Sendikamız İstanbul 1 nolu Şubesi tarafından Ada Ekspress’inin Gardan kalkması için 23 Eylül Cumartesi günü Adapazarı Gar önünde basın açıklaması yapıldı.
İsatnbul 1 Nolu Şube üye ve yöneticilerimiz tarafından Mithatpaşa İstasyonundan raylar üzerinde yürüyerek Adapazarı Gar’a gelinmesinin ardından basın açıklaması yapılacağı duyurulmuştu Ancak, emniyet güçlerinin yürüyüşe izin vermemesi üzerine Şube üye ve yöneticilerimiz ile basın açıklamasına destek vermek üzere gelen çeşitli siyasi partiler, sivil toplum örgütlerinin yönetici ve üyeleri ile yurttaşların katılımı ile Adapazarı Gar önünde basın açıklaması yapıldı.
Açıklama öncesi Sendikamız İstanbul 1 nolu Şube Başkanı Ersin Albuz yaptığı konuşmada; “Büyükşehirler’de tren garları şehrin ortasındadır. Bütün trenler şehrin ortasına kadar gelir. Bu gelişmişliğin göstergesidir. 2013 yılında Adapazarı Express’i, Adapazarı Gar’a sokulmamaya başlandı. O Zamanın Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı şimdiki Başbakanımız Binali Yıldırım “Sakarya Garı, Gar Olarak Kalacaktır.”demişti. Biz Başbakanımızın bu sözünün arkasında duracağına inanıyoruz. Biz istiyoruz ki Adapazarı Ekpress’i , Adapazarı Gar’a kadar gelsin, gelmelidir. Bütün Sakarya halkı bunu arzulamaktadır, bunu istemektedir” dedi.
Albuz, konuçmasında; 12 yıl önce durdurulan Ada Ekpresi ile ilgili süreç hakkında bilgi vererek, Tren seferlerinin kent içi trafiği engellediği ve hemzemin geçitlere trafik sıkışıklığı oluşturduğu gerekçesi ise Büyükşehir Belediyesi ve istasyon arazileri gelir elde etmeyi planlayan TCDD arasında Gar’ın devri ile ilgili protokolün iptal edilmesi gerektiğini belirtirken Ada Ekspresinin, Adapazarı Garına girmediği takdirde, büyükşehir belediyesi için halkın ulaşım hakkını engellediği gerekçesiyle suç duyurusunda bulunacaklarını vurguladı.
Sendikamız İstanbul 1 nolu Şube Başkanı Ersin Albuz yaptığı konuşmanın ardından Sendikamız Genel Başkanı Hasan BEKTAŞ tarafından basın açıklaması okundu.
Sendikamız Genel Başkanı Hasan BEKTAŞ tarafından okunan basın açıklaması aşağıdadır;
Basına ve Kamuoyuna
1899 yılında inşaatı tamamlanan Adapazarı’nın ilk gar binası 83 yıl hizmet verdikten sonra artan yolcu ihtiyacına binaen görevini 1982 yılında inşaatı tamamlanan yeni gar binasına bırakmıştır. Adapazarı Garı bundan 116 yıl önce 2 Haziran 1899 tarihinde ilk trene hoş geldin demiştir.
Gebze-Köseköy arası yapılması planlanan hızlı tren yol çalışmalarına zaman aralığı sağlamak amacı ile ilk etapta 01.01.2012-31.01.2012 Tarihleri arasında 4 çift Adapazarı Bölgesel Ekspres treninin seferi iptal edilmiştir.
01.02.2012 tarihinden itibaren ise Ankara-İstanbul hızlı tren çalışmaları gerekçe gösterilerek Ankara- Haydarpaşa (İstanbul) demiryolunun 56 kilometrelik Köseköy-Gebze arası kısmı tamamen kapatılması ile birlikte Haydarpaşa Adapazarı Haydarpaşa arasında bölgesel ekspres treni olarak sefer yapmakta olan 12 çift Adapazarı Ekspres treninin de seferi sonlandırılmıştır.
