TCDD TAŞIMACILIK A.Ş. Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Hasan PEZÜK Sendikamız Genel Başkanı Murat ORAL tarafından makamında ziyaret edildi.
Yapılan ziyarette Sendikamız tarafından hazırlanan rapor Sayın Genel Müdür Hasan PEZÜK’e sunularak raporumuzda yer alan konular ele alındı.
Sendikamız tarafından TCDD TAŞIMACILIK A.Ş. Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Hasan PEZÜK’e sunulan raporumuz aşağıdadır.
TCDD TAŞIMACILIK A.Ş. SORUNLAR RAPORU
Sendikamız tarafından TCDD Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Hasan PEZÜK ile 25 Ocak 2022 tarihinde yapılan görüşmeye sunulan raporumuz
Sendikamız Merkez Yürütme Kurulu üyeleri tarafından TCDD Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Hasan PEZÜK ile 14 Ekim 2021 tarihinde yapılan görüşmede kurumumuzda yaşanan çeşitli sorunlar aktarılmıştı.
Yapılan bu görüşme sonrası halen bu sorunlardan kimileri yaşanmaya devam ederken üyelerimiz ve çalışanlar tarafından da bazı yeni sorunlar sendikamıza iletilmiştir.
Aşağıda tarafımıza iletilen ve çözümlenmesi aciliyet taşıyan kimi sorunlarla birlikte iş barışının sağlanması ve daha iyi çalışma koşullarının oluşturulması amacıyla aşağıda yer alan sorunların çözümlenmesi önem taşımaktadır.
Mülakatlar
TCDD Taşımacılık A.Ş. Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği sınavları kapsamında önce yazılı sınavlar yapılmakta ardından da bu yazılı sınavı kazananlar arasından mülakat sınavı yapılmaktadır.
Geçen süre içerisinde yapılan mülakat sınavlarının adil olmadığı ve başta sendikamız üyelerinin maruz kaldığı ayrımcılık nedeniyle mağduriyetlerin oluştuğu görülmüştür.
Sendikamız üye ve yöneticileri arasında 100 puan alanların sözlü mülakatlarda düşük puan verilerek ayrımcılık yapıldığına tanık olunmuştur.
Mülakat sınavlarının sendikal ayrımcılık yapılarak mağduriyetlere yol açmadan, hakkaniyetli bir şekilde, bilgi ve liyakati esas alarak yazılı sınavın objektif sonuçlarını ortadan kaldırmadan yapılması, kayırmacılığa ve kadrolaşmaya neden olan koşulların ortadan kaldırılması,
Personel Eksikliği, Fazla Mesailer ve Tren Kazaları
Kurumumuzda başta faal personel olmak üzere personel eksikliği her unvan ve işyerinde yaşanmaktadır.
Personel eksikliği nedeniyle pek çok yerde personele kendi isteği dışında fazla mesai yaptırıldığı görülmektedir. Personel yoğun bir şekilde çalıştırılmakta, bu durum yorgunluğa ve yıpranmaya neden olmaktadır. Bu durum kaza ve olaylara sebebiyet vermektedir.
Genel Müdürlüğünüz tarafından eksik kadroların giderilerek fazla mesaisiz iş ortamı ve düzeni oluşturulması,
Baş Makinistlik Seçimleri
Önceki yıllarda Baş Makinist seçimleri eğitim programlarında üstün başarı sağlamış, eğitim düzeyi yüksek olan, mesleğine hakim olan kişilerden liyakat esasına göre seçilmekteydi.
Son yapılan Baş Makinistlik görevlendirmelerinin bu esaslara göre yapılmak yerine yine ayrımcı bir yaklaşımla hayata geçirilmiştir. Yapılan bu görevlendirmelere bakılınca personel arasında yapılan değerlendirmeler “oldukça olumsuz olduğu gibi hakkaniyetli olmamıştır şeklindedir. ” Bu durum Makinistlerin moral ve motivasyonlarını bozarken iş barışını da zedelemiştir.
Baş Makinistlerin; duyurusunun önceden yapılmak suretiyle kriterlere uygun personel arasından yapılacak sınavla belirlenmesi,
Danıştay Tarafından İptal Edilen Trafik Kontrolörlerinin Ceza Modeli Doldurması
TCDD Bölge Kontrölörlerinin sınavsız atamasının yapıldığı kararın ardından sendikamız tarafından bu kararın iptali talebiyle dava açılmış ve kurum kararı iptal edilmiştir.
Danıştayın iptal kararına rağmen yetkisiz olan bu Bölge Kontrölörleri hala trenlere çıkarak görev yapan tren üstü personele ceza yazmaktadır.
Mahkeme kararını görmezden gelen, personelin mağduriyetine neden olan ve ayrıca hukuka aykırılığı ortada olan bu olumsuzluğun giderilerek ceza panlarının silinmesi,
Yahşihan’a Vagon Servis Şefliği Kurulması
Yahşihan İstasyonuna Vagon Teknisyeni atanmıştır. Ancak yer tahsisi yapılmamış ve Vagon muayeneleri için hiç bir teknik malzeme sağlanmamıştır. Hatta teker bodenini ölçecek kumpasları bile bulunmamaktadır.
Yahşihan Vagon Servis Şefliğinin görev ve sorumluluklarını yerine getirmek üzere yer tahsisinin yapılmasını ve malzeme eksikliklerinin giderilerek uygun çalışma koşullarının sağlanması,
Yataklı Kondüktörlerinin Kondüktör Olarak Çalışması
Kurumumuzda Kodüktör unvanlı personel sayısında eksiklik yaşanmaktadır. Bu nedenle Yataklı Kondüktörlerinin personel eksikliğinin yaşandığı yerlerde Kondüktör olarak çalıştırılmaktadır.
