09.03.2016
Basına ve Kamuoyuna
Demiryolu İşletmeciliğini Yenilediğini İddia Eden TCDD
İşin Kolayını Tren Seferlerini İptal Etmekte Buldu…
20 Ekim 2015 tarihinde büyük bir tantana ile sefere başlatılan Çerkezköy-Uzunköprü ve Çerkesköy-Kapıkule bölgesel trenleri “zarar” gerekçesi ile kaldırıldı.
Dönemin Milli Eğitim Bakanının “mektepler olmasaydı maarifi ne güzel idare ederdik” sözü bugün için TCDD tarafından uygulanıyor.
AKP dönemini Cumhuriyet döneminin en çok yatırım yapan hükümeti ilan eden TCDD yönetimi asıl şampiyonluğu tren seferlerinin kaldırılmasında almıştır.
Bugüne kadar bölgesel, banliyö, ve anahat trenlerinden yüzlercesi seferden kaldırılmıştır.
Halkı, yolcuyu mağdur eden, demiryolu işletmeciliğini trensiz hale getirmeyi amaçlayan bu uygulamalar için yol çalışmaları ya da zarar ediyor gerekçeleri kullanılmaktadır.
Oysa bu trenler yıllardan beri sefer yapmakta yolcu taşımaktadır. “zarar ediyor” gerekçesi arkasına saklanan yönetim demiryolu işletmeciliğinin asıl olarak bir “kamu işletmeciliği ve kamu hizmeti “olduğunu unutmuş gözükmektedir.
Aynı gerekçe Çerkezköy trenleri için de kullanılmaktadır.
Oysa 1 Kasım 2015 tarihinde yapılan 2016 tarihinde milletvekili seçimleri öncesinde 20 Ekim 2015 tarihinde Çerkezköy–Kapıkule-Çerkezköy ve Çerkezköy-Uzunköprü-Çerkezköy arasında bölgesel yolcu tren seferleri düzenlenen törenle başlamıştır.
TekirdağValisiEnver Salihoğlu, Çerkezköy Kaymakamı Metin Kubilay AKP Tekirdağ Milletvekili ve 2. sıra adayı Ayşe Doğan, Kapaklı Belediye Başkanı İrfan Mandalı, Çerkezköy Belediye Başkan Yardımcısı İmdat Özgör, Çerkezköy Cumhuriyet Başsavcısı Hacı Ünal, Çerkezköy İlçe Emniyet Müdürü Murat Ogan, İlçesağlıkGrup Başkanı Olcay Palak, İlçe MillieğitimMüdürü Hüseyin Erdoğan, Halk Eğitimi Merkezi Müdürü Necmi Akman,TCDD1. Bölge Müdür Vekili Halil Korkmaz, 1. Bölge Yolcu Müdürü MüminKarasu, Yolcu Müdür Yardımcısı Yılmaz Ocak, Çerkezköy İstasyon şefi Vedat Parapan, ÇOSB Bölge Müdürü Mehmet Özdoğan, AKP İlçe Başkanı Abdullah Öğe’nin katıldığı tören her açılış töreninde olduğu gibi bir AKP seçim propagandasının bir parçası haline getirilmiştir.
Seçimlerin yapılmasının ardından 15 Şubat 2016 tarihinde Çerkezköy–Kapıkule-Çerkezköy ve Çerkezköy-Uzunköprü-Çerkezköy arasında sefer yapan bölgesel yolcu trenleri zarar ediyor iddiası ile seferden kaldırılmıştır.
Bu hat kesiminde çalışan 4 adet yolcu treni Ekim 2015 ayında ortalama %8, Kasım 2015 ayında ortalama %20, Aralık 2015 ayında ortalama %23, Ocak 2016 ayında ise ortalama %28 doluluk oranıyla çalışmıştır. Görüleceği üzere yeni sefere konan bu yeni trenlerin yolcusu artan bir şekilde sürmekteydi.
Ayrıca Sayıştay’ın geçmiş dönem raporlarında bölgesel tren işletmesinden zarar ediliyor yönünde bir ifadesi olmadığı gibi zararın beş yılda iki kat artarak 9.5 milyar lirayı bulmasının TCDD’nin 2013’ü 1 milyar 280 milyon liralık zararla kapatmasının TCDD’nin yüksek maliyetlerle işletmecilik yapmasından yani YHT işletmeciliğinden kaynaklandığı açıkça dile getirilmiştir.
Hangi gerekçe ile olursa olsun, tren seferlerinin kaldırılmasına yönelik bu uygulamalar TCDD’nin yeniden yapılandırma adı altında özelleştirilmesinin bir parçasıdır.
TCDD Yönetimi Avrupa yakasında yol yenileme, tekerlek değişimi, zarar ettim gibi gerekçelerin yanında hiçbir gerekçe olmadan da hat kapatıp yolcu/banliyö tren seferlerini sonlandırırken Anayasada ve TCK’da belirlenmiş olan ulaşım hakkını engelleyerek, Resmi Gazetede yayımlanmış Bakanlar Kurulu kararına uymayarak suç işlemektedirler.
Uğur YAMAN
Genel Başkan