TCDD Genel Müdürlüğü tarafından Haziran 2010 ayı içerisinde Norm Kadro uygulamasına ilişkin yayınladığı yazıyla ilgili Sendikamız tarafından bir rapor hazırlanmıştır. Hazırlanan rapor aşağıdadır.
TCDD’DE NORM KADRO UYGULAMASI MI?
TASFİYENİN AYAK SESLERİ Mİ?
TCDD’nin Haziran 2010 ayı içerisinde tüm birimlerin norm kadro cetvellerini belirleyerek teşkilata duyurması ile başlayan süreç, uzun süredir sürüncemede tutulduğu izlenimi veren yeniden yapılanma uygulamalarının tekrar başlatılmak istendiğini göstermektedir.
Norm kadro çalışmalarını gerçekleştiren anlayışın, konunun bir bütün olarak ne kadar uzağında olduğunu örnekleriyle ele almadan önce, TCDD tarafından kaleme alınan emirde de atıfta bulunulduğu üzere, çalışmanın hemen hemen tamamında Dünya Bankası (WB) kontrolündeki yabancı firmalarca hazırlanan raporların temel amaç ve yaklaşımlarının esas alındığı görülmektedir.
Bu amaçlar irdelenmeden TCDD’nin yürüttüğü norm kadro çalışmalarının asıl hedeflerinin anlaşılması da mümkün gözükmemektedir.
TCDD’nin norm kadro ile ilgili teşkilata duyurduğu emirde, WB kontrolü altında yürütülen bu çalışmaların temel hedefinin kurumun yeniden yapılandırılması olduğu belirtilmektedir.
Yeniden yapılandırmadan anlaşılanın ise, idaredeki kamusal ağırlığın daraltılması yani piyasanın sihirli değneğini demiryolu sektörüne de değdirerek özel işletmeciler eliyle etkinliği! arttırmak olduğu açıkça anlaşılmaktadır.
Demiryolu kuruluşlarının yeniden yapılandırma süreçlerinde ulaşılması gereken nokta, Avrupa Birliği (AB) tarafından 4 temel başlıkta formüle edilmektedir.
√ Altyapı ve İşletmeciliğin Ayrılması
√ İdari Bağımsızlık
√ Finansman Yapılarının İyileştirilmesi
√ Demiryolu Altyapısına Erişim Hakkı
Bu 4 başlık birlikte değerlendirildiğinde temel hedefin çalışmaların odağından insanı, kamu hizmeti niteliğini çıkararak yerine piyasalaşmayı koymak olduğu görülmektedir. En hafif nitelemeyle “aymazlık” içeren bu anlayış, ülkelerin temel ulaşım çözümlemelerini dikkate almadan, piyasanın tüm sorunların üstesinden gelmeye yeteceği gibi gerçeklikten uzak bir temele dayanmaktadır.
Ülkemiz açısından son 60 yıllık süreçte izlenen ulaşım politikalarını dikkate almadan hükümetlerin ve TCDD yönetimlerinin neo liberal perspektifte yöneldikleri referans noktaları, teslimiyetin ve tasfiyenin nasıl içselleştirildiğinin de açık bir kanıtı olarak karşımızda durmaktadır.
Özellikle 1950’lerden sonra ülkemizde demiryolu sisteminin reorganizasyonuna ilişkin pek çok çalışmanın yapıldığı ve çalışmaların parçacı bir yaklaşımla 1990’lı yıllarla birlikte yoğunlaştığı görülmektedir. Ticaretin serbestleştirilmesi ve küreselleşme çerçevesinde atılan ilk önemli adım; 1995-1996 tarihleri arasında WB fonlarından sağlanan hibe ile Booz-Allen & Hamilton Firması’nca yürütülen çalışmalardır. Çalışmalar Kurum içerisinde önemli tartışmalara neden olmuşsa da lokal uygulamalar dışında bütünlüklü bir uygulama yapılmamıştır.
2000’li yıllarla birlikte yeniden yapılanma süreci aynı gerekçelerle tekrar gündeme taşınarak hızlandırılmıştır. 2002 yılında AB desteği ile Halcrow Firmasınca, Booz-Allen & Hamilton Firması’nın çalışmaları sonradan yürürlüğe giren AB müktesebatına uyum açısından değerlendirilmiştir. Yapılan farklılık analizi sonuçlarına göre 2003-2008 yıllarını kapsayan bir eylem planı hazırlanmış ve buna uygun olarak AB’nin finansal desteğiyle (4.264.000 €’su AB hibesi, 477.000 €’su ulusal kaynak olmak üzere 4,741.000 €) yeniden yapılanma çalışmaları başlatılmıştır.
İki etapta yürütülen çalışmalarda öncelikli olarak; Demiryolu sektörünü ve TCDD’yi düzenleyen kanunların ve hukuki altyapının hazırlanmasını içeren Eşleştirme Projesi çalışmaları ihaleyi kazanan Almanların koordinatörlüğünde yapılmıştır. Bu kapsamda “Genel Demiryolu Çerçeve Kanunu” ile “TCDD Kanunu ” taslakları ile bu kanun taslaklarını tamamlayıcı nitelikte “Demiryolu Emniyet Yönetmeliği”, “Karşılıklı İşletilebilirlik Yönetmeliği”, “Lisans Yönetmeliği” ve “Demiryolu Altyapısına Erişim (Altyapı Tahsisi ve Ücretlendirilmesi) Yönetmeliği” taslakları da hazırlanmış ve proje liderleri tarafından onaylanarak bir paket halinde Ulaştırma Bakanlığına verilmiştir.