Bir çalışana iki ayrı görev verilmesi iş verimini ve personel moral motivasyonunu olumsuz etkilemektedir.
Her görevin ayrı eğitimi ve sorumluluğu bulunmaktadır. Bu nedenle; Yataklı kondüktörlerine verilmek istenen kondüktör kursları mevzuata uygun değildir. Buna rağmen açılan kondüktör kurslarına katılmak istemeyen yataklı kondüktörlerine baskı yapılarak soruşturmalar açılmıştır. Bu soruşturmaların iptali ile bu uygulamaya son verilerek her personel kendi unvanında çalıştırılmalıdır.
Tablet Girişleri Makinistlere Yaptırılması
Teşkilat Garlarından, tren çıkış Gar ve İstasyonlarında vagonların tablete girişleri Makinistlere yaptırılmaktadır. Bu görevler daha önce İstasyon personeli tarafından yapılmaktaydı.
Tabletlere vagon girişlerinin yine İstasyondaki personel ve Lojistik Memurlarına yaptırılması,
4011 modellerin nasıl yazılıp, kapanacağına dair net açık emir yayınlanması
Makinist, Tren Şefi ve Kondüktörler treni teslim almaları ve teslim etmeleri sırasından buluşmalar muntazam yapılamadığından uzun süre treni beklerken puantaja yazılı saatler tren üstünde geçen saatler olarak kaydedilmekte, treni bekleme sırasında geçen 2-3 saatlik tren bekleme süreleri dahi kapattırılmaktadır.
4011 modelin personelin treni beklediği süre boyunca kapatılmaması ve bu durumun ilgili Bölge Müdürlüklerine emirlenmesi,
YENİCE-ADANA Arası Servis Talebi
Adana ve Mersinde bulunan atölyelerin Yenice Lojistik merkezine taşınmasıyla Adana ve Mersin de çalışan personellerin işe geliş gidişlerinde çok büyük sıkıntı sorunlar yaşanmaktadır. Personelin yaklaşık 2,5-3 saat yolda zaman geçmektedir. Gece 23 ten sonra ring yoktur. Ayrıca Adana-Mersin arasında yol çalışmasına başlanacaktır. Çalışma nedeniyle Yenice’de çalışmakta olan personelin gidiş gelişlerinin sağlanmasında personel daha fazla sorun yaşayacaktır. Bu sorunun çözümü için Adana ve Mersin illeriyle Yenice arasında biran önce servis konulması,
Yenice’de faaliyete geçirilen loko bakım ve vagon atölyelerin gerek alt yapı gerekse fiziki yetersizlikleri nedeniyle (ekonomik ,iş ve kaza riski personelin sosyal ve psikolojik açıdan) Adana’da bulunan yolcu birimlerine ait atölyelerin (ray-büs depo ve yocu vagonları bakım atölyesi) yeniceye taşınmaları iptal edilerek Raybüs depo ve yolcu vagonları tamir ve bakım atölyesi Adana’da kalması,
Altyapıdan TAŞIMACILIK A.Ş.’ye Geçiş Talepleri
01.05.2013 tarih ve 28634 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe konulan 6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanunun ardından yaşanan kurumsal ayrışmalar sonrası personelin Altyapı’dan TAŞIMACILIK A.Ş.’ye geçişlerinde sorunlar yaşanmaktadır.
Talepte bulunan personele 60 yaş üstü olan personelin geçiş yapamayacağı belirtilmektedir. Bu durum personelin mağduriyetine neden olmaktadır. Bu mağduriyetlerin giderilmesini talep ederiz.
DİĞER SORUNLAR
- Adana Bölge Müdürlüğünde Mersin, İskenderun, Yenice ve Adana da bulunan Araç bakım müdürlüğüne bağlı işyerlerinde memurların işe gidiş ve gelişlerinde yüz taramalı elektronik kart sistemi uygulamaya konulmuş olup, kanuna ve yönetmeliklerde aykırı olan bu sistemin uygulanmasından vazgeçilmesi.
- Faal personelin göreve geliş gidişleri de araç ve personel eksikliği (şoför) nedeniyle mağduriyet yaşanmakta bu nedenle Adana bölgesindeki işyerlerine yeteri kadar araç ve personel temin edilmesi.
- Tren üstü personel için verilen kahvaltı ve yemekler hem kalite yönünden hem de sağlık açısından (bozulmuş yemekler) ciddi sorun teşkil edilmekte düzeltilmesi için gerekli ve uyarı ve girişimlerin yapılması
- Personel yetersizliği nedeniyle makinist personel başta olmak üzere faal personel aşırı çalışmaya zorlanmaktadır bu nedenle personel eksikliğinin giderilerek tüm işyerlerinde ve çalışanlar için turnis uygulaması hayata geçirilmelidir.
- Taşrada bulunan lojistik iş yerlerinde personel sıkıntısı (lojistik memuru) nedeniyle işlerde aksamalar yaşanmakta ve mevcut personel üzerindeki iş yükü had safhadadır bu nedenle personel eksikliğinin giderilmesi,
- Taşrada bulunan ya da yeni açılan vagon servis şefliklerinde yeterli sayıda vagon teknisyeni bulunmadığından (Karaman Ulukışla ve F. Paşa) buradaki işler vekâletlerle çözülmeye çalışılmaktadır. Bu nedenle bu işyerlerindeki personel açığının acilen giderilmesi,
- Ayrışmadan sonra TAŞIMACILIK A.Ş. Müdürlüklerinde kalan Ambar Şefi ve Sayman unvanında çalışan personelin Lojistik Şefi yapılması,