DHMİ Genel Müdürlüğü çalışanlarının;
-
Havacılık Tazminatı,
-
ARFF personelinin Genel İdare sınıfına geçirilmemesi,
-
399 sayılı KHK hükümlerine göre istihdam edilen I ve II sayılı cetvelde yer alan pozisyondaki unvanların ek ödeme dışında tutulması,
hususlarında yaşadıkları sorunların giderilmesi için DHMİ’de örgütlü bulunan Sendika ve Dernekler olarak 26 Ocak 2011 Çarşamba günü saat 12.30’da Hazine Müsteşarlığı önünde basın açıklaması yapıldı.
Üyesi olduğumuz ITF(Uluslararası Taşımacılık Çalışanları Federasyonu) Genel Sekreteri Mac URATA’nın da katılarak destek verdiği ve Sendikamızla birlikte Türk Ulaşım Sendikası (TUS), Ulaştırma Çalışanları Memur Sendikası (UÇMS) Sendikalrı ile AİMSA, HAVELTED, Hava Kurtarma ve Yangın Görevlileri Derneği, TATCA, TATSETPA Dernekleri tarafından yapılan ortak basın açıklamasında DHMİ personelinin yaşadıkları sorunlara çözüm bulunması ve mağduriyetin giderilmesi için yetkiler adım atmaya çağrılırken, yaşanan sorunlara ve mağduriyetlere çözüm bulunmadığı takdirde eylem ve etkinliklerin artarak sürdürüleceği ve üretimden gelen gücün kullanılacağı vurgusu yapıldı.
Basın açıklaması aşağıdadır.
23.01.2011
Basına ve Kamuoyuna
DHMİ Çalışanlarının Mağduriyetine Son!
Değerli Basın Mensupları;
Bizler Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nde örgütlü Sendika ve Dernekler olarak 21 Ocak 2011 tarihinde yapmış olduğumuz ortak basın toplantısı ile DHMİ çalışanlarının sorunlarını kamuoyu ile paylaşmış, çözümü konusunda gereğinin yapılması, aksi takdirde 26 Ocak 2011 tarihinde Hazine Müsteşarlığı önünde basın açıklaması yapacağımızı, haksızlıklar giderilinceye kadar kararlılığımızın süreceğini, gerektiğinde iş yavaşlatma ve iş bırakma dahil olmak üzere üretimden gelen gücümüzü kullanacağımızı ilan etmiştik. Ancak gelinen süreçte hiçbir gelişme yaşanmamıştır.
Değerli Basın Mensupları;
Bir kez daha DHMİ çalışanlarının sorunlarını ve taleplerini kısaca açıklamak gerekirse; Bunlar:
1) Havacılık Tazminatı için beklenen Yüksek Planlama Kurulu (YPK) Kararına ilişkin yaşanan olumsuzluklar,
Başta DHMİ çalışanlarını ilgilendiren Havacılık Tazminatı oranını en düşük %50 ila %200’den %150 ila %600’e çıkarılmasına ilişkin düzenleme 01.8.2010 tarih ve 27659 sayılı resmi gazetede yayımlanmıştır. Bu düzenlemenin hayata geçirilmesi için gerekli olan YPK kararı bugün itibariyle yaklaşık 5 aydır çıkartılmamıştır. Oysa yeni düzenlemenin kısa sürede hayata geçmesi ile ülkemize yılda 150 milyon TL eski parayla 150 trilyon TL kaynak girdisi elde edilecektir. Ayrıca, bugüne kadar Havacılık Tazminatı vesilesiyle kurum kaynaklarından kullanılan 15 milyon TL yeni düzenleme ile 7,5 milyon TL’ye indirilecektir. Yani 150 milyon TL gelire karşılık tazminat dolayısıyla DHMİ çalışanları için kurum kaynaklarından sadece 7,5 milyon TL’lik kaynak kullanılacaktır.
Bu gelirin DHMİ çalışanlarına dağıtılabilmesi için gerekli YPK kararının bugüne kadar çıkmamış olması (5 aydır yapılmaması), YPK için gerekli prosedür ve bu prosedür için de Hazine’nin olumsuz nitelendirilebilecek görüşü nedeniyle meydana gelmiştir.
Hazine Müsteşarlığı KİT Genel Müdürlüğünün görüşü, Maliye Bakanlığı Bütçe Kontrol Genel Müdürlüğü görüşünün hilafına yapılmıştır. KİT Genel Müdürlüğünün görüşü tazminatlardan vergi kesilmesi ve tazminat oranlarında öngörülen miktarlarda artış yapılması halinde kuruluşlar arasında ücret dengesizliği yaratacağı endişesine dayanmaktadır ki bizler bu endişeleri yersiz ve gereksiz buluyoruz.
Şöyle ki; ülkemizde uygulanan ücret politikalarına baktığımızda zaten eşitsizlikler yaratılmış ve bugün DHMİ çalışanlarının aldığı ücretin 2-3 katı ücret alan kuruluşlar mevcuttur. Hazine Müsteşarlığı kendi personeline uyguladığı ücret politikasına baktığında da bunu görecektir.
Ayrıca, Havacılık Tazminatının kaynağı dışarıdan elde edilmektedir. Ve bu kaynağı ülkemiz dışındaki bütün ülkeler kendi personeline 2-3 kat daha fazla olarak ödemektedir. Ve hiçbir sebep böyle bir kaynağın ülkemize girişine engel koyacak tarzda olamaz.