İkinci aşamayı oluşturan TCDD’nin yeniden yapılanması konusundaki ihaleyi EUROMED liderliğindeki konsorsiyum kazanmış ve çalışmalar 2007 yılı itibariyle tamamlanmıştır. Bu kapsamda; TCDD’nin iş birimleri ve alt sektörler bazında yeni organizasyonunun oluşturulması, ekonomik olmayan yolcu taşımacılığı hizmetleri için Kamu Hizmeti Yükümlülüklerinin belirlenmesi ve sözleşme taslaklarının hazırlanması ile TCDD yönetiminin yeni organizasyon yapısında etkili kararlar almasına destek vermek üzere Mali Yönetim Bilgi Sistemi (MYBS) oluşturulmasına yönelik çalışmalar yapılmıştır.
Öte yandan, 2004 yılında TCDD’de devam eden yeniden yapılanma çalışmalarını desteklemek amacıyla, Dünya Bankasının Ülke Destek Stratejisi (CAS) kapsamında sağlanacak kaynağın kullanımına yönelik olarak “işgücünün yapılandırılması ve sosyal plan hazırlığı” başlığıyla CANAC Firmasına bir çalışma yaptırılmıştır.
Paralel bir çalışmada 2010 yılının ilk aylarında tamamlanmıştır. Güney Afrika firması olan R&H Railway Consultants Firmasına 435.000 $ bedelle “TCDD’nin Bakım Programlarının Gözden Geçirilmesi” çalışması yaptırılmıştır.
Değişik finans kuruluşlarının ve değişik ülkelerin anlayışlarının yansıtıldığı çalışmalar incelendiğinde temelde; bir bütün halinde (girişte de belirtildiği üzere) serbestleşme ve ticaretin önündeki engellerin kaldırılması olarak özetlenebilecek genel mantığın yer aldığı açıkça gözlenmektedir Bu çalışmalarda konsorsiyum içindekiler de düşünüldüğünde İngiliz, Amerikan, Kanadalı, Alman, İsveçli, Güney Afrikalı firmalar görev almış ve sistem bu anlayış ve yaklaşımla tekrar tekrar detaylı olarak irdelenmiştir.
Çalışmaların dikkat çeken ortak noktası yapılan harcamaların önemli ölçüde hibe olarak karşılanmış olmasıdır. Yani; Finansman sağlayan kuruluşlar, en küçük bir yatırımı bile faizsiz desteklemezken konu yeniden yapılanma olduğunda fonlarını ücretsiz kullandırmaktan kaçınmamaktadırlar. Yapılan bu 5 çalışma için yaklaşık olarak 7 milyon $’lık bir hibe sağlanabilmiş olması dikkat çekicidir.
Proje Liderlerine İlişkin Bilgiler
Adı |
Orijini |
Destekleyen Kuruluş |
Maliyet |
Tarih |
Booz-Allen & Hamilton |
ABD |
Dünya Bankası |
1.000.000 $ |
1995-1996 |
CANAC |
Kanada |
Dünya Bankası |
700.000 $ |
2004-2005 |
Eşleştirme WB |
Almanya |
AB |
835.600 € |
2005-2006 |
EUROMED
|
Almanya |
AB |
3.430.000 € |
2006 |
R&H Railway Consultant |
Güney Afrika |
Dünya Bankası |
435.000 $ |
2009-2010 |
Bu kısacık tahlil bile aslında bu çalışmaların birbirinden genel olarak bağımsız olmadığını açıkça göstermektedir.
Bir diğer ilginç durum hedeflere doğru adım atılırken ortaya çıkan ürünün aynılığıdır. Aynılık aslında önemli bir soruyu da beraberinde getirmektedir. TCDD aynı sonuçları duymak için neden bu kadar kaynak tüketmektedir? Bu aynılığı önerilerin örgüsü içinde görmek mümkündür:
· Demiryolu sisteminin ülke içerisinde alması gereken rol hiçbir çalışmada tartışılmamakta ve demiryolu sektörüne ilişkin optimum bir büyüklük tasarımı bulunmamaktadır.
· Çalışmaların olmazsa olmazı kamunun küçültülmesi ve özelleştirmedir.
· Yük tren işletmeciliği için sübvansiyon tümünde dışlanmıştır. Yolcu trenleri ise ancak Devletin ödediği kadar çalıştırılabilir. Yani ekonomik olmayan hatlar kapatılmalı, trenler ise seferden kaldırılmalıdır.
· Bölgesel yapılanmadan vaz geçilerek, bilançoları üzerinden hesap verecek ve performansları yine bilançoları üzerinden değerlendirilecek iş birimleri kurulmalıdır.
· TCDD’ye ait atıl durumda bulunan taşınmaz mallar hızla satılarak değerlendirilmelidir.
· Tüm çalışmalar, anlayış ve yaklaşımlarının doğal bir sonucu olarak yüksek işgücü verimliliğine personel sayısının azaltılması ile ulaşılabileceği öngörüsü ile personel sayısının hızla azaltılmasını önermektedir.
· Bu amaçlar doğrultusunda TCDD’nin örgüt yapısı değiştirilmeli ve Türkiye’de ki demiryolu sektörü yeniden düzenlenmelidir.
Demiryolu sisteminin orta ve uzun vadeli projeksiyonlarını bir yana bıraksak bile bir yeniden yapılanma projesinin makro bazda ulaştırma sektörünün bir analizi üzerine oturtulması ihtiyacı yadsınamaz bir gerçekliktir. Yılda ortalama %5 düzeyinde büyüyen bir ekonomi içerisinde geleceğin demiryolu sisteminin sektör içerisindeki payı ne olmalıdır? Maalesef milyonlarca $’lık çalışmaların hiç birisi bu konuya ilişkin ciddi ve kalıcı bir öneri getirmemiştir.
