Demiryolu Hatlarındaki Projelerin Bütünlüklü Olarak Bitirilmeden Açılması
Riskler Taşımaktadır.
Ankara-Sivas YHT Hattı Eksiklikleriyle Açılmıştır.
29.04.2023
Ülkemiz demiryolu yatırımlarında özellikle Yüksek Hızlı Tren (YHT) ağırlıklı projeler yürütülmektedir.
Bu projelerden Ankara-İstanbul hattı halen tam olarak bitirilmemişken, Ankara-İzmir YHT hattında ise projeler sürekli revize edilmektedir.
Kayaş-Sincan Ankara Başkentray projesi tam olarak bitirilmeden 24 Haziran 2018’de yapılan seçimler öncesi 12 Nisan 2018 tarihinde işletmeciliğe açılmış, bu eksikliklerden kaynaklı 13 Aralık 2018 tarihinde Marşandiz’de YHT hattında hepimizi derinden üzen bir kaza yaşanmıştır.
26 Nisan 2023 tarihinde açılan Ankara-Sivas YHT hattında da yine bir takım eksiklikler bulunmaktadır. Bu eksiklikler gerek siyasi iktidarın açıklamalarında gerekse de kurum içi yazışmalarda ifade edilmiştir.
YHT işletmeciliğinde emniyet açısından olması gereken sinyalizasyon sisteminin bir üst emniyet devresi olan Avrupa Tren İşletim Sistemi (ETCS), projenin erken açılmasından dolayı hat kesiminin bir kısmında henüz devreye girmemiştir. Kayaş-Balışıh arasındaki 70 km’lik hattın belirli kısımlarında yol ekipmanları faal olmadığından set üzerindeki ekipmanlarca algılanmadığı için YHT setleri bu hat kesiminde olması gereken 250 km hıza ulaşamamakta, azami 110 km hıza izin verilmektedir. Haliyle YHT işletmeciliği için bir risk barındırmaktadır. ETCS Sisteminin hat kesiminin bir kısmında olmamasının getirdiği riskler TCDD Demiryolu Emniyeti ve Risk Yönetimi Müdürlüğünün ( 25.04.2023 tarihli 511460 sayılı ) yazılarında da ifade edilmiştir.
Elmadağ bölgesindeki hat üzerinde bulunan tüneller ve viyadükler yakın zamanda açılmış, bu yapılar ve hattın mevsimsel değişikliklere, yağış ve ısı farklarına vereceği tepkilerin izlenebilmesi adına yeterince deneme seferi yapılamamıştır.
Güzergâhta 8 İstasyon olup, 3 İstasyon hizmete girmiş, diğer İstasyonlarda inşaat çalışmaları halen devam etmektedir.
2009 yılından beri devam eden proje, ihale şartname ve teslim sürelerine uyun olarak üstlenici firmalar tarafından belirtilen sürelerde bitirilememiş ve hattın açılışı 6 defa ertelenmiştir.
405 km’lik bir YHT hattında sadece karşılıklı 3 sefer çalıştırmak, kurumsal kaynakların akılcı ve verimli kullanılmaması anlamına gelmektedir.
Bu eksikliklere dikkat çekmek, risk ve tehlikeleri görünür kılmak ve uyarmak sendikal sorumluluğumuz arasındadır.
Geçmiş dönemlerde yaşanan tren kazaları öncesinde de uyarılarda bulunmamıza rağmen bu uyarılarımızın dikkate alınmamasının acı sonuçlarını Pamukova ve Marşandiz kazalarında olduğu gibi hep birlikte yaşadık.
Bizler demiryollarının gelişiminden, yük ve yolcu taşımacılığındaki payının artmasından, yurdun baştanbaşa demir ağlarla örülmesinden övünç ve gurur duyarız.
BTS olarak; risklerden arındırılmış, hızlı, emniyetli ve ulaşılabilir bir demiryolu taşımacılığından yana olup, çalışanların ve yurttaşların sağlıklı bir şekilde taşınmasını önemsemekteyiz.
Saygılarımızla
Merkez Yürütme Kurulu