2) 8. ve 9. Toplu Görüşmelerde taraflar arasında mutabakat sağlanan ve 113 maddelik Torba Kanun Taslağında yer alan ve alt komisyonda geri çekilen, ARFF memurlarının Genel İdari Hizmetler sınıfına geçirilmemesi:
Konuya ilişkin Kanun değişikliği hazırlanarak 113 maddelik Torba Kanun Taslağına dâhil edildiği halde komisyona verilen ve akabinde verilen bir önerge ile geri çekilen ve bir daha ilave edilmeyen sorun mevcudiyetini korumaktadır.
Belediyelerde çalışan itfaiyeci unvanlı personelin 5 yıl önce Genel İdari Hizmetler sınıfına alınmış olmasına rağmen, bütün Kamu Kuruluşlarında yaklaşık 1.000 çalışanın Genel İdari Hizmetler sınıfına geçirilmemelerinin hiçbir açıklaması bulunmamaktadır.
DHMİ için önem arz eden ARFF memurları için yaklaşık 5 yıldır verilen mücadelede sonuç alınmaması çalışanların haklı olarak tepkilerine neden olmaktadır.
3) DHMİ’ de 399 sayılı KHK hükümlerine göre istihdam edilen I ve II sayılı cetveldeki pozisyonlarda yer alan personel Ek ödeme hakkından hariç tutulmaktadır.
II sayılı cetvelde yer alan çalışanlar Havacılık Tazminatı ödenmesi gerekçe gösterilerek ek ödeme kapsamı dışında tutulmuşlardır. Esasen Havacılık Tazminatı başka hiçbir ödemeye ikame edilemeyeceği kanun hükmünde ve gerekçesinde mevcut olmasına karşın ek ödemenin dışında tutulması düşündürücüdür.
Yine KİT’lerde I sayılı cetvelde yer alan çalışanlarla, II Sayılı cetvelde çalışanlar arasındaki bozulan dengeleri düzeltmek için %100 olarak ödenmekte olan tazminat oranlarının %200’e çıkarılması düzenlemesinden DHMİ çalışanlarının muaf tutulması anlaşılır bir durum değildir. Çünkü dengelerin ve hiyerarşinin en çok bozulduğu kurum DHMİ’dir. Bu düzenleme aksaklıkları gidermede bir fırsat olacakken yine DHMİ dışarıda tutulmuştur.
4) Bir kısım meydanların özel sektör eliyle işletilmesine imkân verdirecek girişimler
21.04.2005 Tarih ve 5335 sayılı “Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 33’ncü maddesi” dayanak edinilerek bazı havaalanlarının kiralanma çalışmaları başlatılmıştır.
Kiralanacak havaalanlarındaki hava tarafına hizmet eden Radar, VOR, ILS, Pist Işıkları, Navigasyon cihazlarından oluşan teknik cihaz,, sistemlerin elektrik, elektronik mekanik, bakım onarım vb. her türlü giderleri ile bu sistemlere hizmet eden personelin ücret v.s. giderleri EUROCONTROL (Avrupa Seyrüsefer Güvenliği Organizasyonu) karşılamaktadır.
Tüm gider ve maliyetler EUROCONTROL tarafından karşılanan teknik cihaz ve sistemlerin, havacılığa özel olması ve özel havacılık kuralları ile işletilmesi, hava sahası emniyetinin önemli olması, Ülkemiz üniversitelerinde bu sistemlerin bakım onarımına yönelik yeterli sayıda personel yetiştirecek bölümlerin az olması nedeniyle özel şirketlere kiraya verilmesinin can güvenliği açısından büyük riskler oluşturacağı açıktır.
Yıllarca DHMİ’nin yurt içi ve yurt dışında yoğun eğitimler almış personeli tarafından başarıyla işletilen Radar, VOR, ILS, Pist Işıkları, Navigasyon cihazlarının bulunduğu hava tarafının tümünün havaalanı işletimi olarak kiralanmasının büyük risklere gebe olması nedeniyle Türkiye Havaalanlarının 5335 Sayılı Kanun kapsamında Havaalanı İşletimi olarak komple kiraya verilmesi sakıncalıdır.
Değerli Basın Mensupları;
Yukarıda özet olarak açıklamaya çalıştığımız sorunların çözümü için başta Ulaştırma Bakanı ve ilgili devlet Bakanlıkları ile gerekli girişimler yapılmış ancak, bir sonuç alınamamıştır.
Bu duyarsızlık DHMİ çalışanlarının tepkisine neden olmuştur.
Mağdur olan mesai arkadaşlarımız adeta stres yükü ile görev yapar haldedirler.
Bizler Sendika ve Dernekler olarak halen iyi niyetimizi muhafaza etmekte ve sorunların çözümünü mümkün görmekteyiz.
Bu sorunlara el atılmadığı takdirde, bu haksızlıklar giderilinceye kadar kararlılığımızı sürdüreceğimizi,
Gerektiğinde iş yavaşlatmak ve iş bırakmak için üretimden gelen gücümüzü kullanacağımızı…
Tüm İlgililere, Yetkililere ve Kamuoyuna saygıyla duyururuz!
Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası
Türk Ulaşım Sendikası
Ulaştırma Memur Sen
AİMSA Derneği
HAVELTED Derneği
Hava Kurtarma ve Yangın Görevlileri Derneği
TATCA Derneği
TATSETPA Derneği