Demiryollarında yeniden yapılanma çalışmaları adı altında tasfiye ve özelleştirme çalışmaları son 15 yıldır kesintisiz bir şekilde devam ederken, bu süreçte işletmecilik güvenliği hiç olmadığı kadar güvenilirliğini kaybetmiş, yakın geçmiş, ülke gündemine de oturduğu üzere, ölümlü büyük kazalara şahitlik ederken, çalışma koşularından kaynaklı iş kazaları olağan hale gelmiştir.
Son olarak 29.05.2014 tarihinde Arifiye Yüksek Hızlı Tren Gar binasının yapımı sırasında binanın çökmesi sonucu son aldığımız bilgilere göre; 6 işçi yaralanmış olup, bu işçilerin sağlık durumlarının iyi olduğu öğrenilmiştir.
2013 yılı veriline göre demiryollarında Tren Çarpışması, Dray (trenin raydan çıkması), Trenden Düşme diğer kazaların sayısı toplamında 147 kaza meydana gelmiş, bu kazaların sonucunda yolcu-personel ve diğer şahıslardan ölü sayısı 55, yaralı sayısı ise 101 olarak açıklanmıştır. Bu veriler ışığında demiryollarımızda yaşanan kaza oranının ne denli büyük olduğu görülmektedir.
Son dönemlerde ise hızlı tren hat yapımı sırasında birçok kaza meydana gelmiştir. Taşeron elemanı olarak çalışanlar Kurumun ve ilgili firmanın gerekli iş sağlığı ve güvenliği önlemi almadığı için ölümlü ve yaralanmayla sonuçlanan üzücü olaylar meydana gelmiştir.
İş Kanunu’na göre, işverenler işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması için gerekli her türlü önlemi almak, araç ve gereçleri noksansız bulundurmak, işçiler de iş sağlığı ve güvenliği konusunda alınan her türlü önleme uymakla yükümlüdür.
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı DHMİ ve TCDD’nin İŞ SAĞLIĞI GÜVENLİĞİ hizmeti alması, işyerlerinde bu konuda kurullar oluşturması, gerekli emniyet tedbirlerini alıyor olması, personelini periyodik olarak eğitiyor olması yasal bir zorunluluktur. Kurumlar açısından konu irdelendiğinde ve eğitim programları ile meslek standartları karşılaştırıldığında GENEL İŞ SAĞLIĞI GÜVENLİĞİ konuları kapsamında verilmekte olan eğitimin ULUSAL STANDARTIN amir hükümlerini karşılamakta olduğu fakat gerçek manada ilgili kurumlarda özellikle demiryollarında seyrüsefer güvenliğine yönelik hususlarda gereken eğitimin verilmediği ve önlemlerin alınmadığı görülmektedir.
Hızlı trenin seyrüsefer güvenliğinin her koşulda sağlanması bir diğer önceliktir. Ancak son yaşanan merkezi Çanakkale olan ve İstanbul’dan hissedilen depremde görüldüğü gibi marmaray hattında çalışan trenleri tehlikeye düşürecek bir deprem olması durumunda nasıl hareket edileceğine dair herhangi bir yönetmelik ve emir bulunmazken, diğer yandan böylesi bir olumsuzluk durumunda inisiyatif personele bırakılmıştır. Oysa böylesi bir olumsuzluk halinde neler yapılacağına dair açık olarak yönetmelik ve emirler olmalı, trenin personelin inisiyatifine bırakılmaksızın otomatik olarak kilitlenmesini sağlayacak bir mekanizmanın kurulmuş olması gerekmektedir. Diğer yandan deprem anında nasıl bir uygulamanın hayata geçirileceğine yönelik olarak TCDD’nin Kandilli Rasathanesi ile görüşerek bir protokol çerçevesinde olası deprem durumunda can ve mal kaybını engellenmesi için gerekli çalışmaların yapılması gerekmektedir.
Sendikamız tarafından bugüne kadar iş sağlığı ve güvenliğiyle ilgili pek çok uyarı yapılmış, seyrüsefer güvenliğini tehdit eden konularda gerekli önlemlerin alınması istenmiştir. Buna rağmen bugüne kadar kurumlarda yeterli önlemin alındığı söylense de son bir yılda özellikle hızlı tren yapımı sırasında birçok kaza meydana gelmiş olup, taşeron elemanı olarak çalışan vatandaşlarımızın ölümüne ve yaralanmasına neden olmuştur.