Firmalara Göre Öneriler
Öneri |
Booz-Allen & Hamilton |
CANAC |
EUROMED |
R&H |
Performans yönetimi |
Var |
Var |
Var |
Var |
MIS Projeleri |
Var |
Var |
Var |
Var |
Yasal Düzenleme |
Yapılmalı |
Yapılmalı |
Yapılmalı |
|
Özelleştirme |
Yapılmalı |
Yapılmalı |
Yapılmalı |
Yapılmalı |
Bölgesel Yapılanma |
Kalksın |
Kalksın |
Kalksın |
– |
Hat kapatma |
Var |
Var |
Var |
– |
Tren kaldırma |
Var |
Var |
Var |
– |
İş Birimleri bazında yeni organizasyon |
Geçilmeli |
Geçilmeli |
Geçilmeli |
Geçilmeli |
Birim konsolidasyonu |
Var |
Var |
Var |
Var |
İş Gücü Azaltımı |
Yapılmalı |
Yapılmalı |
Yapılmalı |
Yapılmalı |
Firmalar özellikle iş gücünün azaltılması konusunda agresif planlar öngörmüşlerdir. Sonuç olarak tüm çalışmalar 12 ila 14 bin arasında bir işgücü büyüklüğünün TCDD açısından yeterli olduğu sonucuna varmıştır. Hatta bakım hizmetleri ağırlıklı çalışma yürüten R&H Firması memur ve işçi statüsündeki personel arasındaki işgücü oranını 1/15 olması gerektiğini belirtmiştir.
Çalışmaların başladığı yıldan itibaren son yayınlanan norm kadro cetvellerine kadar TCDD’de bir bütün olarak yeniden yapılandırma projesi uygulanmamış gibi görünse de bu güne kadar raporlarda yer alan pek çok uygulamanın hızla hayata geçirildiği görülmektedir.
Uygulamaların en önemli etkisi çalışan sayısında gözlenmektedir. 1996-2010 arasında toplam çalışan sayısı % 35 oranında azaltılmıştır. Öte yandan başka görevlerde çalışan 2000’e yakın personelin görev ve unvan değişiklikleri yapılmıştır.
Buna bağlı olarak demiryolu hizmetlerinin üretilmesinde taşeronlaşma hızla yaygınlaşmıştır. Kaba bir hesapla demiryolu şebekesinde 4.000’in üzerinde işçinin taşeron hizmet üretiminde kullanıldığı görülmektedir.
Neo-liberal politikaların piyasayı kutsayan kamusalı ise lanetleyen vaazları ile şekillenen ve Ülkemizin temel ulaşım çözümlemelerini dahi dikkate almadan yapılan çalışmalar sonucunda gelinen nokta teslimiyet ve tasfiyeyi daha görülebilir bir noktaya taşımıştır.
Yeni norm kadro cetvelleri ile de, özelleştirme, serbestleştirme, ticarileştirme, taşeronlaştırma ve benzeri kavramlarla ifadesini bulan ve Ülkemizde olduğu gibi tüm dünyada da ilerlemenin ve gelişmenin olmazsa olmazı olarak dayatılan neo-liberal politikalara koşut anlayış ve yaklaşımlarla, yürütülen bu çalışmaların ilerleyişinin hukuki altyapısı örülmeye çalışılmaktadır.
Bunun dışında, yeni norm kadro cetvellerinden, neo-liberal politika uygulamalarının derinleştirilmesinin yanında TCDD Yönetimince personel üzerinde tasarrufta bulunma hakkının genişletilmesine yönelik bir yaklaşımın aracı olarak kullanılacağına ilişkin veriler de elde etmek mümkündür.
Bu noktaya kadar TCDD’de yapılan yeniden yapılanma çalışmalarına getirdiğimiz ve özü itibarı ile anlayış ve yaklaşıma ilişkin olan, bütünsellikten uzaklık, parçacılık, piyasacılık ve Ülkemizde ve dünyada ulaştırmanın anlamını kavrayamama, demiryollarının ulaştırma içerisinde yerini belirleyememe, geleceği öngörememe ve bu anlamda Ülkemizin gelişim ve ilerlemesinin önüne set çekme amacına yönelik olma gibi en temel eleştirilerimiz saklı kalmak kaydıyla yeni kadro cetvelleri üzerinde bir çalışma yürütülmüştür. Bu çalışmada söz konusu kadro cetvelleri toplulaştırılmış ve mevcutlar ile karşılaştırmalar yapılmıştır. Karşılaştırmalı tablolar ekte verilmiştir.
Yapılan çalışmada elde edilen veriler traji-komiktir. Trajiktir, çünkü bu çalışma Türkiye’de yapılmıştır ve bu güne kadar uygulananların demiryolu sisteminde yarattığı tahribatlar da göz önüne alındığında olumsuz etkilerinin yıkım etkilerine dönüşeceği çok açık görülen bu çalışmanın söz konusu etkileri sadece demiryolları ya da demiryolu çalışanlarını değil Ülkemizin tamamını etkileyecektir. Komiktir, çünkü görünürde ifade edilen amaç ulaşılması düşünülen yapı ile ulaşılacak hedef birbirinden farklıdır. Bu çalışmayı yürütenler en temel örgütlenme anlayışlarını dahi görmezden gelmiştir.
O halde yıllar süren yeniden yapılanma çalışmaları sonuçlandırılmadan alelacele gündeme taşınan norm kadro çalışmaları ile hedeflenen nedir? Hiç kuşku yoktur ki, hedef çalışanlar ve onların güçlü sesi BTS’nin tasfiyesi ile sonuçlanacak bir sürece zemin hazırlamaktır. Her yanlışla olan kararlı mücadelemiz bu yanlış karşısında da yükselerek sürecektir.
Yeni kadro cetvellerinin toplulaştırılması sonucunda ulaşılan ilk izlenim çalışmanın ciddiyetsizliğidir. Yeni kadro cetvellerinde “Uzman bilgi giriş operatörü”, “Uzman (hukuk)/Uzman)”, “Sistem çözümleyici”, “Mali İşler Müdürü”, “Personel ve İdari İşler Müdür Yardımcısı”, “Kira İşleri Şefi”, “Bilgi Giriş Operatörü”, “Bölge Kısım Şefi” unvanları bulunmaktadır ancak kadroları yoktur. Kadrosu olmayan unvanların yeni kadro cetvellerinde bulunması anlaşılamamıştır.
