Adapazarı-Arifiye Arası Banliyö Hizmetleri Hakkında İstanbul 1 Nolu Şubemizce Açıklama Yapıldı! Yapılan açıklama aşağıdadır.
02.11.2016
Basına ve Kamuoyuna
YHT ve Marmaray projeleri nedeniyle sonlandırılan Adapazarı Ekspresi seferlerinin boşluğunu kısmen doldurmak ve kentiçi raylı sisteme adım atmak amacı ile Arifiye Adapazarı arası 8+941 km uzunluğundaki tek hatlı elektrifikasyonlu demiryolunda banliyö işletmeciliği için TCDD ile Sakarya Büyükşehir Belediyesi arasında 22.01.2013 tarihinde Adapazarı Arifiye Arası Banliyö Hizmeti Sözleşmesi adı ile üç yıllık bir sözleşme imzalanmıştır.
Bu sözleşme gereği Sakarya Büyükşehir Belediyesi Arifiye Adapazarı arasında 4 noktada yüksek peronlu durak ve duraklara turnike inşa edecek, ücret toplama, temizlik, halkla ilişkiler görevlerini yapacaktır. Sakarya Büyükşehir Belediyesi’de imzalanan protokol gereği hattın kullanımı ve araç tahsisi için TCDD’ye 1.000.000 TL/Yıl hizmet bedeli ödeyecektir. TCDD’nin yükümlülüğü ise 3 adet 23.000’lik EMU tren setini (1 adedi yedek) ve yeteri kadar makinisti bu işletmecilik için tahsis edecek tren trafiğini yönetmekten ibarettir.
Yapılan işletmeciliğin adı ADARAY konularak 27.05.2013 tarihinden itibaren test işletmesine 17.06.2013 tarihinden itibaren de normal işletmeye geçilmiştir.
TCDD 22.01.2013 tarihinde imzalanan sözleşme yükümlülüklerini eksiksiz yerine getirmesine rağmen Sakarya Büyükşehir Belediyesi hat kullanımı ve araç tahsisi için ödemesi gereken 3.488.935.04 TL’yi iktidar yakını belediye olma nufuzunu kullanarak bu güne kadar ödememiştir.
Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkındaki 6461 sayılı Kanun 1 Mayıs 2013 tarih 28634 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak kanunlaşmıştır. Bu kanundan neredeyse beş ay önce işletmecilik devir hakkı için Sakarya Büyükşehir Belediyesi ile yapılan sözleşme yok hükmündedir. Bu nedenle sözleşmeye imza atan TCDD bürokratları kanunda tanımlanmamış/verilmemiş bir yetkiyi kullanmışlardır.
Kaldı ki Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkındaki 6461 sayılı Kanun gereği TCDD demirbaşındaki çeken ve çekilen araçları 01.01.2017 tarihinde TCDD Taşımacılık AŞ’ye devredeceğinden ve Sakarya Büyükşehir Belediyesi ile yapılan tren işletmeciliği sözleşmesi de hukuken geçersiz olduğundan bu sözleşmenin iptal edilmesi gerekmektedir.
Mithatpaşa Mahallesinde Uğur Selman isimli bir vatandaş demiryolu hattının tapulu arazisi içinden geçtiğini ileri sürerek demiryolu ihatalarını sökerek demiryolu alt yapısını bozması nedeni ile TCDD yol bakım elemanlarınca 21.11.2016 tarihinde saat 15.00 dan itibaren Adapazarı Arifiye arası demiryolu tren trafiğine kapatılmıştır. Uğur Selman, Sakarya Büyükşehir Belediyesi ve TCDD arasında yapılan görüşmelerden bugüne kadar olumlu bir sonuç çıkmadığı için Adaray trenleri hala çalışmamaktadır.
Uğur Selman demiryolunun kendi tapulu arazisinden geçtiğini iddia etse de ve yeni tapu kayıtları vatandaşın haklı olduğunu gösterse de 8941 metre uzunluğundaki bu hattın inşasına 1898 de başlanmış ve ilk tren 1899 yılında bu hattan geçmiştir. Zaman zaman kesintilere uğrasa da bu hat üzerinde 6 Şubat 1977 den sonrası elektrikli olmak üzere bu güne kadar trenler gelip geçmiştir. Vatandaşın bugüne kadar süre gelen kamusal bir hizmeti hukuki yollarla durdurmak yerine haklı bile olsa kuvvet kullanarak cebren engellemesi kabul edilemez.
Adapazarı Ekspresleri seferden kaldırılırken 07.12.2011 tarihinde Adapazarı Gar önünde yaptığımız basın açıklamasında “Köseköy İzmit Gebze arasındaki mevcut yola dokunmadan yolun sağı ve solu kullanılarak yeni yol yapılabilir. Türkiyenin en yoğun yolcu taşımacılığının yapıldığı öğrencilerin işçilerin ve tüm yolcuların programlarını bu trenler üzerinden yaptıklarını dikkate almadan yolun kapatılması bu yolculara <ne haliniz varsa görün> demektir” demiştik . Bugün de aynı şekilde Sakarya Büyük Şehir Belediyesi ve TCDD soruna çözüm üretmek yerine seferleri Uğur Selman adlı vatandaş tarafından durdurulan Adaray yolcularına <ne haliniz varsa görün> demektedir.
TALEPLERİMİZ
- Uğur Selman ile TCDD/SBB arasındaki arazi uyuşmazlığı mahkemelerde çözülmeli, yargı süreci devam ederken demmiryolu üzerinde tren trafiği devam etmelidir.
- TCDD ile Sakarya Büyük Şehir Belediyesi arasında 22.01.2013 tarihinde imzalanan Adapazarı Arifiye Arası Banliyö Hizmeti Sözleşme’sinin yükümlülükleri SBB tarafından yerine getirilmediğinden sözleşmenin 10. Maddesi gereği fesih edilmelidir.
- Adapazarı Arifiye arasında halkın ihtiyacı olan 16 çift ADARAY trenleri Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkındaki 6461 sayılı Kanun gereği TCDD Taşımacılık AŞ tarafından işletilmelidir.
- Pendik Arifiye Pendik arasında çalıştırılan 4 çift Adapazarı Treni ise kendisine irtibat sağlayan 4 çift ADARAY treninin sefer aralığını kullanarak Adapazarı Gara giriş çıkış yapmalıdır.
- Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkındaki 6461 sayılı Kanun çıkmadan önce işletmecilik hakkı devri anlamına gelen Adapazarı Arifiye Arası Banliyö Hizmeti Sözleşmesine imza atan bürokratlar hakkında yasal işlem başlatılmalıdır.
BTS İSTANBUL 1 NOLU ŞUBE
YÖNETİM KURULU