Demiryollarında oluşan bu acı tablonun sorumlusu, sendikamızın ısrarına rağmen gerekli önleyici iş güvenlik tedbirlerini almayan, taleplerimize kulaklarını tıkayan ve uyarılarımızı görmezden gelmekte ısrar eden yönetim anlayışıdır. Sendikamız bugüne kadar gerek yazılı gerekse de şifahen defalarca uyarılarını yapmış, gerekli önleyici güvenlik önlemlerini almasını talep etmiştir.
Özellikle hızlı tren yol yapımı sırasında büyük inşaat şirketleri ihaleyi aldıktan sonra birçok işi taşeron eliyle yapmaktadırlar. Burada çalışan arkadaşlar esnek ve kuralsız bir şekilde ve fazla çalıştırılarak gerekli iş sağlığı ve güvenliği tedbirleri alınmadığından dolayı ölümlü ve yaralanmalı kazalar son dönemde artarak devam etmektedir.Yaşanan bu kazalara ilişkin son yıllara ait veriler aşağıda yer almaktadır.
Son olarak Soma’da meydana gelen iş cinayetinin katliama dönüşmesi ile birlikte ilgili bakanlıkların ve kurumların ihmallerinin olduğu herkes tarafından bilinmektedir. Bunun üzerinden baktığımız zamanda TCDD’ nin bu hızlı tren yol yapımı sırasında sorumluluğunu yerine getirmeye çağırıyoruz.
Nazım KARAKURT
Genel Başkan
TARİH : 17 Mayıs 2014
YER : Bilecik
Ölü/Yaralı :1 İşçi ağır Yaralı
Tren Bakım Aracından Atlayan İşçi AğırYaralandı.
Bilecik’te Yüksek Hızlı Tren (YHT) çalışmaları sırasında freni patlayan bakım aracından atlayan işçi ağır yaralandı.Bilecik’te Yüksek Hızlı Tren (YHT) çalışmaları sırasında freni patlayan bakım aracından atlayan işçi ağır yaralandı.Edinilen bilgiye göre özel bir şirkete ait hem karada hem de rayda gidebilen bakım aracını kullanan Y.Y. (26), freninin patlaması sonucunda rayların üstünde aynı istikamette duran başka bir bakım aracına çarpacağını anlayınca araçtan atladı. Atlamanın etkisi ile Y.Y.’nin yaralandığını gören çalışma arkadaşları, durumu 112 Acil ekiplerine bildirdi.
Olay yerine gelen sağlık ekipleri, yaralı işçiyi Bilecik Devlet Hastanesi’ne kaldırdı. Hayati tehlikesinin bulunduğu öğrenilen Y.Y.’in kafasında kanama ve vücudunun çeşitli yerlerinde kırıklar olduğu bildirildi.Emniyet güçleri olayla ilgili soruşturma ve geniş çaplı araştırma başlattı.
TARİH : 15 Mayıs 2014
YER : Bilecik
ÖLÜ/YARAL I : 1 işçi ağır yaralı
Bilecikte Hızlı Tren İnşaatından Düşen İşçi Ağır Yaralandı.Bilecik’te Hızlı Tren İnşaatından Düşen İşçi Ağır Yaralandı. Bilecik’te, yüksek hızlı tren inşaatında çalışan bir işçi, 15 metre yükseklikteki viyadükten düşerek ağır yaralandı. YHT inşaatında kalıp ustası olarak çalışan Hamdi Yalman (27), inşaat iskelesinde çalıştığı sırada dengesini kaybederek 15 metre yükseklikten düştü. Mesai arkadaşlarının bildirmesi üzerine olay yerine gelen 112 Acil Servis ekipleri ilk müdahaleyi yaptıktan sonra Devlet Hastanesi’ne kaldırılan Yalman ardından hayati tehlike kaydıyla Eskişehir’e sevk edildi.
TARİH: 10 Mayıs 2014
YER: BOZÖYÜK
ÖLÜ/YARAL I: 1 işçi ağır yaralı
TÜNELDE KAZA
Hızlı Tren Şantiyesinde Yüksekten Düşen Bir Kişi Ağır Yaralandı.
Ankara -İstanbul hızlı tren çalışmalarında Bilecik- Bozüyük 10. Km. Sindeki 24 G tünel şantiyesinde çalışan işçilerden Cengiz Sarı (1988) 15 metre yükseklikten aşağı düştü. Olay yerine çağırılan 112 ambulans ile Bilecik Devlet Hastanesi’ne kaldırılan yaralı Cengiz Sarı’nın durumunun ağır olduğu öğrenilirken, yaralı tedavi altına alındı.