Adapazarı Ekspres tren seferlerinin kent içi trafiği engellediği ve hemzemin geçitlerde trafik oluşturduğu bu nedenle de Adapazarı garın otogar yakınlarına taşınması yönünde planlama faaliyeti içinde bulunan Sakarya Büyükşehir Belediyesi ile gar ve istasyon arazileri üzerinden gelir elde etmeyi işletmecilik sanan TCDD arasında Adapazarı Garın belediyeye devrine ilişkin bir protokol imzalanmıştır.
Kent içinden demiryolu geçmesi karayolu trafiğininin akışına engel teşkil ediyor diyen Sakarya Büyükşehir Belediyesi, TCDD ile bir sözleşme imzalamış ve Adapazarı Arifiye arasında Adapazarı Ekspreslerine göre sefer sıklığı daha fazla olan ADARAY adı altında banliyö tren işletmeciliği yapmaya başlamıştır.
Sendikamız tarafından 02.11.2016 tarihinde yapılan basın açıklamasında 6461 sayılı Kanun çıkmadan önce imzalanan ve işletmecilik hakkı devri anlamına geldiği için aslen yok hükmünde olan Adapazarı Arifiye Arası Banliyö Hizmeti Sözleşmesi’nin iptal edilmesini talep etmiştik.
Çağrımız üzerine Sakarya Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılan ve yasal olmayan ADARAY tren işletmesi 20 Ağustos 2017 tarihinde son bulmuştur.
ADAPAZARI GARDIR GAR KALACAK
Sakarya Büyükşehir Belediyesi’nin Adapazarı gar sahasından imar rantı elde etme beklentisi hiç azalmadığından ve TCDD’nin de iktidara yakın belediye ile ters düşmeyi göze alamamasından günde4 çift olarak çalışan ADA Ekspresi 20 Ağustos 2017 tarihinden itibaren Adapazarı Gar yerine kent merkezine 2,367 km daha uzak olan Mithatpaşa istasyonunda sonlandırılmaktadır.
Mithatpaşa Adapazarı arasındaki 2,367 km lik demiryolunun bakıma ihtiyacı var onun için trenler Adapazarı Gara girmiyor diye savunulmaya kalkmasın bir gün önce aynı hatta 16 çift tren sefer yapmakta idi. Kaldı ki; TCDD imkânları ile 2,367 km yolun bakımı en fazla 3 gün içinde yapılabilir.
23 Nisan 2013 tarihinde “Adapazarı’ndan Haydarpaşa’ya kadar yine bizim banliyö trenlerimiz çalışacak. Hatta mümkün olduğu kadar sefer sıklığının artırılması için iyi bir çalışma yapılacak. Banliyö trenin (Adapazarı Ekspresi) yetişme durumuna göre o da 29 Ekim’de açılabilir. Bütün çalışmalar bu yönde gidiyor. Bu projelerden geri dönüşüm için önemli sebepler olması lazım” şeklinde basına açıklama yaptığını dönemin TBMM Milli Eğitim, Gençlik ve Spor Komisyonu Başkanı AK Parti Kocaeli Milletvekili Fikri Işık’a hatırlatıyoruz.
Sayın Işık, şuan Başbakan Yardımcısı olarak görev yapıyorsunuz ne gibi önemli bir sebep olmuştur da Adapazarı Ekspresleri kentin merkezi olan Adapazarı Gara girmesine izin verilmemektedir. Bölge halkına açıklama yapmanız ya da kurum yetkililerini görevlerini yapmaya sevk etmeniz gerekmektedir.
O TREN BU GARA GELECEK
Adapazarı Gara trenlerin girişini engelleyerek Sakarya Büyükşehir Belediyesi, yasalarla tanımlanmış görevlerini yerine getirmeyerek TCDD yetkilileri suç işlemektedirler. Anayasada belirlenmiş olan halkın ulaşım hakkını engelleyenler hakkında Cumhuriyet Savcılıklarınca gerekli işlem yapılmalıdır.