Yeni kadro cetvelleri ile mevcut kadro cetvellerinin karşılaştırılması sonucunda ciddiyetsizlik ve temel örgütleme anlayışından yoksunluğa ilişkin birçok örnek göstermek mümkündür. Bunlardan birkaçı şu şekilde sıralanabilir;
Yeni kadro cetvellerinde mevcut Daireler korunmuştur. Bunlar içinde özellikle Fabrikalar Dairesi Başkanlığı ve Pazarlama Dairesi Başkanlığı dikkat çekicidir. Fabrikalar Dairesi Başkanlığının mevcut sayısı 5’dir. Yeni kadro cetvellerinde bu sayı 6’ya çıkarılmaktadır. Bu 6 personelin unvanlara göre dağılımı ise şu şekilde verilmiştir; 1 Daire Başkanı, 1 Daire Başkan Yardımcısı, 1 Şube Müdürü, 1 Yüksek mühendis/mühendis, 1 memur, 1 uzman teknisyen/başteknisyen. Pazarlama Dairesi Başkanlığında ise 10 olan mevcut 3’e düşürülmektedir. Bunlardan 1’i Daire Başkanı, 1’i büro şefi ve 1’i de memur unvanında olacaktır. Daire Başkanlığı seviyesindeki bu tür bir örgütlenmeyi hiçbir şartta anlamlandırmak mümkün değildir.
Bir diğer örnek hem mevcutta hem de yeni kadro cetvellerinde bulunan “Şube Müdürü” ve “Şube Müdür Yardımcısı” unvanları için verilebilir. Mevcutta “Şube Müdürü” unvanında 125, “Şube Müdür Yardımcısı” unvanında 139 personel bulunmaktadır. Yeni kadro cetvellerinde “Şube Müdürü” unvanı kadrosu 174’e yükseltilmekte, “Şube Müdür Yardımcısı” unvanı ise 125’e düşürülmektedir. Şube Müdür Yardımcılığından daha fazla sayıda Şube Müdürü kadrosu bulunmasının gerekçesinin örgütleme gereksinimlerinden çok mevcutta yürütülen vekâleten çalıştırma anlayışının bir ürünü olduğunu söylemek yanlış bir yaklaşım olmayacaktır.
Tekil bir örnekte hem mevcutta hem de yeni kadro cetvellerinde bulunan “bulaşıkçı” unvanı için verilebilir. Mevcutta “bulaşıkçı” unvanında 1 personel bulunmaktadır. Yeni kadro cetvellerinde “bulaşıkçı” unvanı kadrosu 2’ye yükseltilmektedir. Hangi örgütsel gereksinimin ya da geleceğe ilişkin hangi öngörünün böylesi bir kadro sayısı artışına neden olduğu anlaşılamamaktadır.
Personel açısından yeni kadro cetvellerinin anlamına ilişkin olarak cetveller incelendiğinde ilk etapta Haziran 2010 sonu itibariyle 16.426 olan memur çalışan sayısının norm kadro cetvellerine göre %7,5’lik bir azaltımla 15.200’e indirilmesinin öngörüldüğü görülmektedir. Bu açıdan bakıldığında TCDD’de şu anda 1.226 kadro fazlası personel bulunmaktadır. Ancak mevcut kadro unvanları ile yeni kadro cetvellerinde bulunan unvanlar ve kadrolar incelendiğinde böylesi bir uygulamadan etkilenecek en az personel sayısı daha net ortaya çıkmaktadır. Şu anda TCDD’de mevcut unvanı sayısı 249’dur, yeni kadro cetvellerinde ise 174 kadro unvanı yer almaktadır. Mevcut ve yeni kadro unvanlarında birebir örtüşen kadro unvanı sayısı 131’dir. Söz konusu 131 kadro unvanı için yeni kadro cetvellerinde 11.395 personel kadrosu, mevcutlarda ise 8.808 personel bulunmaktadır. Buna göre söz konusu kadrolar için eksik kalan 2.587 personel ya mevcut diğer unvanlardaki personelin unvanı değiştirilerek bu kadrolara atanması ya da dışarıdan atama ile tamamlanacaktır. Aynı şekilde yeni kadro cetvellerinde yer alan diğer 43 kadro unvanı için belirlenen 3.804 kadro sayısı da ya mevcutların kadro unvanları değiştirilerek ya da dışarıdan atama yoluyla tamamlanabilecektir. Bu durum TCDD Yönetiminin personel üzerindeki tasarrufuna kontrolsüz bir şekilde açıktır. Bu anlamda personelin yer değiştirmesi ile oluşabilecek etkilenmeler hariç tutulsa dahi halen mevcut 7.617 personel yeni kadro cetvellerinde belirtilen yapının kurulmasından doğrudan etkilenecektir. Bu, mevcut personelin % 47’sine tekabül etmektedir. Ayrıca personel hareketliliği açısından dolaylı etkilenimler de dahil edildiğinde bu oranın % 80’ler seviyesine çıkacağı görülmektedir.
Yeni kadro cetvelleri TCDD’nin işlevleri açısından incelendiğinde, denetleyici bir yapıya dönüşüm argümanı altında yürütülen piyasalaştırma, taşeronlaştırma yönünde neo-liberal politikalara koşut örgütsel yapıya uygun bir değişimin hedeflendiği görülmektedir. Bu güne kadar TCDD içinde yürütülen çalışmalar sonucunda yol yenilemelerinden tesislerin bakımına, bakım onarım çalışmalarından yükleme-boşaltma operasyonlarına kadar TCDD’nin birçok temel işlev alanlarındaki hizmetleri piyasaya açan ve taşeronlaştıran anlayış yeni norm kadro cetvelleriyle taşeronlaşmanın yaygınlaşmasının önündeki tüm engelleri ortadan kaldırmaya çalışmaktadır. Yeni norm kadro cetvelleri ile yaratılacak yapıyla TCDD Limanlardaki tüm tasarruflarını devretmektedir. Yol Dairesi Başkanlığı ve Tesisler Dairesi Başkanlıklarının taşra teşkilatlarının dağıtılması ya da en hafif tanımıyla iş göremez duruma getirilmesi ile TCDD’nin temel işlev alanları her türlü saldırıya açık hale getirilmektedir.