TARİH: 5 Mayıs 2014
YER: Sapanca
2 işçi ağır yaralı
Hızlı tren şantiyesinde iskeleden düşen 2 işçi yaralandı: Sakarya’nın Sapanca ilçesinde, Yüksek Hızlı Tren (YHT) şantiyesinde köprü ayağı yapımı için kurulan iskeleden düşen 2 işçi yaralandı. Olay, Kırkpınar Hasanpaşa Mahallesi yakınlarında bulunan YHT şantiyesinde meydana geldi. İnşaatta köprü ayağının yapımı için kurulan iskelede çalışan Salih Çet (34) ve Alpaslan Öztürkmen (36), yaklaşık 7 metre yükseklikten aşağıya düştü. Arkadaşlarının düştüğünü gören diğer işçiler 112′yi arayarak yardım istedi. Yaralılar, olay yerine gelen sağlık ekiplerince Sapanca İlçe Hastanesi’ne kaldırıldı. Hastanede yapılan ilk müdahalenin ardından yaralılardan Öztürkmen, Sakarya Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi’ne sevk edildi.
TARİH: 20 Nisan 2014
YER: Eskişehir
ÖLÜ/YARAL I :1 işçi yaşamını yitirdi, 1 işçi ağır yaralı
Hızlı Tren inşaatında kazı Yapım çalışmaları devam eden Yüksek Hızlı Tren inşaat sahasında bir kaza meydana geldi. Yeni Gar binası ile hızlı trenin yeraltına alınması çalışmalarının yapıldığı bölgede yaşanan iş kazasında birisi ağır olmak üzere iki işçi yaralandı. Es park geçidi olarak bilinen bölgede köprüden yere çakılar işçilerden Cengiz Korkmaz ile Mehmet Emin Özdemir’in Yunus Emre Devlet Hastanesi ile Tıp Fakültesi Hastanelerinde tedavi altına alındıkları öğrenildi. Kaza ile ilgili edinilen bilgilere göre, işçilerin tren hattında bulunan elektrik akımına kapıldığı ve daha sonra vagonlar üzerinden yere çakıldıkları öğrenildi. Olayla ilgili polisin soruşturma başlattığı öğrenildi. Cengiz Korkmaz Hastanede yaşamını yitirdi.
TARİH: 5 Şubat 2014
YER: Yozgat
YHT inşaatında göçük: 1 ölü, 3 yaralı
Yozgat’ta Yüksek Hızlı Tren hattı inşaatında meydana gelen göçükte 1 kişi hayatını kaybetti, 3 kişi de yaralandı. Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattının, Arpalık ve Dokuz köyleri arasındaki T9 inşaat sahasında, tünel açma çalışmaları sırasında göçük meydana geldi. Göçük altında kalan işçilerden 23 yaşındaki Hüseyin Al olay yerinde hayatını kaybetti. Toprak altından yaralı olarak çıkartılan Ramazan Gecek (29), Sezai Orta (24) ve Metin İstek (42) ise ambulansla Sorgun Devlet Hastanesi’ne kaldırıldı.
TARİH : 12 Ocak 2014
YER : Geyve
ÖLÜ/YARAL I : 1 Ölü 19 Yaşındaki Genç Yht İnşaatından Düştü :
Sakarya’nın Geyve ilçesinde devam eden Yüksek Hızlı Tren (YHT) inşaatında çalışan 19 yaşındaki genç, dengesini kaybederek 5 metre yükseklikten düştü. Edinilen bilgiye göre, Geyve’de yapımı devam eden Yüksek Hızlı Tren (YHT) inşaatında görev yapan Yunus A. (19) isimli genç, dengesini kaybedince 5 metre yükseklikten düştü. Durumu gören mesai arkadaşlarının haber vermesiyle olay yerine giden 112 Acil Servis ekibi, yaralıya ilk müdahaleyi yaptıktan sonra Sakarya Eğitim ve Araştırma Hastanesi’ne kaldırdı. Tedavi altına alınan Yunus A.’nın hayati tehlikesinin bulunmadığı öğrenildi.
