Sendikamızın üyesi olan ve TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürlüğüne bağlı İzmir Bölge Müdürlüğü işyerlerinde Makinist unvanında çalışmakta olan 2 üyemiz adına açılan fazla mesai yapmama talebiyle açılan 2 dava daha sonuçlandı.
“TCDD İzmir Bölge Müdürlüğü Alsancak Lojistik Hizmetleri Müdürlüğü’nde makinist olarak görev yapan üyemiz adına Sendikamız tarafından; zorunlu haller hariç fazla mesai yapmak istemediğinden bahisle, çalışma planının fazla mesaiye yol açmayacak şekilde düzenlenmesi istemiyle 16/08/2022 tarihinde yapılan başvurunun reddine ilişkin 22/08/2022 tarih ve 296150 sayılı TCDD Taşımacılık AS Genel Müdürlüğü İzmir Bölge Müdürlüğü işleminin; davacının görev yaptığı kurumda her ay sürekli olarak fazla mesaiye bırakıldığı, fazla mesai yönteminin asıl çalışma yöntemi haline geldiği, davacının istisna hallerde, kaza, doğal afet, resmi tatil ve bayram günlerinde fazla çalışmayı kabul ettiği, zorunlu hallerde fazla mesaiye katılmayı kabul ettiği, idarenin haftalık 40 sat üzerinden kaç tane makiniste ihtiyaç varsa o kadar makinisti istihdam etmekle yükümlü olduğu, ihtiyaç kadar makinist istihdam edilmeyerek davacının her ay sürekli fazla çalıştırılarak istisna olan fazla çalışma usulünü asıl çalışma yöntemi olarak uyguladığı ileri sürülerek iptaline karar verilmesi” talebiyle açılan davalar sendikamız lehine sonuçlandı.
TCDD Taşımacılık A.Ş. tarafından; “Davacının sürekli olarak fazla çalıştırılmadığı, son dönemde artan yolcu yoğunluğuna bağlı olarak çalışma Sartlarında anormal derecede yoğunluk oluştuğundan, personele yeterli dinlenme verilememesi ve makinist eksikliği nedenleriyle trenlerin mevcut makinist ile sevk edilmeye başlanıldığı, eksik olan makinist unvanına yönelik kadro talebinde bulunulduğu, gerekli personelin kadroya alınmasının belirli bir süreci zorunlu kıldıgı, trenlerin aksamaması ve kamuya gerekli hizmetin verilmesi için atama süreci gerçeklesene kadar bir takım çözümler üretmek zorunda kalındığı, burada zorunlu bir durumun söz konusu oldugu, bu durumun sürekli devam edecek bir yöntem olmadığı belirtilerek davanın reddine karar verilmesi gerektiği” savunulmaktadır.
Davaya bakan İZMİR 7.İDARE MAHKEMESİ tarafından verilen kararda;
“399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’de, sözleşmeli personelin haftalık çalışma süresinin 40 saat olduğu belirtildikten sonra, zorunlu ve istisnai hallerde normal çalışma saatleri dışında veya tatil günlerinde fazla çalışma yaptırılabileceği öngörülmüştür. Buna göre, fazla çalışma olağan bir çalışma usulü olmayıp, istisnai bir usuldür. Bu istisnai çalışma usulünün, personel açığını kapatmak amacıyla idare tarafından sürekli uygulanarak, olağan bir usul haline getirilebilmesine hukuken imkan bulunmadığı gibi sürekli fazla çalıştırılarak, davacı açısından fazla çalışmanın olağan bir çalışma usulü haline getirildiği görülmektedir.
Bu durumda, ancak zorunlu ve istisnai hallerde fazladan çalıştırılabilmesi mümkün olan davacının, sürekli hale getirilmiş olan fazla çalıştırma uygulamasına son verilmesi istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.” Denilmiştir.
BTS olarak kurumda uzunca bir süredir pek çok unvanda personel eksikliğinin bulunduğu dile getirilerek özellikle faal personel ihtiyacının giderilmesi gerektiği her fırsatta yazılı ve sözlü olarak aktarılmakta ve çözüm bulunması talep edilmektedir.
Bu ısrarcı taleplerimiz maalesef kurum tarafından karşılanmamaktadır.
BTS olarak; üyelerimizin hak ve çıkarlarını korumak üzere hukuksal mücadelemizi sürdürmekteyiz.
İlgili kurumların bir kez daha personel eksikliğinin giderilmesi yönünde ivedilikle adım atması gerektiğini belirterek talebimizi yineliyoruz.
Merkez Yürütme Kurulu