Sendikamız Merkez Yürütme Kurulu üyeleri olarak bugün(06.07.2018 Cuma) TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürü Yardımcısı Çetin Altun’la makamında görüştük.
Sendikamız Genel Başkanı Hasan Bektaş ile Genel Sekreter Cavit Kayaoğlu ve Genel Basın Yayın Sekreteri Ahmet EROĞLU tarafından yapılan görüşmede kurumda yaşanan işyeri ve personel sorunları raporlaştırılarak sunuldu.
Görüşmede; Nakiller, Psikoteknik Yönergesi, Bölgelerde yaşanan çeşitli işyeri ve personel sorunları, Lojistik birimlerinde yaşanan sorunlar ile Haydarpaşa Gar’ın planlanması başta olmak üzere yaşanan çeşitli sorunlar ve çözüm önerileri aktarıldı.
Makama iletilen sorunların çözümü yönünde gerekli çalışmaların yapılacağı tarafımıza bildirilmiş olup, konuların tarafımızdan da takip edeceği kendilerine bildirilmiştir.
Görüşmeye sunulan rapor aşağıdadır.
1- TCDD Taşımacılık AŞ faaliyetlerine başladığı günden beri elektronik ortamda nakiller açılmadı. Bu durum hem mazereti olan ya da isteğe bağlı nakillerin çok büyük bir kısmı yapılamadı. Bu durum çalışanlar arasında sıkıntı yarattığı gibi nakil yaptırmak için farklı arayışlar içine girmelerine neden olmaktadır. Normal nakillerin okullar açılmadan yapılması bu konudaki mağduriyetlerin giderilmesine neden olacaktır. Ayrıca mazeretleri nedeniyle nakil işlemleri uzun zamandır bekleyen ekli listede isimleri yazıl mazeretli (eş durumu, hastalık, sağlık, eğitim) personeli nakillerinin bir an önce yapılmasın konusunda hassasiyet gösterilmesi.(EK-1:Nakil listesi)
2- Kurumunuzda makinist unvanıyla çalışırken rutin Sağlık ve psikoteknik muayene sonucunda psikoteknik muayenede iki kez üst-üste YETERSİZ olan personel ilgili yönetmenlik gereğince makinistlik mesleği yaptırılmayarak Nezaret Makinisti unvanı verilmişti. Bu personel Kurumun, TCDD Genel Müdürlüğü ve TCDD AŞ Taşımacılık AŞ Genel Müdürlüğü adı altında ikiye ayrılması sonucunda ise kendi istekleri dışında TCDD Genel Müdürlüğü bünyesinde kalmıştı.
TCDD Yönetim Kurulunun 30,03,2018 tarih ve 2/27 sayılı kararı ile yürürlüğe giren Sağlık ve Psikoteknik Yönergesinin 23/c ve ç maddeleri, TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürlüğünce 28.05.2018 tarihinde yürürlüğe giren Taşımacılık A.Ş. Sağlık ve Psikoteknik Yönergesinin “Değerlendirme sonuçları yetersiz olanlar” başlıklı 23. Maddesi: “(1) Psikoteknik değerlendirmede “yetersiz” görülenler;… ç) İkinci psikoteknik değerlendirme sonucunda da “yetersiz” görülenler, psikoteknik değerlendirme için gönderildiği unvanda değerlendirme tarihinden itibaren en az iki yıl süre ile çalıştırılamaz. İlgilinin isteği ve hizmetine ihtiyaç bulunması halinde, en az iki yıl sonra yeniden psikoteknik değerlendirmeye alınabilir.” şeklindedir.
TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü Sağlık Ve Psikoteknik Yönergesinin “Değerlendirme sonuçları yetersiz olanlar” başlıklı 23. Maddesi: “(1) Psikoteknik değerlendirmede “yetersiz” görülenler; ç) En az iki yıl sonra gönderildiği birinci psikoteknik değerlendirme sonucunda da “yetersiz” olanlar, en az 30 gün sonra ikinci bir psikoteknik değerlendirmeye gönderilir. Psikoteknik değerlendirme sonucu “yeterli” olanlar, eski unvan veya işine iade edilir.” Şeklinde olup bu maddede idareye takdir hakkı tanınmamıştır
TCDD Taşımacılık AŞ Genel Müdürlüğünce 28.05.2018 tarihinde yürürlüğe giren Taşımacılık A.Ş. Sağlık ve Psikoteknik Yönergesinin “Değerlendirme sonuçları yetersiz olanlar” başlıklı 23. Maddesi: “(1) Psikoteknik değerlendirmede “yetersiz” görülenler;… ç) İkinci psikoteknik değerlendirme sonucunda da “yetersiz” görülenler, psikoteknik değerlendirme için gönderildiği unvanda değerlendirme tarihinden itibaren en az iki yıl süre ile çalıştırılamaz. İlgilinin isteği ve hizmetine ihtiyaç bulunması halinde, en az iki yıl sonra yeniden psikoteknik değerlendirmeye alınabilir.” şeklindedir.
Bu maddede her ne kadar İdareye takdir yetkisi tanımış olsa da Taşımacılık A.Ş’nin makiniste ihtiyacının olduğu, özellikle Marmaray ve diğer iş yerlerinde yetişmiş makinistlere ihtiyaç olduğu çok açıktır. Bu taleplerin “hizmet gereği” ve “kamu yararı” bazında dikkate alınmalıdır.
TCDD’nin yeniden yapılanması ve Taşımacılık A.Ş. şeklinde yani bir bağlı kuruluş kurularak TCDD’nin taşıma işlerini yürüten birimlerin ayrılması, Genel Müdürlüğümüzün ve Bakanlığımızın bu süreçte hiçbir memur mağdur edilmeyeceği yöndeki beyanları ile çalışanlara güvence verildiği unutulmamalıdır.
3- Sağlık ve Pskoteknik yönergesinin özellikle sağlık yönetmeliğinin içeriği ve günümüz teknoloji ve tıptaki gelişmelere dikkate alınarak yeniden güncellenmelidir. Bu amaçla tren emniyetini sağlamak esas olmak üzere güncellenmelidir. Bu konudaki uygulama havacılıkta ve bazı Avrupa ülkelerindeki seviyeye getirilmelidir. Bu gün rahatlıkla tedavi edilebilen bazı kalp damar tetkiki ve tedavi (anjiyoplasti, stent) uygulamaları ile oral yoldan alınan ilaçlarla normal yaşama kavuşan diyabet hastalıklarına muhatap çalışanların diğer sektörlerdeki (havacılıktaki uygulama) gibi işleme tabii tutulması yönünde kurumumuzca bir çalışma içine girilmesini sendikamızın da ısrarla önerdiği bir çalışma olması açısından önemlidir.
4- TCDD 6.Bölgede tren programlamasıyla ilgili sıkıntılar bulunmaktadır. Karşılıksız tren programlaması yapılması nedeniyle makinist personel karşılığı olmadığı için kendi merkezine dönememekte, buluşma için başka bölgelerden gelen trenler saatlerce buluşma beklemekte bu nedenle personel mağdur olmaktadır. Bu sorunun çözümü için tren programının personelin mağduriyetini giderecek şekilde düzenlenmesi,
Depolarda yeterince temizlik personeli bulunmadığından makinaların temizliği yeterince yapılmamaktadır. Bu sorunun çözümü için depolara yeterli temizlik personeli alınması (hizmet alımı yöntemiyle)
Depolarda yeterli sayıda tablet ve el telsizi bulunmamaktadır. Bu mağduriyetin giderilmesi için yeterli miktarda tablet ve el telsizi temini,
Makinaların teknik bakımları yeterince yapılamamaktadır. Özellikle yabancı depolar kendi makinaları dışındaki makinaları önemsememektedir. Bu durum yolda sıkıntılara neden olmaktadır.
Çözüm olarak; depoların bu konuda uyarılması, yabancı bölgelerin makinaların bakımlarının uygun şekilde yapılması,
Özellikle 6.Bölgede personel servisinde hafta sonları sorun yaşanmaktadır. Hafta sonları tek personel olması nedeniyle dinlenme verilmektedir. Bu durum aksamalara neden olmaktadır.
