Ülkemizde ulaştırma iş kolunda görev alacak personel yetiştirmek için yaklaşık 15 üniversitede Raylı Sistemler Elektrik ve Elektronik Programı, Raylı Sistemler Makine Teknolojisi Programı, Raylı Sistemler Yol Teknolojisi Programı, Raylı Sistemler Makinistliği Programı ve Raylı Sistemler İşletmeciliği Programı adı altında 5 alanda hem teknik liselerde hem de meslek yüksekokullarında öğrenim verilmekte ve her yıl binlerce öğrenci bu alanda kayıt olmakta ve mezun olarak meslek hayatına atılmaktadır. Sadece geçtiğimiz atama döneminde raylı sistemler bölümlerinden orta öğretimde 26, meslek yüksekokullarında ise 85 kişilik kadro açılırken, çok sayıda mezun atanabilme fırsatı bulamamaktadırlar.
6461 sayılı Demiryolu Serbestleşmesi Kanunu adı altında kurumun ticarileştirilmesi, özelleştirilmesi ve küçülmesi gittikçe hız kazanmıştır. TCDD’nin ikiye bölünüp ayrışması ile çok sayıda orta ve üst kademe yöneticisi oluşmuş, buna karşın teknik birimlerde, alt kademelerde emek yoğunluklu hizmet üretenlerde ciddi oranda kadro eksiklikleri görülmektedir. Özellikle faal personel diye adlandırılan emek yoğunluklu hizmet birimlerinde kadro noksanlığından dolayı Anayasamıza göre angarya sayılan ve acil durumlar haricinde uygun görülmeyen fazla mesai uygulaması yıllardır demiryollarının geleneksel rutini haline gelmiştir. Bu konuda çok sayıda yargı kararları da fazla mesai uygulamasını yasaklamıştır.
TCDD ve TCDD Taşımacılık A.Ş norm kadro sayısını belirleyememesi de önemli bir eksiklik olup insan kaynaklarına yeterince ciddiye alınmadığını göstermektedir. Az çalışanla çok iş yapma mantığı üzerine kurgulanmış bir sistemde iş verimin düştüğünü, işçi sağlığı ve güvenliğinin dikkate alınmadığını ve sonuç olarak son zamanlarda artan tren kazalarıyla da bu sorunu daha görünür kılmıştır.
Demiryolları 164 yıllık, köklü bir kurumdur. Yönetim kadrosu uzun yıllar kurum içerisinden yetişerek ihtisaslaşmış, bilgi, birikim ve tecrübe sahibi yöneticilerden oluşmaktaydı. Son yıllarda Meslek Yüksekokulları aracılığı ile bilimsel, teorik ve pratik eğitim almış gençlerin kurum içerisine alınarak değerlendirilmesi gerekirken açıktan atamalarla belediyelerden ve başka kurumlardan atanan bilgi, birikim ve tecrübe anlamında yetersizlikleri açıkça ortada olan birçok kişi nedeniyle Raylı Sistemler Bölümü mezunlarından yeterince faydalın alamadığı görülmektedir.
Biz ulaştırma iş kolunda örgütlü Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası Gençlik Birimi ( GENÇ-BTS ) olarak, teknik bilgi ve donanıma sahip olan, personel açığı giderek artan TCDD ve TCDD Taşımacılık A.Ş içerisinde, demiryolu taşımacılığında ara kademe eleman ihtiyacına yanıt verebilecek teknik, iktisadi, idari ve iletişimsel becerilerle donanmış bireyler olarak yetişen Raylı Sistemler Mezunlarının yer alması gerektiğine inanıyor ve Sendika ve birim olarak her alanda yanlarında olduğumuzu belirtmek istiyoruz.
Bu hususta TCDD ve TCDD Taşımacılık A.Ş. yönetimleri personel planlamasını tekrar yaparak, yeni mühendislik bilimleriyle mezun olmuş genç kuşağın enerjisi iş üretkenliğini artıracak ve ülkemizin önemli bir sorunu olan işsizliğin azalmasına da katkı sağlayacaktır.
Yukarıda gerekçeleri ile belirttiğimiz bilgi, birikim ve donanıma sahip Raylı Sistemler bölümleri mezunlarının istihdamlarını talep eder ve konunun takipçisi olacağımızın bilinmesini isteriz.
Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası
Genç Birimi