Sendikamız tarafından TCDD’de yolcu taşınmayan hatlarla ilgili bir çalışma yapılmıştır. Çalışmamız tamamlanmış olup yapılan yazılı basın açıklamasıyla basınla paylaşılarak kamuoyuna sunulmuştur.
TCDD Genel Müdürlüğü 28.12.2009 tarihli bir yazısıyla “verimsiz işletildikleri” ve “işletildikleri parkurlarda yol çalışmaları yapılacağı” gerekçeleriyle 8 yolcu treninin seferlerine son vermiştir.Daha önceleri yine benzer gerekçelerle bir dizi tren seferden kaldırılmış, hiç yolcu taşımacılığı yapılmayan hatlar arasına yeni hatlar katılmıştır.
Yolcu trenlerinin seferden kaldırılmaları “Demiryollarının Yeniden Yapılanması” adı altında uygulanan politikaların yansımasından başka bir şey değildir.
Bir süredir, Booz-Allen&Hamilton Şirketi’nin 1995 yılında hazırladığı “TCDD’nin Rehabilitasyonu, Yeniden Yapılandırılması ve Finansman” başlıklı raporu ile 2002 yılında hazırlanan Canac Raporunda belirtilen önermeler demiryolu yöneticileri tarafından bir emir olarak telakki edilmiş ve istemler siyasi iradenin bu yöndeki kararlılığı ile de denk düşerek bir bir hayata geçirilmektedir.
Yani, TCDD bir kamu kurumu olarak kamusal işletmecilik görevini bir kenara bırakarak kârlılığı temel alan işletmeciliği esas alırken uygulamalar ile kamusal bir ulaşım aracı olan trenden yararlanmak isteyen yöre halkının ulaşım hakkını engellenmektedir.
1950’li yıllardan bu yana uygulanan karayolu ağırlıklı ulaşım politikaları sonucu demiryollarımız devamlı olarak ihmal edilmiştir. Gelinen süreçte; diğer ulaştırma modları karşısında demiryolunda yolcu taşımacılığının payı her geçen gün azalmıştır.
Toplam 11.005 km demiryolumuz mevcut olup, bunun 2.306 km.si tali hatlar (istasyon hatları, fabrika bağlantıları vb.) olup, ana hat: 8.699 km.dir. Bunun 156.244 km.si hiç kullanılmamakta, atıl olarak bulunmaktadır. 1581.484 km.lik kesimde ise yolcu taşımacılığı yapılmamaktadır. Yani toplam 1737.728 km.lik demiryolumuz yolcu trenine hasrettir. Böylece TCDD Anahat şebekesinin yaklaşık %20’sinde yolcu taşımacılığı yapılmamaktadır.
Bugün mevcut 11 bin km demiryolu hattı ulaştırma sistemimiz içerisinde işlevsiz bir duruma getirilmiştir. Son 7 yıl içinde “demiryollarının devlet politikası haline getirildiğini” her fırsatta ifade eden Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP) döneminde 198 km.lik Esenkent-Hasanbey arası hızlı tren işletmeciliğinin öne çıkartıldığı, 11 bin km konvansiyonel mevcut demiryolunun ise kendi kaderine terk edildiği bir süreci yaşamaktayız.
Sendikamız tarafından hazırlanan YOLCU TRENİ ÇALIŞTIRILMAYAN HATLAR RAPORU işte bu gerçekliği somut olarak ortaya koymaktadır.
TCDD’de Yolcu Treni Çalıştırılmayan Hatlar Raporumuz