Çözümü olarak servis araçlarına 2 personel verilmesi ve 7 gün kesintisiz hizmet verilmesi
Tren personeline verilen kahvaltılıkların ambalajlarının iyi olmaması nedeniyle peynir ve zeytinlerin sık sık küflenmiş ve bozuk olduğu personel tarafından bildirilmektedir. Ayrıca kahvaltılıkların kalitesinin piyasada bulunan ürünler açısından en kalitesiz olarak personele verildiği tespit edilmiştir. Personele kaliteli ürünlerin verilmesinin sağlanması.
Yolda karşılıksız programa düşüp tek makina kaldığımızda çizgi olmadığını söylenip sefer numarası verilmemesi nedeniyle yolda mağdur olunmaktadır.
Adana’da görev yapan lojistik personeline Adana Gar’da oda verilmemektedir. Bu mağduriyetin giderilmesi için ilgili lojistik personeline oda tahsis edilmesi.
5- TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürlüğü 2017 yılı başında fiilen faaliyete başlamıştır. Ayrışma sonucunda Lojistik birimine verilen trenlerin hazırlanması, sevki, kabulü, manevra hizmeti ve benzeri işler iş yükünü artırmıştır. Lojistik birimlerinde norm kadroya göre had safhada personel eksikliği vardır. Çoğu işler vekaletlerle yürütülmektedir. Örneğin Edirne Lojistik’te hiç asil personel yoktur. Personel eksikliğinden dolayı personel izinlerini dahi kullanamamaktadır. Vekalet görevlendirmeden dolayı huzursuzluk had safhadadır. Örneğin; Batman Lojistik personeli devamlı surette Elazığ ve Van’a vekalet görevlendirilmektedir.
Lojistik birimlerindeki İşyeri amirlerinin pek çoğu vekalettir. Asaleten atamalarının yapılması gerekmektedir.
Genel olarak lojistik personelinin sözleşme temel ücreti diğer personele göre düşüktür. Bununla beraber son ücret ayarlamasında Lojistik Memuru, Sayman ve Puantörün altında olmasına rağmen 300.-TL fark alarak Sayman ve Puantörden 150.-TL fazla ücret almaktadır. Bu ayarlamanın yapılması gerekmektedir.
Bilindiği üzere 04.08.2017 tarihinde Baskil-Şefkat arasında meydana gelen tren kazasında 2 makinist arkadaşımız yaşamını yitirmişti. Bunun üzerine sendikamızca Genel Müdürlüğünüze dosya ekindeki 18.08.2017 tarih ve 21017-08-221 sayılı Trenlerin Teşkil edilmesi ve 5600 modellerin doldurulması konulu yazımızda; Tren Teşkil Memuruna Lojistik Müdürü, Şefi ve Lojistik Müdür Yardımcısına Ambar şefi, Sayman, Başpuantör, Puantör ve Lojistik Memuruna; tren hareket formu, 5600 model fiziki ve dijital ortamda hazırlamak ve bilgi girişi yapmak, manevra talep ve gerçekleşme formu doldurulması ve benzeri trafikle ilgili işlerin görevlerine ek olarak verilmesinin uygun olmayacağı yönündeki gerekçelerimizi belirtmiştik. (EK-2: 18.08.2017 tarih ve 2017-08-221 sayılı yazımız) Ancak bunlar dikkate alınmamış olacak ki Lojistik Servis Müdürlüğü ile bağlı işyerlerinde çalışan personelin görev yetki ve sorumluluklarına ait 201 numaralı Genel Emir’le eski görevlerine ek olarak yeni görevler verilmiştir. Trafikle ilgili bu tür işleri yapacak kişi Hareket Memurudur. Hareket Memurunun bugüne kadar yapmış olduğu bu işleri bu konuda eğitim almamış ve bu işleri yapacak yeterlilikte olmayan bu personele yaptırmak trafik emniyetini tehlikeye düşürecektir, büyük risk oluşturacaktır, aynı zamanda da angaryadır. Bu uygulamaya devam etmek yeni kazaların olmasına zemin hazırlamaktır. Bu uygulamadan vazgeçilmelidir.