TARİH : 13 Nisan 2013
YER : İzmir
ÖLÜ/YARAL I : 2 işçi ağır yaralı
İzmir’de Hızlı Tren Hattında Göçük: 2 Yaralı
İzmir’de Aliağa-Cuma ovası Raylı Sistem Projesi’nin Cuma ovası-Torbalı hattında meydana gelen göçük sonucu 2 işçi yaralandı. Edinilen bilgiye göre, Aliağa-Cuma ovası Raylı Sistem Projesi’nin Cuma ovası-Torbalı hattında Tepeköy durağının yapım çalışmaları sürerken saat 20.30 sıralarında göçük meydana geldi. Göçük altında kalan 2 işçi, çevredekilerin yardımıyla çıkarıldı. Bölgeye tedbir amacıyla AKS ekipleri ve çok sayıda polis sevk edildi. Yaralanan işçiler sağlık ekiplerinin olay yerinde yaptığı ilk müdahalenin ardından hastaneye kaldırıldı. İtfaiye Amiri Özdemir Gündoğdu, “Gereken tedbirlerin alınmaması nedeniyle meydana gelmiş bir olay. O kadar beton ve demirin altında kalan işçiler de olabilirdi” dedi.Olayla ilgili inceleme başlatıldı.
TARİH: 11 Kasım 2012
YER: Sivas
ÖLÜ/YARAL I: 1 işçi ölü
Yüksek Hızlı Tren köprüsü inşaatı ‘nadan düşen işçi hayatını kaybetti Sivas”ın Yıldızeli ilçesinde Yüksek Hızlı tren köprüsü inşaatı ‘nadan düşen işçi hayatını kaybetti. Edinilen bilgiye göre, Yıldızeli Ortaklar köyü Mevkiinde bulunan Yüksek Hızlı Tren köprüsü inşaatı ‘nda çalışan A.S. (49), sabah saatlerinde ustabaşı olarak çalıştığı inşaat alanında köprünün üzerinde çalışma yaptığı sırada dengesini kaybederek yere düştü. A.S.’yi yerde gören arkadaşları sağlık ekiplerine haber verdi. Olay yerinde gelen sağlık ekipleri ile birlikte Yıldızeli Devlet Hastanesi Ali Dalda acil servisine kaldırılan A.S. tedavi altına alındı. Sivas’a sevk edilmek üzere ambulansa alınan yaralı işçinin ambulansta durumunun kötüleşmesi üzerine tekrar indirilerek hastanede müdahale yapıldı. Fenalaşan A.S. yapılan tüm müdahalelere rağmen kurtarılamadı. Tokat’ın Turhal ilçesinden olan A.S.’nin evli olduğu öğrenildi. A.S.’nin cenazesi otopsi yapılmak üzere hastane morguna kaldırıldı Olayla ilgili soruşturma başlatıldı.
TARİH : 10 Kasım 2012
YER : Derince
ÖLÜ/YARAL I : 10 işçi yaralı
Hızlı tren köprüsü çöktü: 10 yaralı Kocaeli’nin Derince ilçesinde yapımı devam eden yüksek hızlı tren hattı köprüsünün çökmesi sonucu yaralanan işçilerin sayısının 10 olduğu öğrenildi.
ÇÖKMENİN NEDENİ BELİRLENEMEDİ:
Derince ilçesi 60 Evler Harikalar Sahili mevkiinde yapımı devam eden yüksek hızlı tren hattı köprüsü, akşam saatlerinde, beton döküldükten sonra işçiler çalışırken çöktü. Çökmenin neyden kaynaklandığı Henüz belirlenemezken, köprünün enkazı altında kalan 10 işçi çeşitli yerlerinden yaralandı. Olayla ilgili soruşturma başlatıldı.
TARİH : 29 Mayıs 2011
YER : Bozöyük-İnönü
ÖLÜ/YARAL I : 1 ölü 1 işçi ağır yaralı
HIZLI TREN ŞANTİYESİNDE İŞ KAZASI; 1 İŞÇİ ÖLDÜ, 1 İŞÇİ YARALANDI.
Eskişehir-Bilecik arasında inşaatı devam eden Yüksek Hızlı Tren şantiyesinde meydana gelen iş kazasında, 1 işçi öldü, 1 işçi de yaralandı. Alınan bilgiye göre, Eskişehir’in İnönü ile Bilecik’in Bozüyük ilçeleri arasında inşaatı devam eden hızlı tren şantiyesindeki çalışmalar sırasında perde betonlar yerinden koparak düştü. İşçilerden Talip Demirel (28) ve Mesut Özalp (28) perde betonların altında kaldı. Talip Demirel, olay yerinde hayatını kaybetti, Özalp yaraladı.
İnşaatta çalışan arkadaşları tarafından Bozüyük Devlet Hastanesine kaldırılan Özalp’ın hayati tehlikesinin bulunmadığı bildirildi. 29.05.2011