Yeni kadro cetvellerinde Dairelerin uzmanlık alanları sadece teknik bir anlayışla ele alınmış ve bunun sonucunda kurulacak yapının planlama, örgütleme ve koordinasyon ile kendi içinde denetim süreçlerine ilişkin işlevleri göz ardı edilmiştir.
SONUÇ
TCDD’de bu güne kadar örgütsel yapıda yapılan değişiklikler TCDD’yi şu an 4.000’in üzerinde taşeron işçinin çalıştığı bir duruma getirmiştir. Yeni kadro cetvelleri ile kurulacak yapı ile bu durumun derinleşmesi hedeflenmektedir.
TCDD’nin mevcut çalışanlarının % 47’sini direkt olarak etkileyecek bir çalışma sonrasında ulaşılacak yapının demiryollarının etkinliğini arttırma amacına hizmet etmeyeceği TCDD’nin hem temel işlev alanları hem de temel uzmanlık alanlarının yeni norm kadro cetvellerinde göz ardı edildiği gerçeği göz önüne alındığında çok açık bir şekilde görülmektedir. Yeni norm kadro cetvelleri ile yaratılacak yapının amacı demiryollarının etkinliğinin arttırılması değil demiryollarında piyasanın etkinliğinin arttırılmasıdır.
Emniyet ve güvenlik, üreten ve tüketenin insan olduğu her alanın olmazsa olmaz önceliğidir. Demiryolları da bu alanlardandır. TCDD bu güne kadar örgütsel yapısında yaptığı değişikliklerle bu önceliklerini terk etmekte ve yeni norm kadro cetvelleri ile piyasa önceliğini derinleştirmektedir.
Bu durum, söz konusu kadro cetvellerinin uygulanmasından direkt olarak etkilenecek mevcut TCDD personeli yanında, emniyet ve güvenlik önceliğinin terk edilmesi nedeniyle demiryolu ulaştırmasını kullananları ve optimum büyüklük tasarımı dahi olmadan yapılması ve demiryollarının gelecekte alacağı role ilişkin Ülkemizin gelişimi yönünde bir öngörünün bulunmaması nedeniyle Ülkemizde tarım ve sanayi başta olmak üzere tüm ekonomik alanları ve buna bağlı olarak da tüm halkımızı etkileyecek bir nitelik taşımaktadır.
TCDD TARAFINDAN YAPILAN NORM KADRO ÇALIŞMASI İLE MEVCUT KADRODURUMUNU GÖSRERİR ÇİZELGE
KADRO UNVANILARI |
KADRO SAYILARI |
MEVCUT UNVANILAR |
MEVCUT SAYILARI |
AMBAR MD.YRD. |
68 |
||
Ambar Memuru |
1 |
AMBAR MEMURU |
9 |
AMBAR MÜDÜRÜ |
25 |
||
Ambar Saymanı |
135 |
AMBAR SAYMANI |
77 |
Ambar Şefi |
63 |
AMBAR ŞEFİ |
113 |
ANA İK.MRK.MD. |
1 |
||
ANA İK.MRK.MD.YR. |
3 |
||
Aplikasyon Şefi |
7 |
||
Aşçı |
8 |
AŞÇI |
9 |
AŞÇI YRD. |
1 |
||
Aşçıbaşı |
2 |
AŞÇIBAŞI |
15 |
AVUKAT |
15 |
||
BAGAJ KONDOKTÖRÜ |
6 |
||
Bakım Onarım Müdürü |
37 |
||
Bakım Onarım Şefi |
143 |
BAKIM ONARIM ŞF. |
9 |
Başkontrolör |
21 |
||
Başmakinist |
22 |
BAŞ MAKİNİST |
26 |
Başmimar |
4 |
BAŞ MİMAR |
7 |
Başmüfettiş |
38 |
BAŞ MÜFETTİŞ |
31 |
Başmühendis |
75 |
BAŞ MÜHENDİS |
24 |
BAŞ MÜHENDİS (ATELYE |
8 |
||
Başmütercim |
1 |
BAŞ MÜTERCİM(MRK) |
1 |
Başöğretmen |
3 |
||
Başpuantör |
4 |
BAŞ PUANTÖR |
30 |
Başpuvantör / Puvantör |
71 |
||
Başrepartitör |
46 |
BAŞ REPARTİTÖR |
50 |
Başrevizör |
177 |
BAŞ REVİZÖR |
284 |
BAŞ TEKNİSYEN |
29 |
||
Başuzman |
25 |
BAŞ UZMAN |
18 |
Başveznedar |
1 |
BAŞ VEZNEDAR |
3 |
Bilgi Giriş Operatörü |
0 |
BİLGİ GİRİŞ OPR. |
3 |
BİLGİ İŞLEM ŞF. |
5 |
||
Bölge Kısım Şefi |
0 |
BÖLGE KISIM ŞF. |
26 |
Bölge Müdür Yardımcısı |