Halkalı Lojistik Müdürlüğünde 6 Tren Teşkil Görevlisi ile işler yürütülememektedir. Halkalı Araç Bakım ‘da ise 11 Tren Teşkil Görevlisi var iken bu sayı yeni atama ile 14 olmuştur. Şirketinize ait bu işyerindeki Tren Teşkil görevlileri bir işyeri altında birleştirilerek mevcut işyerinin tamamının tüm bu personele yaptırılması işlerin hakkaniyetle yürütülmesini sağlanacak ve iş yükü ortadan kalkacaktır.
Lojistik Müdürlükleri bünyesindeki kontrolör sayısı kimi yerde 1 kişi, kimi yerde ise hiç yoktur. Ayrışma sonrası iş yükleri artmıştır. Norm kadroya göre eksiklik tamamlanmalıdır.
Ambar Şefi unvanlarının Lojistik Şefi olarak değiştirileceği belirtilmesine rağmen halen bu değişiklik yapılmamıştır.
6-Bosfor Ekspresinde görevlendirilen kuşetli ve yataklı kondoktörlerinin görevlendirmeyle ilgili bir kısmı personelin devre dışı kaldığı, görevlendirmenin sürekli aynı personel üzerinden devam ettiği, bu durumu iş barışını ve huzurunu bozması nedeniyle görevlendirmenin diğer personelle dönüşümlü olarak yapılması,
7-Haydarpaşa Garı 110 yıldan beridir ülkemizin en büyük şehri olan İstanbul’a hizmet vermektedir. Haydarpaşa Garının verdiği bu hizmet İstanbul nüfusunun her geçen gün artması nedeniyle bu hizmetin verilmesi giderek ihtiyaca cevap vermemektedir. Giderek artan bu ihtiyacın 20/30/50 yıl sonra iyice içinden çıkılmayacak duruma gelmesi bu günden görülen bir gerçektir. Bu nedenle Haydarpaşa garı konumu itibari ile gelecek yıllarda da bu hizmeti vereceğinden planlama ileriye dönük yapılmalıdır. Bu konuda halen inşa aşamasında olan Haydarpaşa Garı ile ilgili TCDD 1. Bölge Müdürlüğü yetkilileri ile yapılan görüşmede “Haydarpaşa Gar sahasının Adapazarı Ekspresleri ve YHT’lerin kabul ve sevkine imkan verecek şekilde düzenlenerek peron ve yolların inşa edileceğini, TCDD Taşımacılık AŞ’den talep gelmesi halinde ise Yataklı Ankara Ekspresi, Anadolu Ekspresi, Doğu Ekspresi, Pamukkale Ekspresi, Transasya Ekspresi, Marmaray trenleri ve diğer trenlerin Haydarpaşa Gar’a giriş çıkış yapması için garın peron ve yol durumunda gerekli düzenlemelerin yapılabileceğini” ifade etmişlerdir.
Her ne kadar 09.05.2018 tarihli 30146 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 30.04.2018 tarih ve 2018/11691 sayılı Bakanlar Kurulu kararında Kamu hizmeti yükümlülüğü kapsamında yolcu taşımacılığı hizmeti verilecek demiryolu hatlarının belirlenirken “Pamukkale Ekspresi Eskişehir Denizli, Doğu Ekspresi Ankara Kars, YHT Ankara-Pendik/Konya Pendik” sayılmış olsa da Haydarpaşa Gar ve demiryolu hatları için yapılan yatırımlar göz önüne alındığında garın tren kabul ve sevk ile barınma yollarının yüzyıl sonrası ihtiyaca cevap verecek ve konvansiyonel yolcu trenlerinin kabul ve sevkine imkân sağlayacak şekilde planlanması için tren işleticisi olan Genel Müdürlüğünüz tarafından altyapı TCDD’ye talepte bulunulmasında ülkemiz ve kurumumuz adına üstün kamu yararı olduğunu ifade etmek istiyoruz.