanda da liyakatli personelin seçimine de gölge düşürmektedir. Özelikle taşrada etkili olan ve söylentisinin bile kurumun kamuoyunda itibar kaybetmesine, sınavlarda ter döken personel arasında da iş barışını bozulmasına yol açmaktadır. Mülakat sınavlarında bu gibi şaibe ve olası spekülasyonların önüne geçmek için 2018 yılında TCDD Genel Müdürlüğü bünyesine yapılan Görevde Yükselme ve Ünvan Değişikliği Mülakat Sınavında uygulanan yöntemin, yani yazılı sınavda alınan notun istisnasız mülakat sınavında da aynı oranda adaya verilmesi ile sağlanabilecektir.
- 6461 sayılı yasa ile birlikte kurumda görev yapan TTG leri 2017 tarihinden itibaren TCDD Genel Müdürlüğü ve TCDD Taşımacılık AŞ inde görevlendirilerek ikiye ayrıldı. Konu hakkında her iki kurumu da sendika olarak bunun uygulamada çok fazla sorun yaratacağı konusunda uyardık. Ancak gelinen süreçte sorunların ön görülenden de fazla olarak yaşandığı bilinmektedir. Bu uygulamaya daha fazla devam edilmeyerek TTG lerin tamamının TCDD Genel Müdürlüğü bünyesinde toplanarak TCDD Taşımacılık AŞ ve diğer tren işletmecilerinin buradan hizmet alımı yapması en doğru adım olacaktır.
- Makinist unvanı çok fazla dikkat isteyen bir meslek olmakla beraber son yıllardaki uygulamalarla ciddi şekilde bu mesleğin yapısı bozulmayla karşı karşıyadır. Çok önemli olan iki başlığı şöyle izah edebiliriz;
- Daha önce ilk işe girişte alınan Yardımcı Makinist unvanı daha sonra belirli bir süre ve eğitimler sonucunda Makinist unvanın alımıyla hem belirli bir deneyim kazanılıyordu hem de lokomotif kabini içinde alt-üst hiyerarşisi yaratarak yapılan işin daha disiplinli olmasını sağlıyordu. Yardımcı Makinist unvanını kaldırılarak işe girişte direkt Makinist unvanının verilmesi daha önceki yetişme sürecini yok ettiği gibi kabin içinde ki hiyerarşiyi de ortadan kaldırarak karmaşaya neden olmuştur.
- Makinistlik mesleğinin istihdam şekli kuruluşumuzdan beridir memur (657 ve 399 KHK ya tabii) statüsüne tabii olmasına rağmen son 10 yılda beridir yeni alımların 4857 sayılı iş kanununa tabii olarak alımı yapılmıştır. Aynı iş yerinde hatta aynı lokomotif kabini içinde görev yapan personelin iki farklı statüye tabii olarak çalışıyor olması ve çalışma saatleri, ücretleri, tazminatları, disiplin yönünden farklı olması iş barışını ve işini uygulanması açısından karmaşa yaratmıştır. Bu uygulamanın kaldırılması mesleğin daha verimli olması için zorunludur.
- Son dönemde kurum içi atamalarda ciddi şekilde liyakatsizlik ve usulsüzlükler yaşanmıştır. Atamalarda liyakat ve ehliyet ölçüsü göz ardı edilerek sendika üyeliği baz alınmıştır. Son altı ay içinde hülle yoluyla yapılan atamalar ivedilikle incelenerek iptal edilmelidir.
- TCDD Taşımacılık A.Ş.’de uzun süreden beri elektronik nakiller açılmamaktadır. Mazeret içeren personel nakilleri sendikamız ve kurum yetkilileri ile karşılıklı görüşmeler sonucunda büyük oranda çözülmüş olsa da bunun yılda 2(iki) defa tüm personele açılarak belirlenecek ölçüler dahilinde yapılması daha uygun olacaktır.
- Bölgeye bağlı; Adana, İskenderun, Gaziantep, Konya Araç Bakım Atölye Müdürlüklerine bağlı işyerlerinde görevli makinistlerin işe gidiş ve gelişlerinde kullanılan servis araçlarını kullanacak şöför olmaması nedeniyle sorunlar yaşanmaktadır.
- 2020/2022 yılı promosyon görüşmelerine TİS görüşmelerine katılan sendikalarında gözlemci olarak katılması gerekmektedir.