24 |
BÖLGE MÜDÜR YR. |
24 |
Bölge Müdürü |
7 |
BÖLGE MÜDÜRÜ |
7 |
Bulaşıkçı |
2 |
BULAŞIKÇI |
1 |
Büro Şefi |
482 |
BÜRO ŞEFİ |
529 |
BÜRO ŞEFİ (M.İŞLER) |
65 |
||
BYHİ Müşaviri |
1 |
BYHİ MÜŞAVİRİ |
1 |
CER ATELYE MD. |
1 |
||
Cer Başkontrolörü |
7 |
CER BAŞKONTROLÖRÜ |
4 |
Cer Kontrolörü |
11 |
CER KONTROLÖRÜ |
6 |
KADRO UNVANILARI |
KADRO SAYILARI |
MEVCUT UNVANILAR |
MEVCUT SAYILARI |
Cer Teslim Alma Müd.Yrd. |
4 |
CER TESL.ALMA MD.YR. |
1 |
Cer Teslim Alma Müdürü |
4 |
CER TESL.ALMA MD. |
3 |
ÇOCUK GEL.VE EĞT. |
14 |
||
Dağıtıcı |
63 |
DAĞITICI |
98 |
Daire Başkan Yardımcısı |
48 |
DAİRE BAŞKAN YR. |
47 |
Daire Başkanı |
18 |
DAİRE BŞK. |
18 |
Daire Müdürü |
7 |
DAİRE MD.(TAŞRA) |
3 |
DANIŞMA MEMURU |
4 |
||
DEPO MAKİNİSTİ |
3 |
||
Depo Müdürü |
25 |
DEPO MÜDÜRÜ |
18 |
Depo Nezaret Makinisti |
44 |
NEZR.MAKİNİSTİ |
67 |
Depo Şefi |
113 |
DEPO ŞEFİ |
142 |
Dişhekimi |
10 |
DİŞ HEKİMİ |
12 |
DOK KAPTANI |
1 |
||
ECZACI TEKN.YRD. |
3 |
||
ECZACI TEKNİSY. |
14 |
||
Eğitim Merkezi Müdürü |
3 |
EĞİTİM MRK.MD. |
3 |
Eğitim Program Amiri |
14 |
EĞİTİM PRG.AMR. |
2 |
EĞT.MRK.MD.YR. |
7 |
||
ELK.ARŞ.MRK.MD. |
1 |
||
ELK.İŞL.MD.YR. |
4 |
||
ELK.İŞLERİ MD. |
5 |
||
ELK.İŞLERİ ŞEFİ |
5 |
||
Emlak Şefi |
29 |
EMLAK ŞEFİ |
7 |
Envanter Değerlendirme Şefi |
6 |
ENV. DEĞ. ŞEFİ |
6 |
Fabrika Grup Müdürü |
8 |
FABRİKA GRUP MD. |
15 |
Fabrika Müdür Yardımcısı |
6 |
FABRİKA MD.YR. |
7 |
Fabrika Müdürü |
5 |
FABRİKA MÜDÜRÜ |
4 |
Feribot Müdür Yardımcısı |
1 |
||
Feribot Müdürü |
1 |
FERİBOT MÜDÜRÜ |
1 |
FİLİTRECİ |
1 |
||
FİZİKÇİ (TAŞRA) |
8 |
||
Gar Kontrolörü |
8 |
GAR KONTROLÖRÜ |
10 |
GAR MÜDÜR YRD. |
106 |
||
Gar Müdürü |
62 |
GAR MÜDÜRÜ |
47 |
Gar Şefi |
236 |
GAR ŞEFİ |
144 |
Garson |
8 |
GARSON |
1 |
GEÇİT BEKÇİSİ |
7 |
||
Genel Müdür |
1 |
GENEL MÜDÜR |
1 |
Genel Müdür Yardımcısı |
5 |
GENEL MD.YR. |
3 |
GENEL MD.YR.(YKÜ) |
2 |
KADRO UNVANILARI |
KADRO SAYILARI |
MEVCUT UNVANILAR |
MEVCUT SAYILARI |
GİŞE BAŞMEMURU |
24 |
||
Gişe Memuru |
14 |
GİŞE MEMURU |
436 |
GRUP AMİRİ |
1 |
||
Grup Muhasebe Müdürü |
1 |
GRUP MUHASB.MD. |
2 |
Grup Müdürü |
20 |
GRUP MÜDÜRÜ |
5 |
GÜMR. AMB. BÖL.MD. |
1 |
||
HAREKET BAŞKONTROLÖR |
12 |
||
HAREKET KONTR. |
34 |
||
HAREKET MEM.YR. |
114 |
||
Hareket Memuru |
749 |
HAREKET MEMURU |
448 |
HASTABAKICI |
3 |
||
Hekim |
37 |
HEKİM |
47 |
Hemşire |
26 |
HEMŞİRE |
5 |
HİZMETLİ |
3 |
||
HOSTES |
1 |
||
Hukuk Müşaviri |
12 |
HUKUK MÜŞAVİRİ |
12 |
I. Hukuk Müşaviri |
1 |
I.HUKUK MÜŞAVR. |
1 |
İnşaat Sürveyanı |
4 |
İNŞAAT SÜRVEYANI |
1 |
İstasyon Şefi |
399 |
İSTASYON ŞEFİ |
304 |
İstatistikçi |
4 |
İSTATİSTİKÇİ |
1 |
İşletme Müdürü |
22 |
İŞLETME MÜDÜRÜ |
13 |
İtfaiye Amiri |
1 |
İTFAİYE AMİRİ |
4 |
İtfaiye Çavuşu |
3 |
İTFAİYE ÇAVUŞU |
6 |
İtfaiye Eri |
8 |
İTFAİYE ERİ |
12 |
K.GÜV.AMİR YR |
16 |
||
K.GÜV.AMİRİ |
12 |
||
K.GÜV.GÖREVLİSİ |
1448 |
||
K.GÜV.GR.ŞF. |
99 |
||
K.GÜV.MD. |
1 |
||
K.GÜV.MD.YR |
1 |
||
K.GÜV.ŞF.(MRK) |
1 |
||
K.GÜV.ŞF.(TAŞRA) |
54 |
||
KAPI KONDÖKTÖRÜ |
2 |
||
KAPTAN |
1 |
||
Kaynak Şefi |
7 |
||
Kimyager |
8 |
KİMYAGER |
6 |
Kira İşleri Şefi |
0 |
