Söğütlüçeşme-Konya seferini yapmakta olan 81322 sefer sayılı Yüksek Hızlı Tren’in (YHT) bugün (08.09.2021) saat 08.45 sularında Adapazarı-Pendik arasında sefer yapmakta olan bölgesel yolcu treniyle Tersane Saydingi batı çıkışında çarpışmaları sonucu YHT’de seyahat eden 7 yolcu yaralanmıştır.
Yaşanan kazanın can kaybıyla sonuçlanmaması bizleri teselli ederken, her iki trendeki yolcularımıza ve görev yapan demiryolu emekçilerine geçmiş olsun diler, yaralanan yolcularımıza acil şifalar dileriz.
TCDD ve TCDD Taşımacılık A.Ş. sosyal medya hesaplarından kamuoyuna yapılan açıklamada; “Adapazarı–Pendik seferini yapan ADA treni Tuzla Tersane İstasyonunda beklemekte olan Söğütlüçeşme-Konya seferini yapan YHT’ye duramayarak düşük hızda tampon temasında bulunmuştur” denilmiştir.
Sendikamız tarafından yapılan ön incelemede;
Adapazarı Bölgesel Treninin kırmızı sinyal ihlali nedeniyle kazanın meydana geldiği, kaza sonucu 7 YHT yolcusunun hafif yaralandığı,
Ada Treni yolcularının tahliye edilerek Marmaray treni ile Pendik’e seyahatlerinin sağlandığı,
YHT yolcularının ise Ada Treni vagonları ile Gebze’ye gönderilerek, Söğütlüçeşme’den gelen YHT seti ile Konya’ya seyahatlerinin sağlandığı öğrenilmiştir.
Bu kaza Adapazarı Ekspresinin kırmızı sinyali ihlal etmesinden kaynaklanmaktadır.
Ancak esas olarak demiryolu işletmeciliğinin güvenli olmasının nedeni bu sistemin insan hatası olduğunda bu hatayı gideren bir kontrol mekanizmasının olmasıdır. Bu yüzden demiryolu sistemi güvenlidir.
Ancak ülkemiz Avrupa demiryolu işletim sistemine uyum kapsamında ilgili müktesebatın imzacısı olmasına karşın bazı hat kesimlerinde ve çok sayıda lokomotifte bu sistem ya bulunmamakta ya da bazı lokomotiflerde ise arıza nedeniyle çalışmamaktadır.
Yaşanan kazada da görüldüğü üzere Adapazarı Ekspresi lokomotifinde de bu sistemin çalışmadığı ortaya çıkmıştır.
TCDD tarafından müktesebata uygun bir şekilde eksikliklerin bir an evvel giderilmesi gerekmektedir. Bu sistemin hayata geçirilmemesi durumunda önümüzdeki süreçlerde benzer kazaların yaşanabileceğini belirtebiliriz.
Demiryolu hatları ve lokomotif üzerindeki trafik işletim sistemlerinin mutlaka otomasyon sistemde çalışması sağlanmalıdır. Ancak bugüne kadar yaşanan tren kazalarına bakıldığında bu kazaların nedeninin gerek altyapıda gerekse de araçlarda çalışmayan sistemlerden kaynaklandığı görülmektedir.
Bu kaza özelinde de yine böyle bir durum söz konusu olup, aynı hatta karşı yönden gelen trenin sistem tarafından otomatik olarak kırmızı sinyalde durması gerekirdi.
Diğer yandan bu tür kazaların arka planında göz önünde olmayan hataların olduğunu da belirtmek gerekir. TCDD yönetiminin öncelikle yeterli personelle hizmetleri sağlaması, bu personel arasında işçi memur ayrımının ortadan kaldırılarak tek statüde toplanmaları, trafikle ilgili istihdam edilen personelin yeni işe alımında ve görevde yükselmesinde intibak eğitimlerinin sürelerinin en az 6 ay olması ve esas olarak 1995’ten bu yana sürdürülen demiryollarının yeniden yapılandırılması projesinden bir an önce vazgeçilerek özelleştirilme çalışmasına son verilmesi gerekmektedir.
TCDD üst kademesinin 165 yıllık kurum kültürüne, teknik işleyişe yabancı olmaları, diğer yönetici kadrolarında liyakat esas alınmadan atanmış olmaları sorunlara çözüm bulunmasını engellemektedir.
TCDD, demiryolu emekçilerinin örgütlü olduğu sendikamızın görüş ve önerilerini, bilim adamlarının raporlarını dikkate almalı, şova ve siyasi çıkarlar uğruna yanlış ve eksik projeleri kullanıma açmamalıdır.
Aksi uygulamalar kamu zararına ve yurttaşların yaşamlarını yitirmelerine neden olan kazaların yaşanmasıyla sonuçlanacaktır.
Saygılarımızla
Merkez Yürütme Kurulu