İzmir Şubemiz tarafından İZBAN’Da dün(9 Şubat 2015) yaşanan patlamayla ilgili olarak Şube binasında basın açıklamsı yapıldı. Şube Başkanı Bülent Çuhadar tarafından okunan basın açıklaması aşağıdadır.
BASINA VE KAMUOYUNA
İZBAN A.Ş. adı altında,Aliağa-Cumaovası arasında yolcu taşımacığı yaparak kent içi trafiğini büyük ölçüde rahatlatan İzmir banliyö sisteminde 06.02.2015 tarihinde bir patlama meydana gelmiş,yolculardan yaralananlar olmuştur. Olay sonrası İzban’dan yapılan ilk açıklama da;
““İZBAN’ın, TCDD’den iki yıl önce sürücüsüyle birlikte kiraladığı 10 tren setinden birinin elektrik aksamında arklanma (kıvılcımlanma) yaşandı. Trenin Alsancak İstayonu’na girmesi esnasında yaşanan arklanma nedeniyle bazı yolcular, paniğe kapılıp set kapılarını manuel açarak raylara inmeye çalıştı. Anons ve yönlendirmeyi beklemeden yapılan bu hareket nedeniyle trenden atlayıp raylara düşen bir yolcunun bacağı kırılırken bir diğerinin ise yüzünde hafif yaralanmalar meydana geldi. İZBAN ekipleri, arklanmaya anında müdahale ederek olayı büyümeden önledi. Trenler, üst düzey ve teknolojik güvenlik önlemleriyle donatılmıştır. Yolcularımızın bu gibi durumlarda mutlaka anonsları ve yönlendirmeleri takip etmelerini, raylara hiçbir şekilde inmemelerini önemle hatırlatırız.” denilmiştir.
İzban, setlerin TCDD’den kiralandığını vurgulayarak patlamanın sorumluluğundan kurtulmaya çalışmakta ayrıca, patlama nedeniyle panik yaşayan, yaralanan yolcuları adeta suçlu ilan etmektedir.
Öncelikle bilinmelidir ki; 2 yıl önce TCDD’den kiralanan bu setlerin bakım sorumluluğu İZBAN A.Ş’ye aittir. Piyasa kurallarına göre işletmecilik yapan her “şirket” gibi İZBAN’ın da amacı, maliyetleri minimuma indirerek daha çok kar etmektir. Bu nedenle gerek bu setlerin gerekse diğer setlerin bakımı olması gerektiği gibi yapılmamaktadır.
06.03.2011 tarihinde işletmecilik faaliyetlerine başlayan İZBAN A.Ş, bu kar hırsı nedeniyle, TCDD ile yaptığı protokolun gereklerini de yerine getirmemektedir. Şöyle ki; protokol gereğince,hat bakım ve kullanım ücreti olarak ilk 3 yıl için TCDD’ye ödemesi gereken, 5 milyon ABD doları+5 milyon euro bedeli halen ödememiştir. TCDD konuyu mahkemeye taşımış ve mahkemeden ödenmesi yönünde karar çıkmasına rağmen bu bedel hala ödenmemektedir.
Ayrıca, banliyö sistemine enerji sağlayan 3 trafosunun, elektrik bedelleri de,
Menemen trafosu : 625.000 TL, Çiğli Trafosu 676.000 TL, ve Hilal trafosu için 345.000 TL aylık enerji gideri, “elektrikli tren işletmeciliği yapmayan” TCDD tarafından ödenmeye devam etmektedir.
Kar etme hırsı ile yolcu güvenliğini de hiçe sayan İZBAN A.Ş, TCDD ile imzaladığı protolu hiçe saymaya devam etmektedir. Bu protokolde, tren işletmeciliği TCDD mevzuat hükümlerine göre çalıştırılır denmesine ve mevzuat gereğince İZBAN setlerinde 1 makinist ve 1 yardımcı makinist görevlendirilmesi gerekirken, personelden tasarruf etmek amacıyla 1 makinistle işletmecilik yapılmaktadır.
İZBAN yetkililerinin kendi açıklamalarına göre, günlük ortalama 250.000 yolcunun taşındığı, özellikle sabah ve akşam yolcu trafiğinin yoğun olduğu saatlerde bir sette neredeyse 2500 yolcunun taşındığı bir sistem tek bir makiniste bırakılmaktadır.
Sendikamız tarafından geçmiş dönemlerde komuoyunu bilgilendirme ve ilgilileri uyarma amaçlı yaptığımız açıklamalarımız, İZBAN yetkilileri tarafından, “sendikamız sansasyonel açıklamalar yapmakla” suçlanmış, uyarılarımız dikkate alınmamıştır.
TCDD nin de kurumsal olarak özelleştirildiği bu dönemde buradan bir kez daha sesleniyoruz;
Demiryolu ulaşım sistemi, bilgi-birikim ve uzmanlık gerektiren bir sistemdir. Otobüs işletmeciliği mantığıyla yapılamaz. Bir kamu işletmeciliği olması gereken demiryolu ulaşımı, piyasanın kar/zarar anlayışına terk edilemez. Demiryolu ulaşımında asıl olan kar etmek değil, güvenli-hızlı ve konforlu bir ulaşımı gerçekleştirmektir.
Kamuoyuna saygılarımızla duyururuz.
BTS İZMİR ŞUBESİ