Sendikamızla birlikte Haydarpaşa Dayanışması ve Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi tarafından Sirkeci Gar’ın İstanbul Büyükşehir Belediyesine devri amacıyla yapılan protokol üzerine 1 Mart 2015 Pazar günü Sirkeci Gar önünde basın açıklaması yapıldı.
Sendikamız Genel Başkanı Nazım KARAKURT tarafından okunan basın açıklaması aşağıdadır.
01.03.2015
Basına ve Kamuoyuna
Sirkeci Garı İstanbul’un ilk garı olup, yüzyılı aşkın bir süredir demiryolu işletmeciliğine açıktır. İstanbul’un Anadolu’ya açılan kapısı Haydarpaşa ise Avrupa’ya açılan kapısı da Sirkeci Gardır. Haydarpaşa ve Sirkeci Gar İstanbul’un kimliği ve kişiliğidir.
Uzun zamandan beri Haydarpaşa Garın demiryolu işletmeciliği dışına çıkartarak sermayenin kullanımına açmaya çalışan TCDD ve İBB yüzlerini bu sefer Sirkeci Garına çevirmişlerdir. TCDD Eski Genel Müdürü giderayak imzaladığı protokolle Sirkeci Garı, İETT ve İBB ye peşkeş çekilmesinin yolunu açmıştır. Oysa TCDD demiryolu işletmeciliği için hayati önem taşıyan Sirkeci Garı için daha önceki yıllarda İBB’nin bu tür girişimlerine karşı dava açmış ve bu davaları kazanmıştır.
Sirkeci Gar sahasını da içine alan Tarihi Yarımada Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulunca 1995 yılında SİT alanı ilan edilmiştir.
1/5000 Ölçekli Fatih İlçesi Tarihi Yarımada Koruma Amaçlı Nazım İmar Planına karşı İstanbul 9. İdare Mahkemesine dava açan TCDD dava dilekçesinde planın iptali için şu gerekçeleri sunmuştur:
1. Sirkeci Gar ve civarının TCDD Alanı’ndan farklı imar kararları içermektedir. Marmaray işletmeye açıldıktan sonra Cankurtaran, Kumkapı, Kocamustafapaşa, Yedikule istasyonlarında Marmaray hattına bağlantılı yolcu potansiyeli de dikkate alınarak uygun aralıklarla banliyö tren işletmeciliği yapılması düşünülmektedir.
2. Mevcut Sirkeci Gara YHT, Uluslararası, anahat ve bölgesel trenler ile banliyö trenlerinin gelmesi ve bu trenlerin işletilebilmesi için yol ve peronların inşa edilebileceği şekilde bir çalışma yapılacağından Sirkeci Garda sonlandırılacak trenler için bakım ünitesi gerektiğinden söz konusu demiryolu güzergâhının ve Sirkeci Gar feribot yolunun “demiryolu alanı” olarak planlanması ve korunması gerekmektedir.
3. Sirkeci Yedikule arası mevcut çift hat demiryolu istasyon ve duraklarda işletmecilik faaliyetleri için gereklidir.
Mahkeme sürecinde hazırlanan bilirkişi raporunda ise bu gerekçelerin yanı sıra yılda bir seferde olsa bütün bir Avrupa’yı kateden Şark ekspresi ile ciddi bir değer ve turizm faaliyeti yaratıldığı, Marmaray istasyonunun çıkışının Sirkeci gar sahası içinden olması ve davacı kurumun gereksinimleri üstünden bu yerin işlevini anımsatacak şekilde nazım planının yeniden ele alınması gerektiğini belirterek, dava konusu planın şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına, kamu hizmeti gereksinimlerine ve kamu yararına uygun olmadığı görüş ve kanaatine varıldığı belirtilmiştir. Mahkeme de bu raporda belirtilen görüşler çerçevesinde karar vermiş ve nazım planın Sirkeci Gar ile ilgili kısımlarını TCDD’nin talebine uygun olarak iptal etmiştir.
Böyle bir mahkeme kararı ortada iken ve bu davayı TCDD açmış iken, Kurumun Genel Müdürünün giderayak tam tersi bir isteği belirtmesi akıllara “acaba Sirkeci Gar neyin karşılığında peşkeş çekiliyor?” sorusunu gündeme getirmektedir.
Benzer bir durum seneler önce Kayseri Gar içinde söz konusu olmuş, İdari Mahkeme bu devir işleminde kamu yararı bulunmadığı gerekçesi ile işlemi iptal etmişti.
