5 Temmuz 2015 Pazar günü saat 20 civarında Çetinkaya istasyonu yakınında meydana gelen çarpışmada tren makinisti Reşat AŞKIN hayatını kaybetmiş, Ramazan AĞBABA ise ağır yaralanmıştır.
BTS olarak hayatını kaybeden Reşat AŞKIN’a rahmet diler, demiryolu camiasına ve yakınlarına taziyelerimizi bildirir, Ramazan AĞBABA’ya acil şifalar dileriz.
Kazaya ilişkin önümüzdeki günlerde yapılacak araştırma ve soruşturmalar kazanın nedenini ortaya koyacaktır. Ancak bilinmelidir ki, demiryollarında başlayan yeniden yapılanma ve özelleştirme çalışmaları bu kazaların gerçek sebebidir.
Yük trenlerinde trenin seyrü sefer emniyetinden sorumlu olan “tren şefi” uygulaması kaldırılmıştır. Trenler sadece ve sadece makinistler aracılığıyla trafik emniyeti sağlamaya çalışılmaktadır. Oysa makinistlerin gerçek görevi trenin trafik emniyetini sağlamak değil lokomotif kullanmaktır. Tren şefi uygulamasının kaldırılmasıyla beraber trafik emniyeti zaafiyete uğramış kazalara davetiye çıkarılmıştır.
Makinist eğitimi, gerektiği kadar yapılmayarak süresi düşürülmüş, bir an önce personelin yola gitmesi hedeflenerek ders saatleri ve staj saatleri düşürülmüştür.
Demiryolculuk mesleği, birikim ve tecrübe üstüne kurulmuş usta-çırak ilişkisini barındırır. Son yıllarda özellikle makinist ve tren teşkil görevlileri arasında statü farklılığı yaratılarak işçi ve memur ayrımına gidilmiş ve bu ayrım sonucunda da aynı işi yapan personel arasında ücret ve çalışma koşulları açısından bir fark oluşmuştur. Bunun sonucunda da iş huzuru ve çalışma ortamı bozulmuştur.
Demiryolu trafiğinde çalışılan bölgenin, istasyonun, yolun fiziki koşullarını bilmek, trafik emniyeti açısından temel nitelik taşır. Oysa son yıllarda artan oranda vekalet görevlendirmelerle trafik idare edilmeye çalışılmaktadır. Bu durum trafik emniyetini sıkıntıya sokmaktadır.
Esnek çalışma koşulları ile bir unvanda çalışan personelin yaptığı işler çoğaltılmış, yapılan iş muğlaklaşmış ama personelin sorumluluğu artmıştır.
Bütün bunlar kazalara davetiye çıkaran, trafik emniyetini olumsuz etkileyen uygulamalardır. Sendikamız yıllardan beri bu konularda gerekli uyarıları yapmıştır. Ancak siyasi iktidar ve kurum yöneticileri bu uyarılarımızı dikkate almamış, “ben yaptım oldu” mantığını ısrarla sürdürmüşlerdir.
Bilinmelidir ki, bu ve bundan önce yaşanan kazaların sebebi yeniden yapılanma ve özelleştirme uygulamalarıdır. Bu uygulamalarla birlikte demiryollarında ölümlü kazalar artmış, güvenlik riske girmiştir.
Ayrıca şu ana kadar TCDD yönetimi tarafından kazaya ilişkin herhangi bir açıklama yapılmaması Sendikamızın bu konudaki itirazlarını haklı çıkartırken, bu durum kurum yönetimindeki boşluğun da açık kanıtıdır.
Bugüne kadar olduğu gibi bundan sonra da sendikamız BTS bu uygulamalara karşı duruşunu devam ettirecek, iş koşullarının düzeltilmesi, iş güvenliğinin sağlanması için çaba gösterecektir.