KİRA İŞLERİ ŞF. |
7 |
Kondüktör |
668 |
KONDOKTÖR (BİLET) |
399 |
Kontrolör |
45 |
||
Koruma ve Güvenlik Müdür Yrd. |
17 |
||
Koruma ve Güvenlik Müdürü |
8 |
KADRO UNVANILARI |
KADRO SAYILARI |
MEVCUT UNVANILAR |
MEVCUT SAYILARI |
KÖPRÜ EKİP ŞEFİ |
11 |
||
Köprüler Şefi |
7 |
||
Kreş Müdürü |
4 |
KREŞ MÜDÜRÜ |
1 |
Laborant |
37 |
LABORANT |
3 |
LABORANT YR. |
1 |
||
LABORATUVAR MD. |
1 |
||
LİM.BAŞPUANTÖRÜ |
118 |
||
LİM.İŞLETME MD. |
6 |
||
LİM.İŞLT.MD.YR. |
13 |
||
LİM.OPERASYON MD. |
4 |
||
LİM.SERV.ŞF(TERM) |
5 |
||
LİM.SERVİS ŞF. |
20 |
||
LİM.ŞEF.YR. |
1 |
||
LİM.TEKNİK MD. |
3 |
||
LİMAN PUANTÖRÜ |
89 |
||
LİMAN ŞEFİ |
19 |
||
Lojistik Memuru |
34 |
||
Lojistik Müdür Yard. |
52 |
||
Lojistik Müdürü |
35 |
||
Lojistik Şefi |
53 |
||
Loko Bakım Atölye Müdürü |
7 |
LOKO BAK. ATL.MD. |
6 |
Makinist , Makinist Yardımcısı |
2836 |
||
MAKİNİST |
1653 |
||
MAKİNİST YRD. |
847 |
||
Mali İşler Müdürü |
0 |
M.MALİ İŞL.MD. |
1 |
Mali İşler Şefi |
16 |
MALİ İŞLER ŞEFİ |
19 |
Mekanik Atölye Müdürü |
7 |
||
Memur |
879 |
MEMUR |
455 |
MEMUR (M.İŞLER) |
109 |
||
Merkez Mali İşler Müdür Yardımcısı |
2 |
||
Merkez Mali İşler Müdürü |
1 |
||
Mimar |
15 |
MİMAR |
11 |
Misafirhane Müdürü |
7 |
MİSAFİRH.MD. |
2 |
Muhasebe Müd.Yrd. |
3 |
||
MUH.MD.YR.(ANK.DDY) |
1 |
||
MUH.MD.YR.(FB-LI) |
2 |
||
Muhasebe Müdürü |
3 |
||
MUHASEBE MÜD.(FB-Lİ) |
8 |
||
Muhasebe Şefi |
22 |
MUHASEBE ŞEFİ |
24 |
Müdür |
6 |
||
MÜDÜR (TAŞRA) |
83 |
KADRO UNVANILARI |
KADRO SAYILARI |
MEVCUT UNVANILAR |
MEVCUT SAYILARI |
Müdür Yardımcısı |
4 |
||
Müdür Yardımcısı (İdari) |
5 |
||
Müdür Yardımcısı (Teknik) |
3 |
||
Müfettiş |
10 |
MÜFETTİŞ |
8 |
Müfettiş Yardımcısı |
10 |
||
MÜHENDİS |
216 |
||
MÜHENDİS (ATELYE) |
131 |
||
Müşavir |
30 |
MÜŞAVİR |
29 |
Müşavir Avukat / Avukat |
53 |
MÜŞAVİR AVUKAT |
20 |
Mütercim |
19 |
MÜTERCİM (MRK) |
12 |
Odacı |
430 |
ODACI |
110 |
ODACIBAŞI |
1 |
||
Öğretmen |
41 |
ÖĞRETMEN |
26 |
Pers. Ve İd.İşl.Müd.Yrd. |
1 |
||
PER.İD.MD.YR(F-L) |
3 |
||
Personel Şefi |
37 |
PERSONEL ŞEFİ |
33 |
Personel ve İdari İşler Müd. |
5 |
||
PER.VE İD.MD.(FB-Lİ) |
10 |
||
Personel ve İdari İşler Müd.Yard. |
0 |
||
POMPACI |
4 |
||
Programcı |
9 |
PROGRAMCI |
7 |
Programcı Yardımcısı |
4 |
PROGRAMCI YRD. |
4 |
Proje Müdürü |
13 |
PROJE MÜDÜRÜ |
4 |
Psikolog |
7 |
||
Puantör |
61 |
PUANTÖR |
112 |
Repartitör |
67 |
REPARTİTÖR |
21 |
Revizör – Revizör Yardımcısı |
403 |
||
REVİZÖR |
194 |
||
REVİZÖR YRD. |
197 |
||
REVİZÖRLÜK MD. |
11 |
||
REVİZÖRLÜK MD.YR. |
16 |
||
Revizörlük Şefi |
65 |
REVİZÖRLÜK ŞEFİ |
72 |
Reyyon Memuru |
25 |
REYON MEMURU |
25 |
Reyyon Şefi |
19 |
REYON ŞEFİ |
20 |
SAĞLIK MEMURU |
1 |
||
Sağlık Teknikeri |
9 |
SAĞLIK TEKNİKERİ |
20 |
SAVUNMA SEKRETERİ |
1 |
||
SAVUNMA UZMANI |
1 |
||
Sekreter |
32 |
SEKRETER |
3 |
KADRO UNVANILARI |
KADRO SAYILARI |
MEVCUT UNVANILAR |
MEVCUT SAYILARI |
Servis Müdür Yardımcısı |
163 |
SERVİS MD.YR. |
95 |
Servis Müdürü |
80 |
SERVİS MÜDÜRÜ |
68 |
Sistem Çözümleyici |
0 |
SİSTEM ÇÖZÜMLEY. |
7 |
Sistem Operatörü |
2 |
SİSTEM OPR.(MRK) |
1 |
Sivil Sav. Uzmanı |
22 |