Mahkeme kararları ortada iken, hukuksal süreç bu tür devirleri ret etmişken bu konuda anlamsız ve de gizli kapaklı işlem yapılması TCDD yönetimi ve siyasi iktidarın hukuk tanımaz, kamu yararını değil yandaş rantını öne çıkaran tavırlarını pekiştirmektedir.
Bu konuda görüş ve önerilerimiz şunlardır:
Eğer İBB’nin bu hat kesiminde tren/taramvay işletmek gibi bir talebi varsa Demiryolu Serbestleşme kanunu ile yapılmakta olan düzenlemeler tamamlandıktan sonra işletmecilik yapmak için UDHB’dan yetki belgesi alarak TCDD’ye başvurmalıdır.
Sirkeci Kazlı çeşme hattının ihalesiz İBB’nin kullanımına verilmesi rekabet kanununa aykırıdır. Kaldı ki bu hat üzerinde tren işletme hakkı öncelikle TCDD Taşımacılık AŞ’nindir. Bu girişim daha şimdiden TCDD Taşımacılık AŞ’nin önünü kesme ve zarar ettirme harekâtıdır.
Kızıltoprak Feneryolu istasyonlarını müze yapmak için başvuran Kadıköy Belediye Başkanlığına “bu istasyonlar demiryolu işletmeciliği için kuruluşumuzca kullanılacaktır” yanıtını veren TCDD, Sirkeci Garı Müze yapmak isteyen İBB’ye “hemen protokolünüzü hazırlayın gelin” diye yanıt veriyor. Bu tutum çifte standart ve TCDD yönetiminin partizan tutumudur.
Sirkeci Gar İstanbul’un ilk garıdır. Geçmişe sahip çıktığını, devamcısı olduğunu her fırsatta söyleyen siyasi iktidar bu işlemle kendini yalanlamaktadır.
Sirkeci Gar demiryolu işletmeciliğinde kullanılmayacaksa Kazlıçeşme Halkalı arasında ağaç katliamı yapılarak Marmaray projesi kapsamında neden 3. Yol yapılmaktadır.
Marmaray tüpünde oluşacak aksamalarda ve tüpten geçmesi yasak olan yükün iki yaka arasında geçirilişinin temin için Sirkeci ve Haydarpaşa gar feribot iskele ve yolları korunmalıdır.
Sirkeci Gar dönüşümü için hazırlanan sözde Koruma Amaçlı Nazım İmar Planını iptal eden mahkemede kararında daha hakimin imzası kurumadan TCDD Genel Müdürü İBB ile Sirkeci garın devri için protokol imzalıyor, bu durum iktidar bürokratının milletvekili aday adaylığı başvurusu öncesi yandaş belediyeye kamu kaynağını altın tepsi de sunma girişimi olarak açıklanabilir.
Bu güne kadar olduğu gibi bundan sonra da diğer garlara karşı yapılan saldırıları nasıl karşı durmuşsak Sirkeci Garı içinde aynı tavrı göstereceğimizin bilinmesi gerekir.
TOPLUM KENT VE ÇEVRE İÇİN
HAYDARPAŞA DAYANIŞMASI ADINA
BİRLEŞİKTEŞIMECILIK ÇALIŞANLARI SENDİKASI GENEL MERKEZİ
MİMARLAR ODASI İSTANBUL BÜYÜKKENT ŞUBESİ
Basında çıkan haberler;
‘Sirkeci gardır gar kalacak’ sendika.org
http://www.sendika.org/2015/03/sirkeci-gardir-gar-kalacak/
‘Sirkeci Garı İçin Eylem: ‘Garlar Tarihtir, Satılamaz’ onedio haber sitesi –
http://onedio.com/haber/-sirkeci-gardir-gar-kalacak–463273
Talanın yeni adı Sirkeci Garı sözcü gazetesi
http://www.sozcu.com.tr/2015/gunun-icinden/talanin-yeni-adi-sirkeci-gari-754106/
Talanın yeni adı Sirkeci Garı TV5 haber
http://www.tv5haber.com/51378_Talanin-yeni-adi-Sirkeci-Gari.html
“Sirkeci gardır gar kalacak” İleri Haber
http://ilerihaber.org/sirkeci-gardir-gar-kalacak/11261/
Gar önünde ‘rant’ eylemi gazetecell
http://www.gazetecell.com/guncel/gar-onunde-rant-eylemi-h36343.html?v=31362725682
‘Sirkeci Garı Otel yapılamaz’ aydınlık gazetesi
http://www.aydinlikgazete.com/politika/sirkeci-gari-otel-yapilamaz-h64231.html