Malatya’da Malatya Şubemiz ile Türk Ulaşım Sen Malatya Şubesi, Malatya Şubesi, Demard, Dekad Malatya Şubesi ile Engelli Kamu Çalışanları Derneği tarafından ortaklaşa düzenlenen basın açıklaması ile fazla mesailer protesto edildi.
Sendikamız Malatya Şube Başkanı Kasım OTUR tarafından okunan basın açıklamasında; 399 sayılı KHK’nın 20. maddesinde haftalık çalışma süresi 40 saat olarak belirlenmesine rağmen kurum tarafından buna uyulmadığı, faal personelin günde yaklaşık 20 ile 24 saat arası sürekli özellikle tren üzerinde çalıştırılmakta olduğu ve aylık çalışma süresinin 300-350 saati bulduğu belirtilmiş, böyle bir çalışma sisteminde kazaların kaçınılmaz olarak arttığı, çalışanların ve yolcuların can güvenliği tehlikeye atıldığı belirtildi.
Açıklamada; 399 sayılı KHK’ de fazla çalıştırılacak personel sayısı kurumun sözleşmeli personel sayısının % 5’ini, ödenecek fazla çalışma ücreti ilgilinin temel ücretlerinin % 15’ini geçemez” denilmekte olmasına rağmen bu kanuna uyulmadığına vurgu yapıldı.
Açıklamada; TCDD Genel Müdürlüğünün 8 Ocak 2013 tarihli 586 sayılı Maliye Bakanlığına yazdığı yazıda;“Faal personel olarak adlandırdığımız ve seyrüseferden bizzat sorumlu olan sözleşmeli statüdeki personele fazla mesai ücreti olarak 1.45 kuruş verilmektedir. Oysaki bunların yerine asgari ücretle çalışanlarla karşılarsak 2350 kişinin daha çalışmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Yaklaşık olarak 4-5 katı maliyet artmaktadır.” denilmektedir. Bunun anlamı “Biz bunları köle gibi çalıştıralım.” demektir.
Diğer yandan aynı işi yapan farklı unvanlarda çalışanlar bulunmakta olup; işçi makinist günlük 9 saati haftalık 45 saati geçmeyecek şekilde çalıştırılırken, memur makinist fazla çalıştırılmaktadır. Fazla çalıştırılmada işçi personele saat başına 12.00 TL, memur personele ise 1.45 TL reva görülmüştür.
Anayasamızın “Zorla Çalıştırma yasağı” başlıklı 18. Maddesinde hiç kimsenin zorla çalıştırılamayacağı, angaryanın yasak olduğu belirtilmektedir. Faal personel kuruma dilekçe vererek fazla çalışma yapmak istemediğini belirtmiş, TCDD Genel Müdürlüğüne avukatlar aracılığıyla noterden protesto gönderilmiştir. Kurum bunların hiçbirine cevap vermemiştir.
Bizler Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin tamamlayıcısı olan, sosyal ve ekonomik hakları koruma altına alan Avrupa Sosyal Şartında da belirtildiği gibi adil, güvenli ve sağlıklı çalışma koşullarına kavuşmak, kendimize ve ailelerimize iyi bir yaşam düzeyi sağlamak istiyoruz.
Şubat-Haziran 2013 ayları arası fazla çalışma yaptırılmamış bu zaman diliminde kazalar da olmamıştır. Bu tarihten sonra zorla yaptırılan fazla çalışmalar sonucu kazalar olmaya başlamıştır.
Bu nedenle faal personelin çalışma düzeninin Anayasa, taraf olduğumuz Uluslar arası Sözleşmeler ve yasalarda belirlenen ilkeler çerçevesinde, faal personelin sağlığı, aile ve sosyal hayatları, demiryolları ile seyahat edenlerin can ve mal güvenliğinin sağlanması, kazaların önlenmesi gibi hususlarda dikkate alınmak suretiyle çalışma düzeninin belirlenmesinde;
Faal personelin ve tren üzerinde çalışan personelin günlük çalışma sürelerinin 8 saati aşmaması, Haftalık ve aylık çalışma sürelerinin aşılmaması, Haftalık 40 saat çalışma süresinin aşılması halinde isteyen personele bunun karşılığının dinlenme olarak verilmesi, Görevi gereği harici merkeze giden ve burada kalan personelin görev başında sayılması ve fazla mesai olarak ödenmesi, faal personelin hafta sonu tatilinin belirlenmesi gerektiği belirtilmiştir.