SİV.SAVUNMA UZM. |
35 |
Sürveyan |
4 |
||
Şef Garson |
2 |
ŞEF GARSON |
11 |
Şehir Plancısı |
19 |
ŞEHİR PLANCISI |
3 |
ŞOFÖR |
18 |
||
Şube Müdür Yardımcısı |
125 |
ŞUBE MD.YRD. |
139 |
Şube Müdürü |
174 |
ŞUBE MÜDÜRÜ |
125 |
T.ALMA VE YOL.MD. |
2 |
||
T.ALMA VE YOL.ŞF. |
1 |
||
T.ALMA YOL.MD.YR. |
5 |
||
T.MALLAR ŞEFİ |
20 |
||
Tahakkuk Şefi |
18 |
TAHAKKUK ŞEFİ |
25 |
TARIM ÇAVUŞU |
12 |
||
Tarım Kısım Şefi |
7 |
TARIM KISIM ŞF. |
9 |
Tarım Memuru |
7 |
||
TARIM SÜRVEYANI |
1 |
||
Teftiş Kurulu Başkanı |
1 |
||
Teftiş Kurulu Kontrolörü (TAŞRA) |
13 |
TEFTİŞ K.KONT. |
13 |
TEKNİKER |
255 |
||
Teknisyen |
207 |
TEKNİSYEN |
132 |
TEKSİRCİ |
10 |
||
Telgraf Telem Ekip Şefi |
1 |
TELGAF TEL.EK.ŞF. |
28 |
Telgraf Telem Memuru |
39 |
TELGRAF TEL.MEM. |
52 |
Telgraf Telem Şefi *(Haberleşeme Şefi) |
8 |
TELGRAF TELEM ŞF. |
7 |
TELF.MUHABERE M. |
32 |
||
TELF.MUHB.BAŞMEM. |
4 |
||
Tesisler Baş kontrolörü (Trafik) |
7 |
||
TESİS. BAŞKONTROLÖR |
5 |
||
Tesisler Bölge Kontrolörü |
32 |
||
Tesisler Kontrolörü (Trafik) |
7 |
||
TESİSLER KONTR. |
15 |
||
Tesisler Sürveyanı |
334 |
TESİSLER SÜRVEY. |
225 |
TESİSLER ÇAVUŞU |
29 |
||
Tesisler Şefi |
107 |
TESİSLER ŞEFİ |
150 |
TESİSLER ŞF.YR. |
84 |
||
Teslim Alma ve Yollama Memuru |
21 |
||
Teslim Alma ve Yollama Şefi |
13 |
TESLİMALMA ŞEFİ |
2 |
KADRO UNVANILARI |
KADRO SAYILARI |
MEVCUT UNVANILAR |
MEVCUT SAYILARI |
TİC.BAŞ KONTROLÖRÜ |
6 |
||
TİCARET KONTROL. |
24 |
||
Topograf |
2 |
||
Trafik Başkontrolörü |
21 |
TRAFİK BAŞKONTROLÖRÜ |
20 |
Trafik Kontrolörü |
234 |
TRAFİK KONTROLÖRÜ |
200 |
TREN KONTROLÖRÜ |
1 |
||
Tren Odacısı |
123 |
TREN ODACISI |
161 |
Tren Teşkil Memuru |
2141 |
TREN TEŞKİL MEMURU |
1645 |
Trenşefi |
364 |
TREN ŞEFİ |
376 |
USTABAŞI |
1 |
||
UZMAN |
108 |
||
UZMAN YRD. |
18 |
||
Uzman (Hukukçu) |
9 |
||
Uzman Bilgi Giriş Operatörü |
0 |
UZM.BİLGİ GİR.OPR. |
14 |
Uzman Mühendis |
162 |
UZMAN MÜHENDİS |
88 |
UZMAN MÜHENDİS(ATEL) |
51 |
||
Uzman Öğretmen |
6 |
UZMAN ÖĞRETMEN |
3 |
Uzman Programcı |
7 |
UZMAN PROGRAMCI |
7 |
Uzman Teknisyen / Başteknisyen |
93 |
UZMAN TEKNİSYEN |
138 |
Uzman(Hukuk) / Uzman |
0 |
||
Vag.Bak.On.Atl.Müd.Yrd. |
7 |
||
Vagon Bak.On.Atl.Müd. |
13 |
||
Vezne Şefi |
8 |
VEZNE ŞEFİ |
10 |
Veznedar |
17 |
VEZNEDAR |
19 |
VİNÇCİ |
4 |
||
YAĞHANECİ |
1 |
||
YATAKHANECİ |
40 |
||
Yem.Yat.Ser.Gör. |
70 |
YEM.YAT.SER.GÖR. |
71 |
Yem.Yat.Vag.Ser.Şefi |
5 |
Y.Y.V.SERVİS ŞF. |
7 |
YOL ATELYE MD. |
1 |
||
YOL ATELYE MD.YR. |
6 |
||
Yol Başkontrolörü |
7 |
YOL BAŞKONTROLÖR |
3 |
YOL BEKÇİSİ |
199 |
||
YOL ÇAVUŞU |
411 |
||
YOL KISIM ŞEFİ |
141 |
||
YOL ŞB.ŞEFİ (YEDEK) |
2 |
||
YOL ŞUBE ŞEF YRD. |
26 |
||
YOL ŞUBE ŞEFİ |
41 |
||
YÖN.KURULU ÜYESİ |
3 |
||
YÜKSEK HEMŞİRE |
5 |
KADRO UNVANILARI |
KADRO SAYILARI |
MEVCUT UNVANILAR |
MEVCUT SAYILARI |
Yol Kontrolörü |
15 |
YOL KONTROLÖRÜ |
11 |
Yol Sürveyanı |
191 |
YOL SÜRVEYANI |
155 |
Yüksek Mühendis / Mühendis |
481 |
YÜKSEK MÜHENDİS |
28 |
YÜKSEK MÜHENDİS(ATL) |
13 |
||
YÜKSEK MİMAR |
1 |
||
Yüksek Tekniker/Tekniker |
221 |
YÜKSEK TEKNİKER |
1 |
GENEL TOPLAM |
15200 |
16426 |