ADARAY TRENLERİ TCDD TARAFINDAN HEMEN ÇALIŞTIRILSIN
Adapazarı Arifiye arasında 20 Ağustos 2017 tarihine kadar Sakarya Büyükşehir Belediyesi tarafından işletilen 16 çift ADARAY trenleri halkın ulaşım ihtiyacı ve talebi dikkate alınarak TCDD Taşımacılık AŞ tarafından vakit geçirilmeden işletilmeye başlanılmalıdır.
ADA EKSPRESLERİNİN SEFERİ ADAPAZARI GARA UZATILMALIDIR
Pendik Mithatpaşa Pendik arasında çalıştırılan 4 çift Adapazarı Treninin son varış ve ilk çıkış noktası ise kentin merkezi garı olan Adapazarı Gara giriş çıkış yapmalıdır.
TCDD’NİN ALACAKLARI SBB’DEN TAHSİL EDİLMELİDİR
22.01.2013 tarihinde imzalanan sözleşme yükümlülüklerini TCDD eksiksiz yerine getirmesine rağmen Sakarya Büyükşehir Belediyesi hat kullanımı ve araç tahsisi için ödemesi gereken 3.700.000.00 TL’yi AKP iktidarına yakın belediye olma nüfuzunu kullanarak bu güne kadar ödememiştir. TCDD’de bu alacağın tahsili için ısrarcı olmalıdır, biran önce yasal girişimlerde bulunmalıdır.
ADAPAZARI GARIN DEVRİNE İLİŞKİN PROTOKOL İPTAL EDİLMELİDİR
Adapazarı Gar ve sahasının belediyeye devrine ilişkin Sakarya Büyükşehir Belediyesi ile TCDD arasında imzalanan protokol iptal edilmelidir. TCDD ise bir mirasyedi tutumu ile Gar ve İstasyon sahaları üzerinden imar rantı elde etme hayalinden vazgeçip asli görevi olan tren işletmeciliğine yönelmelidir.
BELEDİYENİN GÖREVİ TREN SEFERİNİ ENGELLEMEK DEĞİLDİR.
TCDD 1.Bölge Müdürlüğü Emniyet Yönetim Sistemi Müdürlüğünün 01.06.2016 tarihli Hemzemin Geçit Risk Değerlendirme Raporunda Arifiye Adapazarı arasında km 2+563’deki hemzemin geçidin seyir momentinin (30 tren X 3000 taşıt) 90.000, km 5+607, 7+553, 7+907 ve 8+167’de bulunan hemzemin geçitlerin seyir momentleri (30 tren X 5000 taşıt) 150.000olarak hesap edilmiştir.
Demiryolu Hemzemin Geçitlerinde Alınacak Tedbirler ve Uygulama Yönetmeliğinin 9/b (2) maddesinde “Seyir momenti 30.000katsayısını geçen noktalarda hemzemin geçit açılamaz, alt veya üst geçit yapılır” denilmektedir.
Bu nedenle Adapazarı Arifiye arasındaki 5 adet hemzemin geçit kapatılarak Sakarya Büyükşehir Belediyesi tarafından karayolu araçları için alt veya üst geçit yapılmak sureti ile kent içi araç trafiği de çözüme kavuşturulabilir.
ADA EKSPRESİNİN SEFER SAYISI DURUŞ NOKTALARI ARTTIRILMALIDIR.
2012 yılı öncesi aylık ortalama 500.000 yolcu taşıyan %120 ütilizasyon ile çalışan Ada Ekspres trenleri artan yolcu talebi sayısı da dikkate alınarak sefer sayısı ve duruş noktaları arttırılmalıdır.
KANUNA AYKIRI YETKİ DEVRİ İÇİN YASAL İŞLEM BAŞLATILMALIDIR.
Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkındaki 6461 sayılı Kanun çıkmadan önce işletmecilik hakkı devri anlamına gelen 22.01.2013 tarihli Adapazarı Arifiye Arası Banliyö Hizmeti Sözleşmesine imza atan bürokratlar hakkında yasal işlem başlatılmalıdır.