Bugün (07.08.2021 tarihinde) Muradiye-Halkapınar seferini yapan 33026 sefer sayılı yük treni Turan istasyonundan saat 04.38 de geçisi esnasında deray etmiştir.
Bu sebeple yol trafiğe kapalıdır. İZBAN Anahat ve Yük trenleri çalışmamaktadır.15.38 itibariyle Anahat trenleri tek yönlü çalışmaya başlamıştır.
Meydana gelen drayın ( vagon lokomotiflerin raydan çıkması) İZBAN trenlerinin çalışmadığı bir saatte olması, makinist arkadaşlarımızın makastan çok yavaş girmeleri ve dikkati sayesinde ucuz atlatılmıştır.
Gerekli soruşturmalar tamamladıktan sonra dray sebebi ortaya çıkacaktır. Ancak şunu da belirtmeliyiz; Dray eden vagonların yaklaşık 800 metre bu şekilde gitmesi ve lokomotiflerin ters olarak seyretmesi daha büyük olaylara neden olabilirdi. Ters şekilde giden lokomotiflerin görüş açısı çok azdır. Özellikle hemzemin geçitlerde bu çok önem arz etmektedir.
Draya karışan 33000 lik lokomotiflerin kabininde Yardımcı Makinistin olduğu kısımda bulunan davlumbaz nedeni ile lokomotifin ters gittiği durumlarda görüş açısı tamamen kapalıdır. Bu durum kazalar için veya dray eden vagonların görünmemesi için çok önemli bir sebepdir.
Ayrıca lokomotiflerin ters gitmesi gerek hemzemin geçitlerde gerekse de özellikle peronlardan geçmesi esnasında yolcuların hareketleri izlenememekte, özellikle yağışlı havalarda görüş mesafesini daha da azaltmakta güvenlik zafiyetini had safhaya çıkarmaktadır.
33026 nolu Tren MOS (Manisa Organize Sanayi Bölgesi) Trenidir. Bu Tren MOS Biçerova-Halkapınar arasında yük taşımaktadır. Ancak Biçerova ya da MOS da lokomotifleri döndürmeye yarayan plaktorna olmadığından tren ya gidiş de ya da geliş de ters gelmek zorunda kalmaktadır. Bu da kaza riskini artırmaktadır.
Personel itiraz bile edememektedir. İtiraz eden yada yasal hakkını kullanıp sadece maddi haklarıyla ilgili 4857 nolu yasanın uygulanmasını isteyip dava açan işçi makinistlere uygulanan sürgün kararları ortadır. Bu baskılar personel üzerinde baskı yaratmakta hiçbir itiraza mahal vermemektedir.
Bu lokomotiflerin ters gitmesi halinde görüş açılarının kısıtlı olması nedeniyle Biçerova veya MOS’a plaktorna kurulması gerektiği sendikamız tarafından daha önce hem şifai hem de yazılı olarak rapor halinde 2020 Ekim ayında TCDD Taşımacılık A.Ş İzmir Bölge Müdürlüğüne bildirilmiştir. Bölge Müdürlüğü Biçerova’da Plaktorna yapılma çalışmalarının başlamış olduğunu bildirmesine rağmen hala devreye alınmamıştır. Mevcut tren sayısının giderek artması nedeniyle lokomotiflerin ters gitmesi riski daha da artırmaktadır. Daha büyük hadise olmadan gerekli yerlere plaktorna kurulması bu tür kazaların yaşanmaması için büyük önem taşımaktadır.