Demiryolu taşımacılığı dünyanın en önemli taşıma sektörlerinden/modlarıdan biridir. Küresel ekonomide hammadde, yarı mamul ve mamul maddelerin ulaşımında ulaştırma sektörünün payı her geçen gün artarak devam ederken bu durum ülkemiz demiryollarının da önümüzdeki dönemde büyüyeceğini göstermektedir.
Demiryollarımızda yaşanacak bu büyüme ile önümüzdeki yıllarda mevcut taşınmazlar da kesinlikle yetersiz hale gelecektir. Bu nedenle; demiryolu taşınmazlarının, özellikle şehrin içindeki büyük Garların sınırları içinde kalan taşınmazların kullanılmasında ve planlanmasında gelecekteki bu ihtiyaçlar gözetilerek yapılmalıdır.
Ancak, maalesef ne siyasi iktidar, ne Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ne de TCDD Genel Müdürlüğünün bir bütün olarak ülkemiz demiryollarının gelişimi yönünde doğru adımları atmadığını olumsuz örneklerini yaşayarak görmekteyiz.
İlgili kurumların yaptıkları bu yanlış adımlara bir yenisi olarak Sirkeci Liman sahasının Yeşilay’a devredilmesi bugün karşımıza çıkmaktadır.
Bilindiği üzere; İstanbul’da Marmaray&Tüptünel işletmeye açılmadan önce Avrupa-Asya arasında vagon/tren transferleri Sirkeci-Haydarpaşa arasında işletilen feribotlarla yapılmaktaydı. Tüptünel işletmeye açılmasına rağmen bazı yüklerin (Tehlikeli madde yüklü: vagonlar/parlayıcı patlayıcı yüklü vagonlar, tank top ihtiva eden vagonlar) tünelden geçirilmesi mümkün olmadığı için transferleri feribotla sağlanacaktır. Bu taşımada kullanılmak için Sirkeci-Haydarpaşa arasında işletilen feribotlar yenilenmiş ve bir adet de feribot satın alınmıştır.
Diğer yandan Tüptünel’de meydana gelebilecek hasar, kaza, deprem ve benzeri sebeplerle Tüptünelin kullanılmaz hale gelmesi durumunda Sirkeci-Haydarpaşa arasındaki taşımacılığın feribot seferleri ile buradan yapılacak olması dolayısıyla Sirkeci Liman sahası stratejik öneme sahiptir.
Tüm bu hassasiyetler gözetilmeden Sirkeci Liman sahasındaki trenlerin limana ulaşacağı hatlar ve kullanılacak manevra alanlarının Yeşilay’a bir protokol ile devredileceği, hazırlıklarının da son aşamaya gelmiştir.
Sendikamız, demiryolu taşımacılığında çok önemli bir konuma sahip olan ve giderek artan ulaşım ihtiyacını karşılamakta olan kamuya ait bir alanın tamamen ticari faaliyette bulunmak amacıyla başka bir işleticiye devredilmesi konusunda TCDD Genel Müdürlüğüne Bilgi Edinme Yasası kapsamında görüş sormuşsa da henüz bir yanıt gelmemiştir.
Ayrıca devredilmesi planlanan 5000 metre kare alan, başka hiçbir kuruluşun haberi olmadan direkt Yeşilay’a devredilmektedir.
Gelinen aşamada henüz devir gerçekleşmeden devir ön hazırlıkları içinde, TCDD Sirkeci Gar’dan Yedikule’ye kadar olan Yüzeysel Hattın yenileme işine KKC Konsorsiyumu tarafından başlanmıştır. KKC tarafından Sirkeci Gar Havzasında bulunan Sirkeci Feribot iskelesinin yollarının tamamını; bu yolların bağlantı yollarını da Gülhane köprüsüne kadar kısmen sökülmüştür. KKC, işçilerini söz konusu sahada bulunan Yol İşçilerinin kaldığı barakaya yerleştirmiştir. Yan tarafta bulunan ve manevra yapan personel tarafından kullanılmakta olan binanın da TCDD tarafından boşaltılması istenmiştir.
Yeşilay, Sepetçiler Kasrında bulunmakla beraber önceki yıllarda TCDD Feribot iskelesine ait yollara el koymuş, rayların üstü kapatılmış, “Sadece feribot geldiğinde burada yükleme boşaltma yaptırırız.” diyerek bu bölgenin bir kısmına ruhsatsız olarak iki katlı bir bina da yapmıştır.
Siyasi iktidarın kendisine yakın sivil toplum örgütlerine ve derneklere bugüne kadar kamuya ait değerleri oldubittiye getirerek devrettiğine pek çok kez tanık olduk. Bugün de benzer bir durumu yaşamaktayız.
Son yıllarda demiryollarının en kıymetli arazileri kamu hizmeti kaygısı taşımadan ticari ve hukuki kriterlere uyulmadan adrese teslim olarak yandaşlara iktidar tarafından peşkeş çekilmektedir. Ankara Gar’da 70.000m2, Haydarpaşa’da 20.500m2, Sirkeci’de 4.500 m2 alan bu şekilde yağmalanmıştır. Şimdiyse bahçesinin yarısından geçen rayların üzerine ağaç kaplama yaparak düğün salonu işleten Yeşilay’a, burası yetmemiş olacak ki asli görevi olan düğün salonu işletmeciliğini daha iyi irca etmek için TCDD ye ait feribot iskelesini ve yollardan oluşan 5.000m2 lik alanı, hiçbir kritere uyulmadan fütursuzca el konulmaya peşkeş çekilmeye çalışılmaktadır. Bunun iktidarın talimatıyla yapıldığı çok açıktır.
Ulaşım için çok önemli ve stratejik bir konuma sahip olan bu alanın devredilmesi için “Şimdilik TCDD’nin yeterince ihtiyacı yoktur.” şeklinde onay veren TCDD bürokratları kimlerdir? Bu bürokratlara baskı yapılmış mıdır? YEŞİLAY’ın Yönetim Kurulunda nüfuzlu kişilerin bulunması bu kararı almada etkili olmuş mudur?
164 yıldan beridir ülkemizde ulaşım hizmeti veren TCCD ye ait bu alanlar, her geçen gün büyüyen ve giderek artan ulaşım sektörünün elinden siyasi nüfuz kullanılarak alınıp yandaş kişi ve kurumlara devredilmesine sessiz kalmayacağız, bu yağma ve talana müsaade etmeyeceğiz. Hukuki ve meşru mücadelemizi demokratik kurum ve kişilerle birlikte dayanışmayla büyüterek vereceğiz.
Kamuoyuna saygıyla duyurulur.
BTS
Merkez Yürütme Kurulu